Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ramstyrning på atvkärra.

29 inlägg 16945 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ramstyrning på atvkärra.

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78566
axwell skrev:
Vesslan skrev:Med risk för att verka kritisk så tycker jag att man kanske skulle ha ramstyrningen lite längre bak?
På så vis så utnyttjar man den bättre!

Grattis till ett snyggt jobb :)

Vesslan


Om du flyttar leden längre bak där den gör större nytta, blir belastningen värre. Då kommer den inte att hålla om(när!) det blir för högt kultryck.


Varför??? Det får man väl dimensionera efter?

Boggin går ju att flytta för att undvika för högt kultryck!

Hur kan det hålla på andra kärror att ha ramstyrningen längre bak?

Fridens!

Vesslan

Avatar Fallback

Re: Ramstyrning på atvkärra.

axwell  
#78619 Vi tycks vara inne på samma linje om var ramstyrningen gör mest nytta, längre bak. Jag skulle sätta den så nära boggien det bara går. Då skulle det bli nästan som krabbstyrning, smidigt att bara rulla av fullstort timmer och sedan åka åt sidan.
Som jag använder vagnen tror jag inte att det skulle hålla. Vid timmerkörning är medellängden runt 4.50m(4.10-5.20), grinden sitter kloss fram mot draget och boggiecentrum 270 cm från kulkopplingen, centrumröret är gjort av 70*70*4. Om inte vägen har några speciella hinder lastar jag på så mycket som får plats, utåtlutade lite förlängda stolpar, en aning högre än grinden. Vedlängder normalt 4-6 meter. Dragkulan som kan regleras i höjd från 10 till 80 cm, även under förflyttning sitter 85 cm bakom bakaxeln, ändå skulle jag känna det som en fördel med ramstyrning.
Centrumröret på en mittemellan traktorvagn har måtten 160*160*6.
Dragaren är på modiga 18 hp vid 2600 r/m.

Tror du att ramen skulle hålla åt mig?

Avatar Fallback

Re: Ramstyrning på atvkärra.

Svingen  
#90794 Äntligen!
Efter en hektisk vår med en större renovering av nedervåningen i huset har det blivit lite tid över för skogssysslor.
Lite spännande var det att se om styrningen på kärran skulle fungera i praktiken, jodå den svänger som tänkt men
kolven kunde gå snabbare. Gjorde en liten test på en vändplan och kärran håller ut mellan 6-7dm när fyrhjulingen svänger fullt. Detta innebär att om jag har fyrhjulingens bakhjul 3dm från hindret så går kärran runt utan problem.
gjorde samma sväng utan styrning och fick då hålla ut ca 1m. Jag har satt på en batterifrånskiljare på ena vinschkabeln och kopplat på styrningen på vinschens kontaktor så den körs via vinschens manöverdon på styret.
En enkel lösning som fungerar bra, vill man vinscha är det bara att ta isär kontakten vid kärran och slå över brytaren under dynan. Särskilt backning i trånga passager fungerade smidigt då ej styrutslagen på fyrhjulingen behöver bli så stora för att kärran skall svänga bra.
ATT00001.jpg
ATT00007.jpg
ATT00004.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ramstyrning på atvkärra.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90795
Svingen skrev:Äntligen!
Efter en hektisk vår med en större renovering av nedervåningen i huset har det blivit lite tid över för skogssysslor.
Lite spännande var det att se om styrningen på kärran skulle fungera i praktiken, jodå den svänger som tänkt men
kolven kunde gå snabbare. Gjorde en liten test på en vändplan och kärran håller ut mellan 6-7dm när fyrhjulingen svänger fullt. Detta innebär att om jag har fyrhjulingens bakhjul 3dm från hindret så går kärran runt utan problem.
gjorde samma sväng utan styrning och fick då hålla ut ca 1m. Jag har satt på en batterifrånskiljare på ena vinschkabeln och kopplat på styrningen på vinschens kontaktor så den körs via vinschens manöverdon på styret.
En enkel lösning som fungerar bra, vill man vinscha är det bara att ta isär kontakten vid kärran och slå över brytaren under dynan. Särskilt backning i trånga passager fungerade smidigt då ej styrutslagen på fyrhjulingen behöver bli så stora för att kärran skall svänga bra.
ATT00001.jpg
ATT00007.jpg
ATT00004.jpg


Intressant!. Något jag skulle behöva, särskilt nu när jag kör med band och har en vändradie som en 24-meters långtradare :sad:

Avatar Fallback

Re: Ramstyrning på atvkärra.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90848
Uvskogen skrev:Något jag skulle behöva, särskilt nu när jag kör med band och har en vändradie som en 24-meters långtradare :sad:


Borde det inte vara vid hjulkörning den största nyttan är, ju större vändradien är desto mindre genar väl kärran?

Användarvisningsbild

Re: Ramstyrning på atvkärra.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90851
D Brown skrev:
Uvskogen skrev:Något jag skulle behöva, särskilt nu när jag kör med band och har en vändradie som en 24-meters långtradare :sad:


Borde det inte vara vid hjulkörning den största nyttan är, ju större vändradien är desto mindre genar väl kärran?


Jo, så är det förstås, men det jag tänkte på är att när man svänger med band på så blir det liksom ingen mjuk cirkel som med hjulen på, man måste trixa och ta om. Annars måste man ha väldigt gott om utrymme om man ska kunna svänga som med hjul.

Detta är särskilt besvärligt vid backning. Därför tänkte jag att om man kunde trycka kärran "åt rätt håll" så skulle manövern bli enklare.

Fast det är full möjligt att jag tänker fel, har aldrig kört med ramstyrning så jag har bara en inre skapad bild av vad man kan göra :???:

Avatar Fallback

Re: Ramstyrning på atvkärra.

Svingen  
#122628 Så var det dags för en ny konstruktion på min ramstyrda atvkärra, detta med anledning av ett missöde med den elektriska kolv som använts. Vid en backningsmanöver fick den för mycket stryk och vek sig, en ny konstruktion har sett dagens ljus med hjälp av en vinsch från Claes Ohlson. Kraften räcker till, hastigheten vid sväng är lagom med hjälp av enkelblock och det svänger lite mer än tidigare. Bifogar några bilder där jag hoppas funktionen framgår.

Mvh Svingen

   TS
Avatar Fallback

Re: Ramstyrning på atvkärra.

axwell  
#122634 Smart gjort med motgående wires, hoppas att wiren inte nöts alltför snabbt, syntetlina brukar hålla längre.
Håll koll på grinden, inte säkert att den är centrerad.

Jag fick modifiera min Clasvinsch eftersom wiren/syntetlinan riskerade att klättra på motorsidan, ser samma tendens på din.

Avatar Fallback

Re: Ramstyrning på atvkärra.

Svingen  
#123455 Gjorde en liten provkörning med den nya konstruktionen nu i helgen och det fungerade precis som tänkt. Följsamheten blev ännu bättre än den var förut pga. det större styrutslaget, vid full sväng genade kärran nu inte mer än 10-15cm något som jag är helt nöjd med. Jag kunde dock inte testa att backa med lastad kärra för att se om vinchen orkar hålla mot.Jag återkommer med bilder från skogen bara snön får sjunka undan lite, det skall bli intressant att se hur det fungerar vid backning med tungt lass.Problem med linklättring på trumman tror jag inte det blir då wiren är ganska sträckt och bara är lindad ett varv på trumman.


12.7 grader varmt ute, härligt.......


Mvh Svingen

   TS
Avatar Fallback

Re: Ramstyrning på atvkärra.

axwell  
#123458
Svingen skrev:Problem med linklättring på trumman tror jag inte det blir då wiren är ganska sträckt och bara är lindad ett varv


Nej den kommer aldrig att klättra över men kanske nötas av innergaveln på trumman.

Inte omöjligt att jag tjuvlånar idén till något annat, skall bli intressant att höra hur backningen avlöper.

Avatar Fallback

Re: Ramstyrning på atvkärra.

Svingen  
#128324 Provkörningen avklarad, enda missödet var med wirelåsen som inte orkade med men med dubbla lås har det fungerat bra. Inga problem med att den inte skulle orka hålla emot vid backning med lass heller. Jag har kört fram ca 20kbm med den nu och i gallrade bestånd är det enkelt att snirkla sig fram. Rotstockar som varit för grova att handlasta har dragits fram med Kodiaken, utrustad med piggkedjor fram och bak. Måste säga att jag är imponerad av dess dragförmåga, med spärrad diff är det inte mycket som stoppar den.


mvh Svingen

   TS
Avatar Fallback

Re: Ramstyrning på atvkärra.

Victor  
#128877 Hej!

Har letat som en liten blå efter en sån elkolv du hade på din första konstruktion, var har du köpt den?
intressant bygge, får nog bli att modifiera kranmanvagnen lite!
mvh!

Avatar Fallback

Re: Ramstyrning på atvkärra.

Svingen  
#128897 Gör en googling på Linak och gå in på deras hemsida, titta under produkter och linjära ställdon så hittar du vad du söker. Priser vet jag däremot inget om. Min kolv kom från en handikappanpassad bil, hoppas attdu blir nöjd med svaret.

mvh Svingen

   TS
Avatar Fallback

Re: Ramstyrning på atvkärra.

Yanmar 1502d  
#335229 Har du kvar vagnen? Hur har ramstyrningen fungerat för dig. Hittade den här gamla tråden när jag googlade och blir ruskigt imponerad av ditt bygge och framförallt lösningen med vinsch.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar