Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Lönsamheten med vimek maskinerna

109 inlägg 56639 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Bergstrand  
#76526 Ska se vad jag kan ordna! Det är mestadels täta grangallringar. men ska börja köra på en myr där de mestadels är tall. Ska försöka filma och lägga upp detta! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76529 Ja gör det det ser vi fram emot :smile: :smile: . Sen får du rapportera hur vimeken kvistar gran skog när det är kvistar ända ner till marken?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Bergstrand  
#76531 japp, det ska bli det oxå! här i skåne är de rätt risiga bestånd i bitvis..

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76729 Har du fått hem maskinerna nu??

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77653 På rätt objekt tror jag det kan bli bra både ekonomsikt och resultatmässigt och gallra med småmaskiner!!
Ett ganska stort problem blir det för oss som andragallrar efter en liten maskin är att småmaskinerna drar sig i det längsta för att plocka ned "Vargar"dvs grova och grovkvistiga träd i förstagallringen.
När vi kommer och andragallrar så har dessa träd blivit riktiga problemträd.
Småmaskinernas objekt måste vara fina objekt,jag skulle inte vilja prova att sitta i det steniga parti som jag sitter med 1070n i för tillfället med en Vimek tex.
Det krävs fina objekt för att det ska kunna gå runt ekonomisk med småmaskiner.

Mvh

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Bergstrand  
#77940 Har nu börjat springa igenom två bestånd jag ska börja i, på grund av kladd mellan försäljaren o finansieringsbolaget så har vi inga maskiner ännu :sad:

Bestånd 1: Myr, 95% tall och resten blandat gran och björk. ganska glest och väldigt blött. ska köras på tjälen och enbart en nätt gallring!

Bestånd 2: 1:a gallring ca 0,5ha G28 99%Gran. Ganska kvistigt, någorlunda slätt terreng dock lite backigt i mellanåt. Står väldigt tätt, skulle tippa på 4000 stammar per hektar, stormkänsligt läge och mycket röta. Ska plocka ner vargar och undertryckt i första hand. Har sprungit igenom o förröjt lite samt stammkvistat lite och dragit upp några vägar. Vägavståndet ligger på ca 16m kant i kant.. vet inte om de är för mycket eller lite, mest för en test detta då de är på egen mark! vägbredden är ca 2,5m och me skördaren ska jag gå ett slingerstråk mellan vägarna. Sortimentet blir enbart massa och kommer att köra den ganska kort för att underlätta hanteringen, eventuellt blir de lite kubb med, dåå jag ändå hugger de på myren.

Bestånd 3: tidig 2:a gallring, 99% gran

Hoppas på maskinerna såfort som möjligt nu! ska upp och lämna skogsollen som vi bytt in med nu. Hör gärna av er med tips och frågor! foto och film kommer såfort jag kan! /Björn 8)

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Lövis  
#78028 Ser fram emot att få se lite bilder och film på maskinerna i arbete :)
Hopps att satsningen lyckas för dig och att du får mycket jobb till maskinerna.
Det behövs fler små och smidiga maskiner i skogen 8)

Peter

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78256 ser fram emot film!!!! När tror du att du får maskinerna?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Bergstrand  
#78545 Imorgon är jag lovat dom! hoppas dom kommer då, skulle fått dom i mellandagarna ju..

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Bergstrand  
#78656 Får dom nog idag :)

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78694 Fått dom nu då?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Bergstrand  
#78773 Idag kom dom! Har lekt lite i eftermiddag, mest test och kallibrering o kollat över allt med skördaren. har kedjor runt om med. skotaren fick både kedjor o band, körde ut ett lass fallande massaved med den oxå! Medelstammen var ca 0,0071 på myren! dagens produktion 2,421m3 haha, behöver kanske inte tilllägga att de bara blev en liten stund effektiv körning! :P

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78801 Vi ser fram emot mera bilder och film!!

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79060
Bergstrand skrev:Idag kom dom! Har lekt lite i eftermiddag, mest test och kallibrering o kollat över allt med skördaren. har kedjor runt om med. skotaren fick både kedjor o band, körde ut ett lass fallande massaved med den oxå! Medelstammen var ca ,0071 0på myren! dagens produktion 2,421m3 haha, behöver kanske inte tilllägga att de bara blev en liten stund effektiv körning! :P


0,0071 är ju inte gallringsskog!

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Bergstrand  
#79320 klart att de är!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).