Skördare

Valmet 931 provkörning

90 inlägg 27280 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valmet 931

dexter  
#77909 gissar på att eme spakarna är valmets egna spakar. om ja får säga min personliga mening (och från den liiiilla erfarenhet ja har) så är eme spakarna helt klart bäst! tycker man har mer kontroll, de är lite mer känsla i dom med. knappar i minispakar verkar mest förvirrande hehe

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77950 Jag tror det är ganska hugget som stucket med minispakar eller eme... Vi har eme och nog funkar det bra, men jag hade nog nästan valt minispakar med sekvensstyrningen om jag fått välja, men mina kollegor är för gammeldags ;)
Har haft ut ett par demomaskiner med minispakar och jag gillade dom, upplevde att körningen kändes som lugn och vilsam på nåt sätt med sekvensstyrningen, få knapptryckningar och så inbillade jag mig att man får lite bättre känsla i krankörningen med minispakarna.
Men när man ska hålla på öppna knivar, kapa extra långt, stänga med bara valsar osv då är nog eme överlägsen då du alltid har fingrarna vid knappen.
Men på .4orna kan man ju ändra knapparna precis som man vill så det kanske går att få till det riktigt bra då.
Kort sagt tror jag att man kör aggregatet lite bättre med eme och kranen lite vassare med mini.
I gallring verkar många föredra eme fortfarande.

Jag provkörde också en grön en vecka förra sommaren, en 1270 med 414. Tyckte den gick riktigt bra, hade tyvärr ingen besvärlig terräng då att prova den i så det har jag inte testat.
Men den var helt klart lugn och fin i hytten, aggregatet gick mjukt och fint också.
Tycker dom verkar rätt likvärdiga med en röd, är för och nackdelar med båda.
Det jag upplevde lite negativt på gröningen jämfört med valmetarna var att den inte alls är lika stabil och att den blir klen på svängen när det lutar lite.

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

novis??  
#77968
dexter skrev:gissar på att eme spakarna är valmets egna spakar. om ja får säga min personliga mening (och från den liiiilla erfarenhet ja har) så är eme spakarna helt klart bäst! tycker man har mer kontroll, de är lite mer känsla i dom med. knappar i minispakar verkar mest förvirrande hehe

känsla i eme jo hejdu om man är hand amputerad o kör med kardborre på stumparna :wink: annars är det som två vedträn eller kärna smör :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

novis??  
#77969 men om man ska vara allvarlig o säga nå positift om eme så är det att efter 15min så kan man köra bra efter 30 så har man toppat valmeten o mrme bortskämda skotar förare kan ju hjälpligt hanka sig fram .Nu ringer mrme sitter i johny dalqwist nya 911.4 350 aggregat han letar bensin det du 890 :grin: hanblir alldrig röd eller död :mrgreen:han fortsätter mad att det rycker knycker precis som i dras gammla 911.1 (ni som vill ha valmet kan alldrig ha kört något annat mer än tre minuter) det är ett direkt referat av våran mrme i östavall

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

novis??  
#78002 ett sista inlägg nu kan vi gratulera mrme arbets givaren hans var inte heller stor impad mrme blir nog sen i morgon bitvi klipper nog en hela viskey i kväll framför jd promo filmer :wink:

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

mrme  
#78043
Valmet 890 skrev:Jag tror det är ganska hugget som stucket med minispakar eller eme... Vi har eme och nog funkar det bra, men jag hade nog nästan valt minispakar med sekvensstyrningen om jag fått välja, men mina kollegor är för gammeldags ;)
Har haft ut ett par demomaskiner med minispakar och jag gillade dom, upplevde att körningen kändes som lugn och vilsam på nåt sätt med sekvensstyrningen, få knapptryckningar och så inbillade jag mig att man får lite bättre känsla i krankörningen med minispakarna.
Men när man ska hålla på öppna knivar, kapa extra långt, stänga med bara valsar osv då är nog eme överlägsen då du alltid har fingrarna vid knappen.
Men på .4orna kan man ju ändra knapparna precis som man vill så det kanske går att få till det riktigt bra då.
Kort sagt tror jag att man kör aggregatet lite bättre med eme och kranen lite vassare med mini.
I gallring verkar många föredra eme fortfarande.

Jag provkörde också en grön en vecka förra sommaren, en 1270 med 414. Tyckte den gick riktigt bra, hade tyvärr ingen besvärlig terräng då att prova den i så det har jag inte testat.
Men den var helt klart lugn och fin i hytten, aggregatet gick mjukt och fint också.
Tycker dom verkar rätt likvärdiga med en röd, är för och nackdelar med båda.
Det jag upplevde lite negativt på gröningen jämfört med valmetarna var att den inte alls är lika stabil och att den blir klen på svängen när det lutar lite.


Körde eme idag å ja tycker krankänslan är sämre än med minispakar å de är på tok för mycke knapptryckningar tycker jag iallafall.

Kul att du gillade deeren försök att prova en igen för de är den värd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 931

mrme  
#78048 Som novis skriver körde ja en 911.4 idag som levererades strax före jul. Aggregatet gick fint jämn å stark matning med 500cc motorer kranen är smidig å fin lite svag bara(förarna påpekade oxå de), ja upplever sämre precision med eme för stora utslag för min smak iallafall i gallring. Det är garanterat en bra å fin maskin för dom som gillar den/aldrig har kört nått annat/är över 50år. Nog om de goda nu.

Vårt företag har varit på väg mot en valmet i överljudsfart dom senaste månaderna så de är med stor glädje å med en glädjetår påvägen hem i bilen(å ja överdriver inte).Chefen tog sitt förnuft till fånga å sa de blir ingen valmet å jäklarns va ja blev glad, släpte en stor klump i bröstet.Å varför ändrade han sej?? Jo

Det började med att han körde ett gäng träd han gillade den rätt bra, agget gick bra kranen är smidig lite klen(å han gillar oxå eme)Ordinarie förare körde en stund å de gick väl bra inget att klaga på han trivs säkert. Sen var de min tur ja minns knapparna så de funkade väl hyfsat är ju alltid ovant å man kör som en kratta men de funkade bra prylarna går bra en himla massa knapptryckningar å absolut ingen sikt uppåt genom det lilla titthålet i taket.

Men seriöst efter 2 träd(inte när ja körde)hade agget slagit i botten med en knyck svängkransen glappar å knycker å låter väldigt illa, förarkomfort de finns inte i en valmet. Ja skule aldrig kasta ut drygt 4 mille på en traktor som låter högt glappar redan som ny presterar absolut inget mer än nån annan är utan styrning i princip å har pendelaxel å stelmidja. Men som sagt är du gammal eller har kört valmet hela livet å trivs så köp en för dom kommer att försvinna när alla som är 20-40 år idag å kommer att ta över så småningom. Kan aldrig tro att ungdomarna idag är nöjd med den förarkomforten de finns så många andra märken som är finaecolog hamnar tyvärr under samma dåliga komfort. Vore dom 1-1.5 mille billigare vore de helt klart ett alternativ till dom snåla som inte bryr sej om hur de är på arbetsplatsen

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 931

mrme  
#78050 Å nu till varför min gode chef ändrade sej, han var inte helt emot den röde när vi åkte hem, men han visste av en JD 1270D påvägen hem så han ville provåka lite. In med han i hytten å han satt nog där i ca 20-30min å när han kom tillbaka sa han att de där var bra mycke lungnare å trevligare att åka i, å gissa om ja blev glad. Har sagt länge att ja litar till hans rutin å erfarenhet inom skogsmaskin branschen å ja fick rätt innan de var klat trots att han är rödare en sossarnas valkampanj.

Så tyvärr så måste ja tycka lite synd om er som inte får köra ett annat märke som har svänghytt med kranen framför för ni går miste om nått väldigt trevligt. Många som gått från valmet säger samma sak som mej så ja kan inte vara helt bakom flötet har man en gång bytt märke så köper man en inte igen.

Imorgon åker ja till jobbet med ett leende å känner mej glad igen var ett tag sen nu, kommer med all säkerhet ringa JD å få prova en 1170e med 414 för att känna om den är stark nog att bära de aggregatet.

Nu har ja skrivit nog om valmet, å de är som vanligt smaken är som baken men ja kan lova att när de gäller förarkomfort har ja rätt de vet jag.

Tack å god natt

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 931

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78124 haha... Ni lyckas verkligen få det att låta som att det är som att sitta i en stenkross att köra en valmet och i vardagsrumssoffan om man kör en grön.
Men det vet nog dom flesta som provat båda att så inte är fallet, jag har kört gröna skördare iaf ca 4 veckor totalt + att man är skogsidiot så man far förbi svågern då och då och hälsar på en sväng i gröningen så man har ju varit in i en mer än 3 min iaf.
Visst är vissa smällar blir lite mildare i den gröna då du inte sitter fast i kran men så stor är inte skillnaden.
Svågern har då varit och åkt med mig och tyckte det gick lugnt och bra, så inte vet jag kör man mjukt så går det ganska mjukt, men kör man vårdslöst i en valmet tror jag man märker det mer än i en grön.

Och folk som bytt märke och talar skit om sitt gamla hittar man ju överallt och i alla märken!

I höstas var jag och visade ett gäng i en 911 som hade 1270d och dom var då helnöjda, deras 1270 skakade visst ruskigt nu efter 8000 tim, kändes som om golvet i hytten var för vekt och gav ett sviktande intryck, så det blev en 31a för dom.

Men nog får ni en fin maskin om ni tar en 1170... helt klart! Hoppas ni tar en så får vi höra hur den går framöver och fortsätta trönska ;)
Senast redigerad av Valmet 890 fre 15 jan 2010, 17:26, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

dexter  
#78126
novis?? skrev:
dexter skrev:gissar på att eme spakarna är valmets egna spakar. om ja får säga min personliga mening (och från den liiiilla erfarenhet ja har) så är eme spakarna helt klart bäst! tycker man har mer kontroll, de är lite mer känsla i dom med. knappar i minispakar verkar mest förvirrande hehe

känsla i eme jo hejdu om man är hand amputerad o kör med kardborre på stumparna :wink: annars är det som två vedträn eller kärna smör :mrgreen:



dom är ju gjorda i trä ;D viss del hehe

Användarvisningsbild

Re: Valmet 931

Knegarn  
#78217 Jag kan inte annat än hålla med mrme, är man lite osäker på sig själv som chaufför och lite halvknagglig i spakförning ska man inte köra valmet, kör man som en kratta som beter den sig som en kratta. Dom andra har väl lite mindre finkänsla och slätar ut lite av osäkerheten så jag tror en ponssepansarvagn passar bäst åt er ;)

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78242 Håller med helt, har man ryckig körstil blir det skakigt i en Valmet. Säger ju sig själv, eftersom kranen sitter ihop med hytten

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

novis??  
#78248 mrme har till bringat 21 av sina 36 som maskin förare :shock: så köra kan han är nog en som skulle om han ville skryta om sin kör skicklighet men i stället drar nan ut hela maskinens stam i tim med en fyra nyborjare med 96st stället för dom 3-4bästa tim man gjort 130-140 :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

dexter  
#78272
Knegarn skrev:Jag kan inte annat än hålla med mrme, är man lite osäker på sig själv som chaufför och lite halvknagglig i spakförning ska man inte köra valmet, kör man som en kratta som beter den sig som en kratta. Dom andra har väl lite mindre finkänsla och slätar ut lite av osäkerheten så jag tror en ponssepansarvagn passar bäst åt er ;)

men ponsse har ju ännu mer knöligare "spakar" =O haha halva boulbollar förfaan

Användarvisningsbild

Re: Valmet 931

skogsjan695xl  
#78280
dexter skrev:
Knegarn skrev:Jag kan inte annat än hålla med mrme, är man lite osäker på sig själv som chaufför och lite halvknagglig i spakförning ska man inte köra valmet, kör man som en kratta som beter den sig som en kratta. Dom andra har väl lite mindre finkänsla och slätar ut lite av osäkerheten så jag tror en ponssepansarvagn passar bäst åt er ;)

men ponsse har ju ännu mer knöligare "spakar" =O haha halva boulbollar förfaan


ponsses spakar tycker jag är fina att köra med, har dock bara kört då den haft ponnses egna kran, det är ju som att hålla på ett par puppar, klämma hela dagen på såna spakar och sen på kvällen :lol: :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).