Man måste väl inte lyfta stockarna i topp på max utlägg när vagnen är tom, dra de första stockarna längst med marken tills du har såpass mycket lass att det är stabilt?
massa-ved skrev:Det är när man lastar av problemet är, brukar försöka lämna ett par mindre stockar till sist.
Ramstyrningen fungerar bra om man har det.
Mattiases skrev:Hej!
Hade många funderingar på uppfinningar för att inte tippa min KTS vagn sedan jag gjort två dippar med tom kärra ifjol... bla att fylla vätska i däcken. Jag har ju lavettben på kranen så den står ju urstabilt när man lastar hur dumt man än bär sig åt.
I båda fallen jag tippade hade jag naturligtvis ramstyrningen åt "fel håll" men helt oundvilkligt när terängen krävde det.
Denna vintern har jag valt att behålla kranen (som jag haft och grävt med hela sommaren) i trepunkten och gjort ett gripfäste i fronten....och fasen vet om inte det är det bästa alternativet...stadigt som bara den! Fast jag använder allt stödbenen ändå för det mesta om man inte bara ska plocka nått litet.
Och allvarligt talat ...är det ingen mer än jag som tycket att det bryter för j-ligt i den lilla ramen om du hänger i en fet timmerstock och fullt utlägg utan stödben. Allt mellan boggin och dragkroken tenderar att bli som en korkskruv.
Det är ju inga skotarkroppar precis på huggarvagnarna. iallafall inte under 200kkr klassen! så ska du se det på lång sikt använd stödben!
Lycka till...
MVH
Mattias
Mattiases skrev:Och allvarligt talat ...är det ingen mer än jag som tycket att det bryter för j-ligt i den lilla ramen om du hänger i en fet timmerstock och fullt utlägg utan stödben. Allt mellan boggin och dragkroken tenderar att bli som en korkskruv.
Det är ju inga skotarkroppar precis på huggarvagnarna. iallafall inte under 200kkr klassen! så ska du se det på lång sikt använd stödben!
Lycka till...
MVH
Mattias