Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

42 inlägg 18879 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

totte  
#78013 Helt rätt pollefi, om du kör rakt fram på ett plant golv. Kanske lite tveksamt med ett svängande, krängande ekipage ute i den inte alltid så jämna skogsmarken.

Avatar Fallback

Re: Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

axwell  
#78023
totte skrev:Helt rätt pollefi, om du kör rakt fram på ett plant golv.


Det skull inte gå även om ekipaget gick räls!


Det är mycket värre än så, titta på pollefi:s profil och läs hans tidigare inlägg.

Användarvisningsbild

Re: Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

totte  
#78069 Kan vara, jag utgick bara från siffrorna maskin 1,2 och öppning 1,3 8)

Avatar Fallback

Re: Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

Nolltax AB  
#78094 Ej läst allt Ni skrivit har....
Dock, ATV. Backa med fullt lass kräver drivning på vagn.
Har Ni ej det så backa först å lassa sen....
Vajerkran å standardvagn med bakre stakar är en omöjlig kombination.
Med mycken möda å svordom får man på grovstocken. Men hur få av...?
Djup snö.. Spåra först alternativt band.
Gasa ut i djupsnö med fullastad kärra är meningslöst. Ånyo vagnsdrift dock....
Vagnsdrift i sig är heller ej optimalt dock.
Snigelfart, om ens det.....
I övrigt dock, vi körde ett par år enligt principen: ATV drog ut stockar till traktorväg.
Traktor med Starkran körde vidare...

Idag är traktorn borta.
ATV + griplastarvagn. Fulltankad såg ger fullastad vagn.
Hem å lasta av å tanka upp...

Avatar Fallback

Re: Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

axwell  
#78101
totte skrev:Kan vara, jag utgick bara från siffrorna maskin 1,2 och öppning 1,3


Mao. du har förstått pollefi:s dilemma. Underverk kan fixas på beställning men........

Pollefi måste få lite mer tid på sig för att rekonstruera hur "miraklet i Vörå" kunde ske. Låt oss vänta!!!

Användarvisningsbild

Re: Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

pollefi  
#78112 Ok kära axwell, kanske var jag lite ljusblå i mina mått. Vi säger väl 10m då.

Dock intressant att Du inte kan svara på vad du hänger upp Dig på i min text utan bara späder på med ofinheter.
Har du ännu för avsikt att fortsätta i denna fråga önskar jag å det varmaste att Du citerar mej korrekt
och ej klipper av meningar på hälft.


@@Uvskogen: Bara att använda. Härligt om man kan dela med sig lite :grin:

@@Nolltax AB: Visst är det för det mesta lugna tag som gäller och helst inte alltför långt ut till upplägget.


Må väl

Avatar Fallback

Re: Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

axwell  
#78193 Pollefi, hemskt ledsen att mina insinuationer var för flummiga för att leda dig på rätt spår. Ville att du själv skulle få tillfälle att rätta till en "felande länk" som jag har hängt upp mig på. Du har inte nämnt något om du modifierat vare sig Honda eller Kranman. Under dina inlägg står det:

Traktorpolle 500Efi
Kranman 300 på T1800 4WD

Detta har jag tolkat som att du har dessa maskiner i originalutförande, jag utgick ifrån att du själv kände till bredden för den T1800 4wd som säljs idag.Om du har en annan version av vagnen så räknade jag med att du skulle påpeka det. Av din reaktion att döma så har du inte reflekterat över hur det förhåller sig. Däremot kvarstår min anmärkning på de små marginaler ATV+vagn/väg som du kalkylerar med för en fordonskombination med sämsta tänkbara geometri när det gäller en genande och krängande vagn. Enstaka passager OK. Verklig terräng;fullständigt orealistiskt

Användarvisningsbild

Re: Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

pollefi  
#78476 Tack axwell för den iakttagelsen, nej har inte kollat cm på det viset. För det vet jag att Pollen är
rätt nära 1,2m och i praktiken känns det som att vagnen kommer med i samma hjulspår :surp:
Så lägg nu på en dm på måttet så räcker det att ta sig fram på den terräng som är här.

För det jag vill ha sagt är att oberoende så behöver inte sidomarginalerna vara långt och när lika
tilltagna som för en traktor. Där stora hjul, hytt och bankarna på vagnen kränger ut mycket mer
än på dessa låga ekipage. Sidokrängningen är av en helt annan kaliber. En aspekt som mången kanske
inte vet, som kör med annat än Avesta och Kranman(de har åtminstone) vagnar, är att geometrin
de använder på boggiupphängningen gör att vagnen "smyger" över stenar och stubbar. Behöver
upplevas! Detta gör också att gången i naturen blir en annan, lugn och sansad :grin:

Må väl

Avatar Fallback

Re: Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

JonasN  
#80014 Har även jag såld traktorn med griplastarvargn nu, eftersom skogen blåste ner och det är väldigt sankt på fastigheten.

Tittar nu på en beg. Honda Trx 500 FE med en Honda vagn med vajerkran för att köra hem lite ved.
Var anses vara lång gångtid på en sådan maskin?, denna hade gått 600 timmar och är en årsm. 2007.

Avatar Fallback

Re: Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

axwell  
#80019 Läs tråden "........................utkörning av teak"

Användarvisningsbild

Re: Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

Fiat 4WD  
#81424 Hallo i snön!

Ragnarn, har du kommit ut å kan lämna nån rapport än??

Vi är nyfikna på hur du själv upplevt bytet av maskinstorlek.

Själv skulle jag gärna a en ATV m hydraulkran OXÅ, som komplement till trktorn m griplastarvagn. I mittfall tex när Å-kanten ska rensas där man inte kommer ned med traktorn samt på andra sidan mossen där ytvatten går i dagen även en riktigt vinter som den här.

Nåväl, jag hoppas du blir nöjd och återkommer med rapport här.
Anders

Avatar Fallback

Re: Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

vedman  
#97584 Är lite nyfiken på om du är nöjd med ditt byte. Har själv funderingar åt det hållet

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).