Traktorer och processorer

Niab Traktorprocessor

108 inlägg 63829 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

Naders  
#76307 Någon Niab-användare som tvingats byta slangarna inuti kvistarmen? Har ni plockat ut kvistarmen då eller gjort det den "knöliga" vägen (genom den lilla luckan i kvisthuvudet)?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Niab Traktorprocessor

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76352 Jag har haft cylindern ute ett par gånger på den gamla och jag trodde det var omöjligt att byta slangarna utan att ta isär hela. Jag har inte bytt slangar bara cylindern en gång och packningarna en gång. Det är ju delvis slangar och delvis rör där inne.Kommer du åt den skarven genom hålet? Har du sprängskiss så du ser hur det ser ut? Om inte så kan jag skanna en.

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

Naders  
#76443 Jodå, det går att byta dessa utan att plocka ut hela kvistarmen men det är rätt mycket "pill" ändå!! Samt att några special-verktyg behövs... Om nu "kråkfötter" är special.
Jag har fått byta mina slangar 3 ggr! Första gången var det fel på en pressning så det gick på garantin. Då sattes det dit 2 "singelslangar" så dessa gick relativt snabbt å tog hela skenan med sig i förödelsen. Fick då plocka isär hela för att byta skenan med. Likadant igen, "singelslangar", pajade rätt snabbt men eftersom jag varit ute för detta innan så höll jag uppsikt på slangarna så det gick aldrig så långt att skenan gick sönder igen.
Pratade med en annan Niab-ägare om dessa problemen och första frågan var om jag hade singelslangar.
Ringde återförsäljaren, som hade fått hem dubbelslang, alltså 2 hydraulslangar som sitter ihop så de inte kan vrida sig, vilket var orsaken till alla problem jag haft.
Och som kompensation för alla bekymmer jag haft erbjöd han sig att skicka en reparatör för att byta slangarna.
Denna reparatör visade hur man kan byta slangen utan att ta ut hela kvistarmen, vilket besparar en mycket arbete.
Allt sedan dess har maskinan hållit ihop, så man kan få lite tid till att producera med :P

Jo, sprängskisser har jag men tackar för erbjudandet :wink:

Användarvisningsbild

Re: Niab Traktorprocessor

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76468 Nu vet jag var jag skall ringa när mina slangar är slut :grin:
Jag trodde det var omöligt att byta dom den vägen.
Tack för det

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

Naders  
#76677
kärrabol skrev:Nu vet jag var jag skall ringa när mina slangar är slut :grin:
Jag trodde det var omöligt att byta dom den vägen.
Tack för det

Har du haft behov av att byta dom innan? Vad satte du dit för slangar isf?
Jadå, det är bara att ringa. Är inte helt hundra på hur det gick till men med lite tålamod så kommer det nog tillbaka. Var väl ett år sen de byttes sist.
Förresten, såg att du jobbade i Olofström så du kanske inte bor så långt härifrån?!

Användarvisningsbild

Re: Niab Traktorprocessor

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76678 Har som jag skrev tidigare inte behövt byta slangar men har hafft kolven ute ett par gånger på den gamla.
Men det kan gå fortare än man tror tills jag behöver byta slang och då hör jag av mej.
Jag bor fem km. norr Olofström och du är välkommen om du har intresse av gamla motorsågar, jag har ett museum
med 200 sågar från 40talet och framåt. Du kan få provköra tvåmanssåg om du vill.

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

Naders  
#76680 Jaha! Kärrabol.... Nu fattar jag. Mellan Olofström å Kyrkhult, va?
Jaså, ett museum... Där ser man vilka dolda tillgångar det finns i stugorna runt omkring. Det ska jag helt klart ha i åtanke om jag har vägarna förbi.
Själv bor jag 8km Norr om Svängsta så det är inte långt borta :smile:
Hehe tvåmanssåg låter lite heavy-metal så det verkar kul :wink:
Kan ta med farsgubben, bör nog falla i hans intresse då han jobbat i skogen sedan barnsben.

Användarvisningsbild

Re: Niab Traktorprocessor

totte  
#76681 Måste bara få säga att om du har det minsta intresse för motorsågar så missa inte att besöka, det är ett mycket fint museum, jag var där i somras och blev mycket gästfritt emottagen :grin:

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

Naders  
#78594 Hittade en annons på blocket. En Niab till salu.
Det som fångade mitt intresse var placeringen av motorsåget bak på manöverkonsolen.
Alltså helt genomförbart med andra ord.
Men man får väl köra grannt för att inte fördärva sågen. Blir ju lite slinkigt i 3-punktslyften i ojämn terräng :wink:
Eller kan man ta ett gammalt såg kanske :roll:
http://www.blocket.se/gavleborg/Niab_5_15_25541519.htm?ca=22&w=3
2741556116.jpg

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

alias  
#78700 Processorn såg ju fin ut, men är inte traktorn lite i minsta laget?

Åsikter från er som kört med olika kombinationer vore värdefulla.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

Naders  
#78712 Jag har bara kört med en Belarus 920 Syncro framför å DEN ÄR TUNG så den bär processorn utan problem iaf.
Men jag kan hålla med om att traktorn i annonsen såg liten ut....

Användarvisningsbild

Re: Niab Traktorprocessor

Bax  
#78750 Men effektmässigt då?

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78780 Vill minnas att det var en film med på blocket. Där fick han lov att vincha i omgångar annars dog ju traktorn av bara det..
Storleksmässigt så är ju traktorn alldeles för liten.. Utan lastaren hade han inte haft den minsta chans att ta sig dit han är..
Körde själv med 650n i förhållandevis tuff terräng och frontvikter på ca 300 kg.Men det var ofta för lite (ingen lastare heller)
Utan frontbryggan fram så tog man sig knappt av vägen utan att fronten stod i luften.
Investerat i en 4wd Fiat 680 med 400 kg fram som till största delen ska gå med niaben. Dock inte testat om det kan behövas mera vikter.
Dock har jag den äldre niaben (svart)

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

Naders  
#78817 Har för mig att Niaben fordrar 30 kW i effekt men jag har ingen aning om hur mycket det kan vara i det traktorn.
Vet ej heller hur mycket jag har men uppenbarligen tycks det räcka.
Kör för tillfället i en förstagallring och har högväxeln i å den klarar det galant. Visst, traktorn kan kännas som att den kan stanna om man kapar en alltför grov bit. Vet inte om det är bra för traktorn men jag håller iallafall 400rpm på kraftuttaget och motorn på knappt 1000rpm. Går inte åt så mycket diesel på det sättet.
Men ska jag in i lite äldre skog är det nog lika bra att växla ner ett pinnhål.

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

Torgny  
#89171 jag har en zetor 8441 , kör på 900varv inga problem alls men höjer jag varvet blir niaben för stark så massaveden ofta går av men sågen klarar att kapa rotstocken utan problem i slutaverkning
fixade till ett kvartsfat med betong i frontlyften så slapp man använda styrbromsen så mycket men funderat på att vätske fylla framdäcken för att få en kortare ekipage i gallring

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar