Skogsröjning

Kaputtski!

28 inlägg 9825 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kaputtski!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77236
Slurfi skrev:Jag har testat tjocka handskar, det är fint men då blir det korta arbetspass. Handtagsvärme FTW!


Vill passa på att slå ett slag för slitstarka skalhandskar i kombination med ullinnervantar i lämplig tjocklek. Ullinnervantar ska då införskaffas i flera exemplar, så att man kan ta på två torra innervantar så fort de gamla har blivit blöta av handsvett. Skalhandsken behöver man bara ha ett par utav.

Fördelen med denna metod är att innervantarnas tjocklek kan varieras med temperatur och aktivitet. Den beprövade lager för lagerprincipen fungerar m.a.o. även för händerna.

Evempel på bra ullinnervante http://www.addnature.com/product.asp?de ... VE320;;279 och http://www.addnature.com/product.asp?de ... NER;C4;249

En personlig favorit är http://en.ortovox.com/merino_sportswear ... gaden.html men jag har inte sett dem i svenska friluftsbutiker på många år.

Skalhandskar finns i flera varianter, där vissa kostar mycket. Men som alltid så lönar sig ofta dyr kvalitet i längden. Själv använder jag gamla skalhandskar i keprotec från Black Diamond och ett par svindyra från Outdoor Research http://www.outdoorresearch.com/site/alti_gloves.html
/Niklas

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Kaputtski!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77255 Håller med till 100% jag har kört med mammas specialstickade vantar med rejäl yttervante och det funkade bäst
men tydligen är jag en känslig kille för jag börjar frysa iaf. Sen jag skaffade såg med värme kan jag inte
ens överväga nåt annat, men uppenbarligen är folk olika fryskänslig.
Även i skodonen har jag kört med tre par sockar i, bomull går fetbort. Bara ylle duger.

Användarvisningsbild

Re: Kaputtski!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77285 Japp! Bomull går bort som innerlager, men kan i.o.f.s. funka som ytterlager då det "andas" bra. Jag börjar mer och mer tro att ordet bomull kommer ifrån att materialet bommar ullens fina egenskaper (bom-ull).
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Kaputtski!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78278 Så, nu har jag prövat den nya sågen FS480-KW. Den skar som smör genom de grova träden, klar förbättring! Var inte särskilt tung att bära heller tyckte jag. Mycket fint.

Men den där handtagsvärmen märkte jag inte av, jag trodde det skulle bli så man kädne av det när man tog med bara handen på handtaget, men det gjorde jag inte. Säljaren hade testat sa han, men jag vet inte jag. Borde jag märka TYDLIGT att den är på resp. av?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kaputtski!

Robertberg  
#78285 Ja, du borde helt klart märka TYDLIGT när värmen är på, den känns tämligen värdelös annars.. Kontakta återförsäjlaren!
(För du har väl satt på värmen?)

Användarvisningsbild

Re: Kaputtski!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78329 Javisst, man får slå av den ibland så det inte blir för varmt när man kör med tunna handskar.

Användarvisningsbild

Re: Kaputtski!

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78332 När det e riktigt kallt kan jag verkligen rekommendera dessa handskar
http://www.procurator.se/pro/site_pro6/ ... D=40570565

Även perfekt under regninga höstdagar, bara att ta ut fodret då, och ha ett par vanliga handskar under...

Annars får man gratulera till ett bra köp mangan!

Användarvisningsbild

Re: Kaputtski!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78358 Jag har ju ifs Husqvarna och inte Stihl men nog ska det märkas ordentligt när värmen är på.
Har man snöiga/blöta handskar så ryker det om dem när värmen är på...

Avatar Fallback

Re: Kaputtski!

Nässén  
#78365 Kör bara med stihl480 världens bästa såg enligt mig, men handtagsvärmen har dom misslyckas med. Krånglat på alla sågar jag har.

Användarvisningsbild

Re: Kaputtski!

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78367 Det finns ju ett par nackdelar med handtagsvärmen på 480n för det första är det lätt att man sätter igång den omedvetet under sommaren, svårare att göra det på husqvarnan, sen blir man även blötare om benen jämfört med om man kör utan vid upplega...

Avatar Fallback

Re: Kaputtski!

Nässén  
#78372
SkogsGotte skrev:Det finns ju ett par nackdelar med handtagsvärmen på 480n för det första är det lätt att man sätter igång den omedvetet under sommaren, svårare att göra det på husqvarnan, sen blir man även blötare om benen jämfört med om man kör utan vid upplega...

På mina sågar brukar värmen sluta att fungera helt o hållet efter jag haft sågarna ett tag.

Avatar Fallback

Re: Kaputtski!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78530 Var till handlarn igår med sågen, han testade och testade i 20 minuter, värmen kom och gick. Vi hittade felet det var kontakten mellan gashandtaget och sladden i styret som var glapp. Ett av stiften satt löst. Måste bytas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kaputtski!

träis  
#78539 Tips för 480 kan vara att tejpa en 2 liters påse på vänstra handtaget brukar fungera bättre vid blöta dagar då den är känslig för vatten.En av röjarna som jobbar hos mig gör alltid det. MVH Träis

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).