Jakt och Fiske

Vargjakten 2010

167 inlägg 56851 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2010

masterchief  
#77146 Anledningen till varghatet mm har delvis sin grund i att folk intalas att vargen är ond redan som barn
Tar man bara ett sådant exempel som rödluvan och vargen.
Finns ett otal exempel på sagor och serier där vargen bär hundhuvudet.
Redan där hamnar vargen omedvetet på minus hos gemene man.
Det som är facinerande är att så många lägger sig i debatten som för det första inte har någon kännedom om djuret i sig, dels absolut aldrig kommer att påverkas av djuret då de lever i vargfria områden.
Liknande exempel hos andra djur är älgproblematiken hos skogsägarna, den är föremål för lika utbrett hat som vargen i mina ögon, där har det tvingats fram väl reglerad jakt för att inte utrota den.
Vildsvinet är ett ännu mer hatat vilt hos bönderna......
Där behöver det göras en hel del jaktetiskt....
Är inte mot vargjakt, men den bör vara reglerad och skötas jaktetiskt. Ser inte någon större skillnad på den mot tex björn och lojakt....

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77147
ragnarn skrev:När jag läser igenom vad som skrivs här om vargen börjar jag emellertid tveka om Skogsforum verkligen är något för mig.


Skogsforum är ingen plats för den som bara vill höra sina egna åsikter! Tro mig.... :)

Skogsforum är för skogsfolk, vilket innefattar en hel del av dem som du föraktfullt kallar "hillbilly". Det var inget lovande första inlägg du kom med, tycker jag. Men välkommen ändå.
Senast redigerad av Mangan fre 08 jan 2010, 09:19, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77150 Jag skrev tidigare tror jag;) att jag inte är varghatare, jag är jägare å inte är ja rädd för vargen, då tycker jag björnen är mer obehaglig faktiskt, å jag ska ärligt säga att jag har varit å träffat vargar på kolmården, ja på djurparken men åndå de gav en lite annan syn på det hela än ja hade innan, å det me tanke på den info man fick där + bara det att få känna på storleken så att säga... då fattar man hur mkt kraft det ligger i en sån kropp för att exvis fälla en älg, för storleks mässigt så är faktiskt min schäferhane i princip lika stor som alfahannen som sköts här, den vägde 53kg, medans min lilla skit väger 50....

Nog om det, men det ja vill framhålla är att ALLT har gått lagligt till rätta å det är isf inte jägarna som gjort fel å då äre inte dom som ska få ta smällen heller!!! Det är staten som är den ansvariga så det är väl dom som borde ta den smällen...

Sen verkar det som om vi jägare dras över samma kant ofta när det gäller vargen,

Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2010

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77161 @ Nutte: Håller helt med dig "Nutte" (särskilt om björnen, men med hög musik och några extra gas på fyrhjulingen när jag kör ut för att hugga, så hoppas jag han håller sig undan :???: :lol: .

@"Ragnarn": Tycker du tar i väldigt och generaliserar. Varför inte argumentera för din sak med fakta och i en något trevligare ton. Tror nog de flesta är helt överens om att det behövs både mer av dialog än "pajkastning" i den här frågan, och information. Vi brukar försöka hålla en något mer ödmjuk ton, det ger mer i längden. Några som "knyter näven i fickan" tror jag inte det finns många av på det här forumet, tvärsom. Frispråkigt, kunnigt och med stor ödmjukhet inför andras kunnande och erfarenheter. Det här är det i särklass trevligaste forumet jag har sett. Som Dalmas har du säkert sett forumet på Dalarnas tidnings hemsida, där den råa tonen kan göra vem som helst rädd. Jag ska göra vad jag kan för att undvika att den kommer hit.

Med det sagt, kul med en till Dalmas på forumet :smile: Ser fram emot dina kommande inlägg kring din skog också, alltid kul att höra hur andra gör.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Forestman  
#77167 Hej jag är ny här på forumet, verkar högt till tak o trevlig stämmning.
Jag skulle bli glad om jag såg en spårlöpa av varg ringla över min mark vilket höjer den biologiska mångfalden, men en reglerad jakt torde vara nödvändig.
Jag blev lite förvånad av hur många vargar som föll på så kort tid-tänk om motivationen var lika stark för älgjägare.
Föryngrings läget för rönn, sälg o asp är ju katastrofalt!

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

novis??  
#77183
Forestman skrev:Hej jag är ny här på forumet, verkar högt till tak o trevlig stämmning.
Jag skulle bli glad om jag såg en spårlöpa av varg ringla över min mark vilket höjer den biologiska mångfalden, men en reglerad jakt torde vara nödvändig.
Jag blev lite förvånad av hur många vargar som föll på så kort tid-tänk om motivationen var lika stark för älgjägare.
Föryngrings läget för rönn, sälg o asp är ju katastrofalt!

dom bekymren finns ej i norra hälsingland o norra dalarna.härjedalen vi har snart en obefintlig älg stam pga hårt rovdjurs tryck jakten på älg måste varaenkel att arendera ut billigt så blir det nog jagat hos dej med :lol:
,

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77191
novis?? skrev:
Forestman skrev:Hej jag är ny här på forumet, verkar högt till tak o trevlig stämmning.
Jag skulle bli glad om jag såg en spårlöpa av varg ringla över min mark vilket höjer den biologiska mångfalden, men en reglerad jakt torde vara nödvändig.
Jag blev lite förvånad av hur många vargar som föll på så kort tid-tänk om motivationen var lika stark för älgjägare.
Föryngrings läget för rönn, sälg o asp är ju katastrofalt!

dom bekymren finns ej i norra hälsingland o norra dalarna.härjedalen vi har snart en obefintlig älg stam pga hårt rovdjurs tryck jakten på älg måste varaenkel att arendera ut billigt så blir det nog jagat hos dej med :lol:
,



Ja håller med dej, här äre många som lägger av att jag älg åxå efter som hundförarna inte vågar släppa sina hundar, visst finns det massor av andra faror för hundarna som bilar osv, men det är inte riktigt samma sak.... Sen vet ja många jägare Iaf här som lägger av bara för att vi inte har älg... för 3-4 år sen var vi 13 st, i år var vi 7.... å dom som har slutat säger att det är pga att dom sitter en vecka utan att se en enda älg... ska det vara så?

Här där det sköts varg så har det varit gott om älg varje år å det har skutits fullt varje år, å dom 2 sista åren så får dom knappt en enda... sen om det beror på att vargarna ätit upp alla eller om älgen känner på sej å håller sej undan ska va osagt

Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2010

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77210 Inte så långt från "Nutte" jagar jag, vi såg inte en enda kalv denna älgjakt.

Jag är personligen av den tron att det beror på rovdjurstryck. Fast blir inte sådär jättelessen för det, för jag har hittills inte sett ett enda älgspår vid min nyröjda småtallskog (ca 1-1,5 m höga, perfekt älggodis alltså). Var lite orolig nu när jag röjt fram dem att det skulle bli fest där, men ta i trä, inte än i varje fall :smile:

Om det är vargen eller min egen "husbjörn" jag har att tacka vet jag inte, men bra är det. Men det betyder inte att jag inte känner med dem som får problem av rovdjuren, men jag tror att vi kommer hitta en vettig balans i det hela, bara debatten kan bli lite mer sansad. Det tar nog några år att lära sig något som ingen gjort tidigare, så det är så mycket att lära sig. Dvs "förvalta/hantera" rovdjur utifrån den syn vi har på biologisk mångfald idag samtidigt som vi vill försvara möjligheten att bo på "landet", med djur.

Sen är jag sugen på att diskutera andra jaktformer än den modell vi hade nu, med alla på en gång och så, fast det kanske inte hör hemma i detta forum.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Forestman  
#77212 Jag tror att en stor del av problemet är att vi har vant oss vid höga älgstammar(vilket är en modern företelse), har vi 5,6,7,8 älg/1000ha så är det svårt att bedriva långsiktigt skogsbruk. Det krävs nog predatorer för älgjägarna verkar inte klara (vilja) att hålla nere stammen. Rovdjur är vi ju ovana att hantera!
Senast redigerad av Forestman fre 08 jan 2010, 18:48, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Forestman  
#77214 Vad ligger älgstammen på där ni har fasta vargrevir?

Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2010

quartetto  
#77215 En reflektion ang varghatet - där jag bor och verkar i min skog (Dalsland) får jag av mina rovdjurshatande grannar ofta höra att det är "soprent" på klövvilt, speciellt vid älgjaktstid. Och allt är vargens fel.

Fakta är att man alltid skjutit den tilldelade kvoten av älg första eller andra helgen under älgjakten. Man drar sig inte för att skjuta kapitala tjurar och förande ko - "för annars gör de andra lagen de". Rätt gissat - jag jagar inte längre älg - ska det vara så?

Jag har försökt driva upp tall och löv på mina hyggen men det är så helvetes massa klövvilt och de äter "soprent" på allt utom gran. Hänga in - glöm det, blir nedtrampat samma dag. Här även försökt med blädning, men de luckorna blir bara legor. Och så såg jag dessa förbannade vildsvin i höstas. Fy fasiken för den okontrollerade vilttillväxten. Jag vill ha rovdjuren ifred så de kan hålla viltstammarna i schack.

Kan inte alla konspiratoriska högerextremister nöja sig sig med att hata islamister och ge fasiken i rovdjuren.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77692 Det verkar finnas en röd tråd i flera av inläggen. Antingen man är för varg eller inte.
Det jag tänker på är att en del inte tycker om att vargen tuggar på deras saker, medan de som förespråkar rovdjur inte gillar att andra djur(läs älg) tuggar på deras saker.

Är det så enkelt att man är sig själv närmast och att det är enklare att tycka om sådant som inte ger en själv några problem.

Där jag bor är det ont om varg och följdaktligen är det många som är för varg. Den ställer ju inte till några problem här.

Där emot är det gott om älg och dessa är enligt samma folk en plåga som helst borde utrotas....

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77694 Nej, när hörde du en svensk bonde klaga på gräshoppssvärmar?

Finns det inga gräshoppar är det ingen som klagar på dem. Det är liksom lite onödigt.
Senast redigerad av Mangan tis 12 jan 2010, 08:25, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77696 Skogen har så stort värde jämfört med älgen och de skador den ställer till med.
SÄF är aldeles för mjäkiga i den här frågan, tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Forestman  
#77703 Nja, jag tycker nog att vi ska söka balans, vi människor styr o ställer mycket i naturen! vi ska nog titta på vad älgstammen har legat på historiskt innan vi tog bort rovdjuren. Min uppfattning är att skogen är "anpassad" till det betestrycket. Då får vi upp sälg asp o rönn till träd. Älgarna större o friskare men färre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).