Arbetskläder för skogen

Huggarbyxor som sågats igenom

52 inlägg 27950 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

Naders  
#77504
Nolltax AB skrev:Där en intressant sak återfinnas kan.... Långt svärd.
Såg en amerikansk serie på TV, amerikas tuffaste jobb nånting.
Fälla skog. 40 nåntingtums-svärd syntes de ha.
Vem spänstar ut i skog med dylikt...?
Min är 13 tum kort.
Och, nota bene... Kvista med långt svärd.... Typ jaga fästing med kanon....

Tror att jag med såg det avsnittet. Blev nästan upprörd av hur de hanterade sågarna och deras teknik att få ner träden. Såna skulle aldrig få hålla i såg 😡
Jag menar, Amerikanska stadsbor som ska prova på de tuffaste jobben i USA.....
Är ju inte direkt kända för att vara världens smartaste :roll: :roll:

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

Nolltax AB  
#78111 Apropå det, ja.
Absolut inget med rubriken att göra dock.
Dumma jänkare. Såg en dokumentär i afton gjorde jag.
En jänkare behövde ny njure. Nästintill omöjligt finna kompatibel kroppsdel, udda var han.
Självklart for han på camping utan nalle, å lika självklart poppade den osannolika njuren upp samma afton.
Antingen båg från början till slut eller typex på dum amerikan....

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

Robertberg  
#78115
Nolltax AB skrev:Kollegan jobbar fysiskt. Ett antal snitt i byxan anser han bevisa behovet.
Vägrar såga utan skyddsutrustning. Skäller på jag som spänstar ut i skog i snickarbyxa.
Rätt i sak förutom en liten detalj.....
Huggarbyxa skyddar så länge man ej snittat den har.....
Spillt olja på dom har han till råga på allt gjort.... Skyddar inte heller....


Och var hittade du motiveringen till att du gör rätt när du sågar iförd snickarbyxa?
Snittade/oljiga sågskyddsbyxor skyddar nog bättre än snickarbyxar varje dag..

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

Nolltax AB  
#78118 Snickarbyxa å motorsåg är väl så mycket fel man öht kan komponera.
Aldrig påstått jag gör rätt i den frågan.
Poängen är att jag vet att jag är helt utan skydd.
Kollegan viftar glatt kring med tretton tum svärd i tron han skyddad är.

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

Nolltax AB  
#78122 Och för att korta ned frågan.
Snickarbyxa å skogsbruk hör inte ihop.
Jag gör fel. Jag vet att jag gör fel.

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78154 En av killarna som sågade igenom sin byxa tog kontakt med den lokala återförsäljaren i dag och berättade om det inträffade. 2 timmar senare blir han uppringd från Husqvarna centralt. De undrade hur det gått till och ville ha byxorna för att undersöka dem, samt visade sann omsorg om killen och blev mycket lättade när de hörde att ingen större skada var skedd. Huskvarna killen skulle komma på måndag och hämta byxorna. Det är den snabbaste reaktionen jag varit med om från Hq. Deras leveranser av varor har, vad jag känner till, varit ganska långsamma. Men det är ju klart att en skyddsbyxa som inte skyddar är inte roligt att stoltsera med. Så nu steg faktiskt Hq i mina ögon. Ett mycket seriöst sätt att hantera detta. Jag har aldrig misstrott Hq och deras skydd. Är det något Hq är bra på är det deras säkerhetstänkande (triobrake mm). Jag är övertygad om att genomsågningen skulle skett även om det varit Stihl eller Oregon eller någon annans byxa.
Det skall bli spännande att höra vad Hq har att säga om det som hänt när de undersökt byxorna.

Mvh Martin

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

Nonkan  
#78520 Återkom gärna när du fått veta mer. Det är som sagt ganska ovanligt att HVA reagerar så snabbt :)

Jag har inte hört någon som lyckats komma igenom, men det är klart att det kan hända. Det vanliga man hör från kunder är att de sågat igenom typ 5-7 av 9 lager skydd, fått en tankeställare och en timmes sågrengöring.

Hursomhelst, byxor ska man ha. Om inte annat för att det är mina skattepengar som går till sjukvården :/

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78595 Jag återkommer!

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

Nolltax AB  
#78628 Det värsta jag sett i frågan var inte ens jag.....
Fritidsmässa Sollentuna för ett gäng år sen.
En snubbe bevisade skyddet i sågbyxa genom att ge fullgas på en såg å såga sig själv i benet.....
Typ började jag skriva men fann inget typ...
Visst, ny byxa må skydda. Men....
-Häftigt, måste testa farsans utslitna!

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

Nolltax AB  
#78631 Huggarbyxa önskar jag likna vid skjutvapen. Aldrig rikta mot någon. Oladdad eller ej.

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80024 Historien fortsätter...
Husqvarna hanterar detta mycket seriöst. En ny kille från Hq ringde upp mig och informerade om att arbetet med att kontrollera byxorna höll på. Man skulle skicka upp dem till maskinprovningen i Umeå, tror jag det var. De gör de visst med alla byxor som sågas igenom. Han berättade även att det sker 2-3 gånger per år att byxor sågas igenom. Så huggarbyxor är inget 100% skydd.

Martin

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

Robertberg  
#80029 Får han någon slags ersättning för byxorna?
Isf vet man ju vad man ska göra när man blir sugen på nya O:-)

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

hedberg  
#80917 ja har sågat i byxorna.. och kom inte långt in, sydde ihop det och körde vidare, är väl 4-5 år nu dom kläderna (husqvarna)

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

Nonkan  
#80955
hedberg skrev:ja har sågat i byxorna.. och kom inte långt in, sydde ihop det och körde vidare, är väl 4-5 år nu dom kläderna (husqvarna)


Sågade du så att det vita kom ut SKA du KASTA byxorna och köpa nya. Om du sågar dig igen är risken ganska stor att det blir på samma ställe nämligen.

Var det bara i yttertyget är det lugnt att laga.

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor som sågats igenom

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83715 Det hela slutade med en rapport. Testresultaten på maskinprovningen sa att byxorna var ok. Alltså inget fel på byxan. Utan det var yttre extrema förhållande som resulterat i genomsågningen.

Slutsattsen är att huggarbyxor inte är ett 100% skydd. Det poängterar även Husqvarna i byxans "innehållsförteckning" om jag mins rätt. Men för min egen del så hade jag aldrig tidigare hört om genomsågning av hela huggarbyxor så jag hade en känsla av att de var 100% säkra men det tänker jag inte om byxor i dag (oavsett märke).

Martin

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar