Motorsåg och handhållet

Kombidunk

160 inlägg 57083 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78715 Jag kör med Flutites dunkar. De är genomskinliga vilket är en stor fördel. Husqvarna fick frågan om de inte kunde göra genomskinliga men svarade att det skulle bli mycket dyrare. Men det är bara skitsnack, de vill helt enkelt få ut sin färg som marknadsföring.

Annars tycker jag kombidunkar är bra, nästan ett måste.

Martin

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kombidunk

gasljus  
#78719
Ekhagas trädfällning skrev:Jag kör med Flutites dunkar. De är genomskinliga vilket är en stor fördel. Husqvarna fick frågan om de inte kunde göra genomskinliga men svarade att det skulle bli mycket dyrare. Men det är bara skitsnack, de vill helt enkelt få ut sin färg som marknadsföring.

Annars tycker jag kombidunkar är bra, nästan ett måste.

Martin





Var finns Fluites dunkar att köpa ? Googlade lite på namnet utan framgång

   TS
Avatar Fallback

Re: Kombidunk

Naders  
#78721 Om jag inte är helt ute och cyklar så har jag bestämt för mig att dessa kombidunkar har en begränsad livslängd på 5 år.
Men det är ju klart som korvspad att de håller längre än så.
Visst, har en gammal, ca 15 år gammal. Var röd vid inköp men skulle nästan kalla den vit nu.
Soppan fräter väl på plasten.
Nu ska man väl se detta mest som en rekommendation och inte en regel..... :roll:

Avatar Fallback

Re: Kombidunk

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78722 Tror nog att det är UV-ljuset som är boven.

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78723 Kör du med Alkylatbensin så håller sig dunken fräsh länge.
Vanlig bensin är aggressivt mot plasten, tror det är i första hand därför dunkarna har datummarkering.

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78743 Flutite hittar du på http://www.flutite.com/ och det är ju inte dunkarna som de är mest kända för utan det suveräna kopplingarna mellan dunkar och sågar. Inget spill någon stans någon gång. Varken när du tankar från 25 liters dunken till kombidunken eller från kombidunken till sågen. Mycket nöjd! Jag ha dock inte deras system till oljan. Tycker inte det behövs. Använder man veg-olja eller arborol så är det inte någon miljöpåverkan om man skulle spilla något.

Jag håller med Mangan om att det är UV-ljuset som är boven vad gäller maxåldern på dunkar. Det samma gäller hjälmar.

Martin

Avatar Fallback

Re: Kombidunk

Robertberg  
#78764 Jag tycker det är imponerande med företag som redan nu tar fram produkter som följer krav som börjar gälla om först hundra år :-bd

www.flutite.com skrev:Med Flutite finns det äntligen ett tankningssystem som är anpassat till det 21:a århundradets krav på hälsa, miljö, säkerhet och ekonomi.

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78766 Vad skiljer flulites påfyllnings grunka från den Elux o alla andra säljer?
Det ser krångligare ut än vanlig kombidunks pip.

Ska man ha en sån mässings grej monterad i var såg? Det kan väl inte monteras av o på i var tankning väl?

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78783 Den är som en hydraloljeslangskopling. Du "ställer" hankopplingen (kombidunken) mot honkopplingen (på sågen) och trycker till så att de åker ihopa med ett klick. Sedan står dunken där av sig själv och bensinen rinner över medan luften från tanken går upp i dunken. Kopplingen är helt luft, vatten och smutstät. Under tiden brukar jag tanka oljan. När du ser (genomskinlig dunk) och hör att det är fullt trycker du ihop en fjäderspärr och vipps så hoppar hankopplingen ut.

På motsvarande sätt har du en honkoppling på 25 liters aspendunken och fyller din kombidunk genom att trycka ihop den med den stora dunken och sedan "välta omkull " det hela så rinner bensinen över från den stora till den lilla dunken.

Och ja, Mange man får ha en sådan mässingsgrej monterad i varje såg, röjsåg, lövblås och häcksax. Så antingen får man köra systemet fullt ut eller så skippa det helt tycker jag. För har du sågar som inte har kopplingen istället för tanklock så måste du ha en separat dunk till dem eller så får du skruva av locket och hälla som man gjorde på 60-talet.

Jag är väldigt nöjd med det. Speciellt påfyllningen från 25 liters dunken till kombidunken på morgonen. Det går enormt smidigt, inga trattar, överfyllningar, spill på marken, bensin på fingrar och handskar. Sen kan du fylla dunken och även tanken proppfulla.

Martin

Avatar Fallback

Re: Kombidunk

Nonkan  
#78787 Flutite är riktigt vettigt. Vi har några kunder som kör med det och det verkar funka bra. Skönt att slippa skräå/snö i bensintanken och sådär också.

Enda nackdelen är väl att det är lite jobbigare för oss att serva sågarna (byta bränslefilter, slangar o sånt), men det går att leva med.

Ekhaga, har du någon uppfattning om livslängd, garantier och servicenivå från företaget som tillverkar dem? Funderar på om man skulle ta in det i sortimentet, men man orkar fasen inte med en krånglig leverantör.

Det verkar ju vara ett ganska litet företag, omsättning mellan 1-499 kkr enligt allabolag.se. Hemsidan känns ju lite 2005 också.

Avatar Fallback

Re: Kombidunk

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79113
obantteg skrev:Jag tycker det är imponerande med företag som redan nu tar fram produkter som följer krav som börjar gälla om först hundra år :-bd

www.flutite.com skrev:Med Flutite finns det äntligen ett tankningssystem som är anpassat till det 21:a århundradets krav på hälsa, miljö, säkerhet och ekonomi.


Det ÄR ju det 21:a århundradet nu........ :mrgreen: (i alla fall om man pratar engelska!)

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79143 Nja, inte om du pratar Svenska. Skriver man på Engelska ser det inte alls ut som Svenska. Århundraden är så vitt jag vet så Svenskt det kan bli.
Om du skriver århundranden är det de antalet som gäller. Är det 2000-talet det gäller så är det det 20: århundradet i tideräkningen. 1900 är 19 hundratal osv...

Bara för att Amerikanarna är fel på det behöver inte vi vara det...

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

totte  
#79168 Nä det har du fått om bakfoten Mange. Även på svenska heter 2000-talet det Tjugoförsta århundradet, vilket det faktiskt också är. Det första århundradet är alltså "nollhundratalet", 100-talet är alltså det andra århundradet och så vidare. Men det är ett språkbruk som numera är mycket ovanligt i Sverige. Har en gammal bok som heter "Nidtonde århundradet" som handlar om 1800-talets teknikutveckling.

Så amerikananarna har helt rätt!

Användarvisningsbild

Re: Kombidunk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79181 Ah, det vill jag bara inte tro!

Då skulle det ju heta nitton kronors sedel när det handlas med tjugo kronor.
Nä, det får jag inte ihop..

1900 talet var just det, 19 hundratal. Nu har vi 20 hundratal och ett tiotal i årtalet, inte 21 hundratal.....
Innan det blir hundra finns det ju inget hundra tal o tala om.

Totte o ni andra som vet bättre har säkert rätt, men det ska vi diskutera närmare då det blir ett köp med hundratal.
Köper ni för 18 hundra så får ni betala 19, helt OK för mig!!
Jag kan mycket väl stå ut med att ha fel i detta fallet, men jag ändrar mig inte. Jag är rädd om de två hundralappar jag har som nu är bara ett hundrade kronor!

Lite skoj, lite Alvar!

:lol: :lol: :lol: 😈

Avatar Fallback

Re: Kombidunk

Robertberg  
#79188 Om man jämför den engelska hemsidan med den svenska ser man att den svenska är en direktöversatt version av den engelska, därför det är tokigt. Varför utgår man från den engelska versionen när man gör en svensk hemsida för en svensk produkt?
Och ja, engelsmännen har rätt med att det är det 21a århundradet, men vi säger inte så i sverige.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).