Traktorer och processorer

Rutan

10 inlägg 7277 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rutan

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7832 Någon som har skyddsglas i sina hytter?
Är lite trött på att bli dränkt i glassplitter efter en andra olycka denna sesång.......
Plexiglas blir ju repigt, eller finns det tjocka reptåliga varianter oxå?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
Fisketorp  
#7836 Är det enorm prisskillnad på sådant glas du nämner?
om inte så är det väl klokt att sätta in ett sådant när det ändå är dags att byta efter olyckan?

Vet inte om det är möjligt, men det går kanske att sätta en solfilm på in/ut-sida av vanlig ruta som en "snålvariant"?
borde väl hålla kvar splittret en del iallafall.

Avatar Fallback
Krille  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7838 Beträffande rutor finns det ett par olika möjligheter. Rutor i lexan (plast) ska tåla en hel del men kostar i storleksordnignen 1500-2000 kr/m2. Vanligt med 10-12 mm tjocka så man får ta bort listerna för glas och göra fästen för plastrutan.
Annars går det alltid att ha galler framför rutan.

Avatar Fallback
Djang  
#7847 Det låter som att du ska ha 6 mm Lamellglas i traktorn. Består av 2 st 3mm rutor med plastfilm emellan, precis som en bilruta, splittrar sig inte om den går sönder utan håller ihop glassplittret.

Det är dom härdade rutorna som bli "pulver" ska hålla lite bättre, men när dom väl går sönder så....

Sitter rutan i vanliga gummilister så kan ett glasmästeri skära en ruta till dig (jobbar delvis med glas)

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7867 Är det inte värre pris på Lexan men är det reptåligt oxå?
Priset är nog inget att orda om för en ny ruta kostar ju 8-900 spänn.
Skogsmaskiner brukar väl ha 16mm Margaard till rutor vad det nu är för nåt?
Jag vill ha en ruta som tål en rejäl smäll då jag har kranen på taket den ska helst sitta kvar då och inte komma infarande vare sig småbitar eller i ett sjok :wink:
Galler gillar jag inte för att det blir väldigt tätt om de ska skydda bra.

   TS
Avatar Fallback
Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8546 Margard är ett handelsnamn på en kvalitet som är extra reptålig. Margard används på skogsmaskiner, skyddshuvar inom industrin o likn.
Dyr sort, men så är det.

Användarvisningsbild
XP  
#8603 Var till glasmästaren med den nedre bakrutan till en valmet åt min far o dom hade ett lamellglas som det var en spricka i den passade fint till valmeten så det var bara jobbet som kostade, ca 200 tror jag. Bra affär tycker jag.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8638 Har börjat tänka mer på säkerhet än på priset, har en Abro stroke oxå och är lite fundersam för ett kedjebrott så nåt bra skyddsglas är önskvärt

   TS
Avatar Fallback
Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8672 Margard används som skydd mot kedjeskott.
Men ska du vara säker måste du gå upp rejält i tjocklek, om jag förstått rätt. Jag tror inte ens proffsskördarna har tillräckligt skydd har det visat sej. I och för sig har ju aggregaten maxats under åren och vräker ju på med speed och effekt så det räcker numera.
Tidningen SKOGEN skrev om detta med rutor för några år se'n. Och det testades en del, men ingen tillverkare var riktigt på den säkra sidan. Vet inte om skördarna numera fått tjockare rutor eller om man 'jobbat vid källan' dvs att aggregaten inte sprider delar hur som helst utan avskärmning.
Om jag minns rätt skulle man upp på kanske över 12-15 mm, kanske mer, för att ta ett fullmatat kedjeskott. Och då blir en Margardruta dyr känner jag på mig.
Men vad får livet och hälsan vara värd?
Finns säkert nån skördarkunnig som vet mer här på forumet.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8711 Skördarna har jobbat med kedjefångare på aggregaten om jag inte missminner mej.
Har för mej att jag läst att dom har 16mm i skördarna.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).