Skogsnyheter

Södra vill ha kortare och tjockare granar

25 inlägg 8879 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Södra vill ha kortare och tjockare granar

flisshejk  
#78107 Bertilsson skriver ytterpanel på hus av tätvuxet och rätt kvalitet och rätt uppsat håller 25 år längre. längre än vad ? det är väl ganska välkänt att det är så men då får du inte ta virke som är hugget söder om Umeå i Västerbotten för att få tag på riktigt tätvuxet det finns knappast i Unnaryd. Appropå bilden du satt in vad man kan se från den är att inte finns det många träd som ger någon större kvalitet nästan varje stam som man ser har rejäla slängkrökar.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Södra vill ha kortare och tjockare granar

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78121
flisshejk skrev: Appropå bilden du satt in vad man kan se från den är att inte finns det många träd som ger någon större kvalitet nästan varje stam som man ser har rejäla slängkrökar.

All skogsskötsel går väl normalt ut på att göra så gott det går med det material som finns. Ytan valdes för att få kant emot väg. Det är bara gjort ca 1/3 uttag i de närmaste 7-8 m från vägen eftersom där fanns skador från tidigare stormskada. Därav blev slängkrökarna på de två närmaste träden.

Det kanske är något att framföra till markägaren från dej, så ge din synpunkt på vad som skulle lämnats/gjorts i stället.

Hur många träd anser du har slängkrök i bilden från ytan? (Den klena käppen i vänster kant är gräns för ytan. En stickväg skall när beståndet gallras senare gå till höger om käppen rakt in från vägen.)

Bertilsson

Avatar Fallback

Re: Södra vill ha kortare och tjockare granar

Fredde73  
#78135 Hårda gallringar och tidig slutavverkning...inte i min skog i alla fall. Det som är bra för dom massa-köpande bolagen är långt ifrån alltid det bästa för skogsägaren. Genom alla tider har ju timmer av hög kvalitet betalat sej betydligt bättre än massaved och jag tror knappast att det ändrar sej på ett bra tag än. Snarare finns väl stolpar som ett "nytt" sortiment med höga priser och stolpar får man knappast ur dom hårdast gallrade skogarna..

Att gallra hårt kan förstås vara frestande om man är i behov av pengar efter t.ex. ett markköp men på lång sikt känns det som om man skulle bita sej själv i svansen med den typen av skogsbruk. Enorma volymer massaved kan man ju pressa fram i stort sett var som helst på vårt jordklot men tätvuxna och välslutna timmerbestånd med långa träd av god kvalitet är liksom vår specialitet här i norden. Och minskade intäkter genom svagare / färre gallringar borde väl uppvägas mer än väl genom välslutna bestånd av bättre kvalitet vid slutavverkningen ?
Långa raka klenkvistiga träd med god stamform borde väl också ge lägre avverkningskostnad / träd än grovkvistiga korta träd...

Arbetade något år på industri i Mälardalen och imponerades av min arbetsgivare där. Trots att det bara handlade om formvirke vid grov gjutning köpte han minsta lilla bräda från sågverk här uppe i norr. Ansåg att söderut fanns helt enkelt inget vettigt virke att få. Och att då med vett och vilja gallra fram ännu högre tillväxt och större årsringar låter inte helt logiskt. Men det är väl till viss del en principsak också...själv känner jag både som markägare och sågverksarbetare att skogen ska producera SÅGTIMMER av god kvalitet och att allt annat är en restprodukt...

Avatar Fallback

Re: Södra vill ha kortare och tjockare granar

alias  
#78141
Mangan skrev:
jönsson84 skrev:
Mangan skrev:Gallra hårt, färre gånger och avverka tidigt brukar annars vara receptet för bra avkastning.

Gallra flera gågner och avverka sent har tradionellt varit köparnas av massaved förslag.

Jag vet inte om jag håller med dig om din analys, själv tycker jag Södra mfl tidigare har rekommenderat för många gallringar och för gammal skog.


Hmm.. Var har du sett siffror som visar att det ger bäst avkastning att gallra hårt,färre gånger och sav. tidigt?


Då jag läste kurs på Växjö, tror det var Lohmander som kom med det klockrena frslaget "hugg ner allt du får och plantera så lite som möjligt". :-)

Hög avkastning innebär inte mycket träd eller värdefulla träd, utan att man binder så lite kapital som möjligt i skogen egentligen. Du får pengar snabbt, och har inte så mycket bundit i trän. Det är lite tvärt emot att ha en "fin skog", dvs många, stora, fina granar.

Lite samma princip som när de nu rekommenderar att hugga ner de fina bestånden först, och låta de med dålig kvalitet stå kvar. De växer hyfsat, och inte så mycket pengar bundet.

Men var gör ju som den vill, avkastningen av skog är ju ändå under nästan allt annat företagande.


Jo Mangan, Peter Lohmander känner jag till.

Känns resonemangen igen :grin: :
-Högsta nuvärde är allt.
-Det som inte går att lösa i Lingo/Lindo är inte värt att räkna på.
... nog om detta.

Vad det gäller de ovan nämnda sätten att se på hur skogen ska skötas finns det mycket att säga.

Jag köper till stora delar hans resonemang, dock inte allt.

-Det finns för stor osäkerhet kring vilket virkesvärde skogen kommer att åsättas om ett antal decennier när den ska slutavverkas.

-Jag anser att föryngringskostnaden inte är en investering då det är föryngringsavverkningen som utlöser denna kostnad, möjligen att den del som överskjuter minimikraven i SVL ska räntebelastas fram till nästa slutavverkning.

-Om man endast ska se till ett innehav av skogen och inte räkna med möjligheten att avyttra skogsinnehavet så köper jag resonemanget om att diskontera kassaflödet, men om man kan tänka sig att avyttra skogsfastigheten så är det i dagsläget ofta en förlustaffär att avverka (i alla fall i dessa delar av landet) då rotnettot, efter föryngringskostnader, sällan överstiger fastighetspriset.

-Svårt att skatta korrekt markvärde (som också ska föräntas av värdetillväxten) då man inte vet på förhand vilket som är det "optimala skötselalternativet" för beståndet.

-Vilken kalkylränta är adekvat att räkna med?

MVH
Alias

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra vill ha kortare och tjockare granar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78142 Jadu alias, inget är så självklart som det först verkar! :-) Men nu är det fredag, och jag tänker INTE räkna på diskonterat nuvärde ikväll.

Avatar Fallback

Re: Södra vill ha kortare och tjockare granar

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78164
valmet901 skrev:Södra vill o Södra vill.
Själv tycker jag att man skall sköta skogen efter eget huvud.

Eget huvud är sällan så eget som man tror.
För inte så länge sedan(skogligt sett) så var det självklart att man högg det grövsta och lämnade resten på tillväxt.Var huvudet dummare förr? Nä,skogsforskningen kom fram till att det inte gav det resultat man kunde tro.

Sunt förnuft är väl summan av det man läst,hört och sett.Iaf får jag ibland revidera vad man trodde var självklart när man fördjupar sig lite i något ämne.

Tex detta: "Skolboken säger att gallringen ökar trädens medeldiameter. Det må vara riktigt, men tittar vi på de grövsta träden, de som ger störst inkomster vid slutavverkningen, är det inte lika sant. De 300 grövsta tallarna kan ha samma volym i en välgallrad som i en ogallrad skog. I granskogen ger gallringen en viss dimensionseffekt även på de grova träden, men inte så stor som man kunde tro."

Blir de 300 grövsta tallarna lika grova i ogallrad skog? Strider klart mot vad man läst o hört tidigare.
Snor en bra kommentar från samma artikel: – Visst känner man sig lite förvirrad, men på en högre nivå!

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Södra vill ha kortare och tjockare granar

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86581
Mangan skrev:3) Volym är min gissning, kvalitetsskillnad kommer att betyda allt mindre (dessutom verkar det omöjligt att få upp några fina tallar eller björkar i mina trakter).

2) Jag tror rekommendationerna är tvärtemot de som massakokeriet skulle tjäna mest på, nämligen gallra oftare.


Hmm. ang punkt två. En tidig och hård gallring och tidig slutavverkning måste väll ge högre massaandel,någon som sett någon undersökning/forsknings rapport på detta?
Gallrar man 2 eller kanske 3 gånger får man ju ett större utfall av timmer i de senare gallringarna/gallringen. Träden i äldre skog har ju dessutom bättre form,oftast bara en massabit i toppen+ ev röta i rotstock.
Vid tidigare/klenare slutavverkning brukar ju massaandelen blir högre tycker jag,en del träd blir bara massa och en del med 2 bitar i toppen.

Användarvisningsbild

Re: Södra vill ha kortare och tjockare granar

totte  
#86611 Så dividerar man i oändlighet hit och dit, och bolag och myndigheter urfärdar önskemål, rekommendationer och föreskrifter, vanligen allid baserade på hur man tycker att det borde ha varit just nu. Och när det gått en omloppstid så har hela marknaden och alla prislistor förändrats i nån riktning som aldrig går att förutse.

Avatar Fallback

Re: Södra vill ha kortare och tjockare granar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86621 Kloka ord, totte! :D

Avatar Fallback

Re: Södra vill ha kortare och tjockare granar

askur  
#89940 Som jag ser det så finns det en "ädel" tanke med Södras rekommendationer: att minska stormrisken. Gallring i äldre skog (övre höjd>20m) medför en ökad stormrisk under en lång period. Ett yngre period löper mindre risk att drabbas och "återhämtar" sig snabbare. Därav gallra hårt och tidigt några gånger och lämna beståndet tills slutavv. Att inte slutavverka i tid medför också ökad risk för stormskador, något som många fick plikta för i Gudrun.
Sen är det ju också så att rekommendationen kan frigöra en del volymer i första gallringar tidigare än annars är ju lägligt för Södra, med tanke på "virkesbristen" efter Gudrun.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).