Traktorer och processorer

NH tl 90 / Valtra a 95

86 inlägg 55469 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: NH tl 90 / Valtra a 95

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77516
HÅkan N skrev:
Wester skrev:http://media.sodhaak.se/mediabank/Broschyrer/NewHolland/Traktorer/3_T5000_BR80009.pdf

"efterföljande NH mod är 42,5cm under dragkrok"
T5030 med 16.9-30=Radie 700mm frigångshöjd 438mm

TL90a motsvarar idag närnast T5050 (laddluftkylare har tillkommit)
Under drag är frigångshöjden enligt specifikationen idag 488mm (hjulradie 750mm)

" A-seriens mått på 48,5cm är utan drag" (med 18.4-34 enligt länken)

Som sagts drag är ju inte helt fel att ha.

Men hur som helst det ser enligt tillverkarnas specifikationer
inte ut att vara några fördelar till Valtras A Serie


Har man inte skogskäran i kroken? Draget är en kasset som man kan plocka bort . kroken går vell uppåt. :wink:



Precis, jag har skogskärran i kroken, var tvungen att gå ut och mäta frigångshöjden på min Valmet 605 med
18.4-34 däck och frigångshöjden var 50cm.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: NH tl 90 / Valtra a 95

HÅkan N  
#77519
Zalman skrev:"N - Seriens Två minsta är mindre i hytten än 101 och dom större..."

Det är samma hytt i N82-92 som i N91-N141.
Man kan välja på standard, skogs eller Side Visibility Cab (SVC).
”SVC kommer att vara tillgänglig till samtliga N-serie HiTech-modeller, från N82 till N141.”
http://www.valtra.se/news/press/2450.asp

Valmet/Valtra håller länge, exempel:
”Mångsysslaren Bengt Johansson har på
sin gård i Horred enbart Valtratraktorer.
Bengts Valmet 615M från 1986 vann
ATL:s timmätartävling med sina imponerande
26 684 timmar och fungerar fortfarande
problemfritt.
– För mig är Valtra det självklara valet
eftersom de är slitstarka, smidiga och
utan krångel.”

”Motsvarande historier om hållbara Valtratraktorer
finns det runtom i världen, till exempel
tyske Xaver Bayerleins Valmet 6400, som
har använts i skogsarbete i 19 500 timmar,
eller finländske Ilkka Korholas Valmet 8400,
som är körd 27 500 timmar utan att växellådan
eller motorn har behövt öppnas.”
http://www.valtra.se/news/documents/VTeam_SE_012008.pdf


Det finns en skogsgubbe nere i Askersundstrakten som kör skotning med en valmet 605 4 wd ny 1984.
han heter SkogsJohn , John Gustavsson .Och den kör han med än i dag. Han kör galler och lite slutav
I Juli månad år 2000 hade den Passerat 14600 tim i bara skogs jobb.Hur många timmar han är uppe i dag vet jag ej. Men jag ska forska i det.. Han var med i Valtra team tidningen nr 2 år 2000. DEt går att gå in på valtrasidan och kolla om ni inte tror mig.. http://www.valtra.se/news/documents/VTeam_SE_022000.pdf

http://www.valtra.se/news/documents/VTeam_SE_022001.pdf
Senast redigerad av HÅkan N sön 10 jan 2010, 20:01, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: NH tl 90 / Valtra a 95

HÅkan N  
#77520
Zalman skrev:
HÅkan N skrev:
Wester skrev:http://media.sodhaak.se/mediabank/Broschyrer/NewHolland/Traktorer/3_T5000_BR80009.pdf

"efterföljande NH mod är 42,5cm under dragkrok"
T5030 med 16.9-30=Radie 700mm frigångshöjd 438mm

TL90a motsvarar idag närnast T5050 (laddluftkylare har tillkommit)
Under drag är frigångshöjden enligt specifikationen idag 488mm (hjulradie 750mm)

" A-seriens mått på 48,5cm är utan drag" (med 18.4-34 enligt länken)

Som sagts drag är ju inte helt fel att ha.

Men hur som helst det ser enligt tillverkarnas specifikationer
inte ut att vara några fördelar till Valtras A Serie


Har man inte skogskäran i kroken? Draget är en kasset som man kan plocka bort . kroken går vell uppåt. :wink:



Precis, jag har skogskärran i kroken, var tvungen att gå ut och mäta frigångshöjden på min Valmet 605 med
18.4-34 däck och frigångshöjden var 50cm.


Jaja För körde jag med 605a och 16,9x 34och det fanns en sten som det skrapa i på under.Men när jag börja köra med 805an med 18,4x34 försvann stenen :lol:

Jag säjer som Stenmark det är inte lätt och förklara för en som int begrip :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: NH tl 90 / Valtra a 95

HÅkan N  
#77521 köpen en gammal skogstraktor så får du pengar över och pengar till delar med. dom har högre frigång än NH. Dom har ju inga skogstraktorer. Dom blåa ROTTNE är svenka.....så att dom inte tror att det är NH det med

Avatar Fallback

Re: NH tl 90 / Valtra a 95

Wester  
#77523 Ang Håkan N:s Inlägg

"Och När har jag rekat en valtra A72 eller A75???????? En traktor modell med trött 3cyl motor och liten hytt som på NH.."

Har försökt att följa TS fråga ang NH tl 90 / Valtra a 95
kan absolut hålla med om att det finns betydligt dugligare
traktorer för skogen men nu var det ju inte riktigt det frågan gällde.
Det går alltid att hoppa upp ett snäpp till större/bättre, men det är inte en
skotare TS frågar efter.
Jämförelsen NH tl 90 / Valtra a 95 är relevant då vi talar om ungefär
samma prisbild och storlek på traktor.

TS skriver att han skall ha frontlastare
Frågan gäller kanske mer:
Uppväger NH något större hytt och kopplingsfritt
Valtras erkänt goda renomé i skogen och höga andrahandsvärde.

Avatar Fallback

Re: NH tl 90 / Valtra a 95

massa-ved  
#77524 Vad skiljer A-92 och A-95?

Det var väl jämförelse mellan A-95 och NH TL90 det handlade om.

I Valtras broschyr för A-92 står det 48,5cm UTAN DRAGKROK i NHs 48,8cm UNDER DRAGBOM.

Om det bara skiljer nån centimeter spelar det inte så stor roll den diffen kan det ju skilja mellan olika däckfabrikat
lite högre eller lägre ribbor, högre eller lägre lufttryck.

Avatar Fallback

Re: NH tl 90 / Valtra a 95

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77526 jag följer disskutionen lite;).... å jag bara funderar lite.... jag är valtra/valmet frälst, men tittar gärna på andra traktorer, å skulle inte ha nått emot andra märken.... å det ja själv tittar på i första hand är om man ska köra i manuellhuggen skog där det är skaplig terräng eller om man ska leva på det å köra efter skördare osv... manuellhugger man så blir stubbarna lägre i vägen å man lägger oftast vägen så det ska bli lätt att köra med traktorn, med skördare så blir det lite mer rakt på!!!

Men... En av anledningarna jag föredrar valmet/valtra är förmodligen twintrack, det är för mej viktigare än frigångshöjden å hur lätt det är att svänga runt, för då vänder man sej åsså sitter man så tills man lassat klart (oftast) åsså snor man runt å åker ut till avlägg....

Ja har inte sett så många som har Motsvarande twintrac i sina traktorer mer än valtra å nån enstaka med sk hembyggda dubbelkomandon... men det är det ja tycker är viktigt i skogen... det är en fröjd att sitta bakåt å backa in traktor å vagn längst in på stickvägarna än att göra det sittandes framåt... lika så kort flyttarna i skogen mellan högarna...

sem kanske det finns motsvarigheter i dom andra märkena åxå, men isf skyltas det inte så mkt me de eller?

Sist me inte minst ska man gå på känslan.... ja va å kolla på en nh 75 eller 85... kommer inte ihåg mer, den hade förbannat liten hytt, å den var skogsbyggd.... den 615 ja köpte satt man riktigt bra i å ja ångrar inte det köpet alls... men som sagt känslan när man testar är nog det man faller för...

Användarvisningsbild

Re: NH tl 90 / Valtra a 95

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77530 Frigångshöjden är inte hela sanningen, om det vore så skulle nån tillverkare byggt en högre variant och då
skulle alla köpt en sån och all konkurrens borta.
Om det skiljer några cm så är det nog mest viktigt för oss tgb-förare, i verkligheten går det ändå.
Om TS skulle ta in offerter på jämförbara nya maskiner vore det ngt lite enklare men han kan ju
tänka sig en beggad och då blir det så många variabler så det är svårt att hålla reda på.
Jag föreslår att ni bifogar en bild på den ni förspråkar så har man en chans att hänga med, för jag
vet inget om Valtra öht så det hjälps inte med modeller hit och dit.

Avatar Fallback

Re: NH tl 90 / Valtra a 95

HÅkan N  
#77531
Wester skrev:Ang Håkan N:s Inlägg

"Och När har jag rekat en valtra A72 eller A75???????? En traktor modell med trött 3cyl motor och liten hytt som på NH.."

Har försökt att följa TS fråga ang NH tl 90 / Valtra a 95
kan absolut hålla med om att det finns betydligt dugligare
traktorer för skogen men nu var det ju inte riktigt det frågan gällde.
Det går alltid att hoppa upp ett snäpp till större/bättre, men det är inte en
skotare TS frågar efter.
Jämförelsen NH tl 90 / Valtra a 95 är relevant då vi talar om ungefär
samma prisbild och storlek på traktor.

TS skriver att han skall ha frontlastare
Frågan gäller kanske mer:
Uppväger NH något större hytt och kopplingsfritt
Valtras erkänt goda renomé i skogen och höga andrahandsvärde.


Han kan ju köpa en

BLÅ VALTRA :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Det går ju att titta på JD 5820 http://www.deere.com/sv_SE/products_ag/ ... index.html för det och en Case-IH det är ju samma..http://www.sodhaak.se/caseih/jx/jx60.html

http://www.sodhaak.se/caseih/jxu/jxu85.html

även om det inte det han fråga efter......

Avatar Fallback

Re: NH tl 90 / Valtra a 95

massa-ved  
#77539 Servicen på orten man bor har ju en viss betydelse. Dubbelkomando är inte så dumt men det kanske inte är så lätt att hitta såna beg. TL 90 är en bra lastartraktor men de tidigare har lite sämre vrid i motorn enligt de som har haft både tidigare och nyare mod. En i grannskapet här har en Valtra A-70 nånting med lastare den är 3-4 år och där görs det inte mer än tankas
och den har inte krånglat nånting.
Alla märken får ju ut vissa traktorer som kan krångla nåt så in i hel..te.
Så köper man beg. ska man nog kolla om den har haft många ägare det är inget bra tecken.

Avatar Fallback

Re: NH tl 90 / Valtra a 95

valtra a 72  
#77548
mikbo1 skrev:Hej!
Varit sugen på en valtra en längre tid. Men nu fått upp ögonen för nh tl 90. Vore tacksam om ni som kör dessa modeller kan risa samt rosa era modeller. Traktorn ska brukas i skogen mestadels samt skall ha frontlastare. Gärna bilder :grin:

Mvh mikbo1

Försök att få provköra båda modellerna hos handlarna så kan kan du jämföra själv vilken som känns rätt.Har själv en A 72 med skogshytt som jag tycker är smidig och med bra sikt. Går på nolltid att vända stolen så att du når ventilspakarna och bakre gaspedalen.Har även en Valmet 755 med dubbelkommando, den hytten har bättre benutrymme i bakvänt läge men sämre hyttkomfort. Provsatt en ny NH med skogshytt som en bekant har köpt men tyckte att den var bökigare att vända sig i, han hade även fått göra om vänster innerskärm för att få bättre plats.Vet ej exakt vilken modell han har men den var på ca 80 hästar.

Avatar Fallback

Re: NH tl 90 / Valtra a 95

Wester  
#77552 NH Motorn stor skillnad
TL90 Iveco 3.9lit 294Nm 1998-2004
TL90a Cummins 4.5lit 350Nm 2004-2008


Valtra A växellådan stor skillnad
växellåda med separat fram/backspak, vet ej riktigt när det kom

Avatar Fallback

Re: NH tl 90 / Valtra a 95

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77566
HÅkan N skrev:Här kommer en som är bättre . http://www.blocket.se/hassleholm/Valtra ... m?ca=7&w=3


Ett misstag den ovane Valtra köparen gör är att inte pruta hårt.
Om man inte vet vad en Valtra kostade ny är det lätt att betala för mycket för en begagnad.

Exempel på nypriser:
2005 Kunde man köpa en Valtra A75 för 259.000kr
2005 kunde man köpa en Valtra 6200 för 299.000kr
Hösten 2006 kunde man köpa en Valtra 6250 HiTech för 339.000kr
Ordinarie pris 429.000kr

Det finns storprutare som får 20-25% i rabatt efter lite förhandling.

Avatar Fallback

Re: NH tl 90 / Valtra a 95

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77581 jag kan bara prata lite om en av traktorerna som vi äger!
Vi har en Jd 5820 som är av årsmodell 05 och har gått 4100 timmar.
traktorn har gått väldigt bra och används nästan uteslutande till gårdstraktor,sysslorna är bla fodring av djur och balhantering.
Som lastartraktor lämpar den sig väl.
Vi har inget behov av att köra med den i skogen så det har vi inte testat.
Jag tror inte den lämpar sig så väl i skogen pga trång hytt att svänga runt i!
Det finns nog ingen traktor på marknaden du vänder runt i riktigt bra om man är storvuxen!

Det tidigare inlägget jag läste om att det var någon som tyckte A75 lämpade sig som lastartraktor vill jag bara säga att jag inte håller med alls,men den traktorn har ju andra kvalliter.

Bifogar en bild på Lilla Jd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).