Traktorer och processorer

Front vinsch till Traktor Hyd

24 inlägg 13449 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Front vinsch till Traktor Hyd

HÅkan N  
#77052 Jag jagar en ny frontvinsch att montera på traktorn vid vikt bryggan eller som ett lastar fäste med plåtar på

sidan om motorn. Hydral driven så klart,då kan man bärja sig själv.... Det fanns för tror jag farma eller nåt

sånt. Och vad priset kan vara i dag???????



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Front vinsch till Traktor Hyd

Masse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77070 Farmi tillverkar det du söker
http://www.farmiforest.fi
EV450T heter den och drar 4,5T

Pris vet jag inte men det kan du säkert hitta någonstans.

/Mats

Avatar Fallback

Re: Front vinsch till Traktor Hyd

Byggmester  
#77071 Jeg kjøpte en ny Farma EV 300 (3 Tonn) høsten 2009, av AB landbruk i Sarpsborg i Norge. Jeg måtte gi 13000 (norske) kroner, pluss moms. Wire med endekrok fulgte med. Har samme planer som deg angående montering, men har ikke kommet så langt ennå. Jeg har montert vinsjen i en hjemmelaget brakett med trimafeste (SMS), slik at jeg også kan montere vinsjen bak. Tenkte å lage et frontfeste med lesseapparat- brakettene som basis, som jeg da kan hekte vinsjen relativt lettvint på. Det eneste negative med vinsjen er vel farten, men det er vel hydraulikkkapasiteten på traktoren.... : :

Avatar Fallback

Re: Front vinsch till Traktor Hyd

HÅkan N  
#77075
Masse skrev:Farmi tillverkar det du söker
http://www.farmiforest.fi
EV450T heter den och drar 4,5T

Pris vet jag inte men det kan du säkert hitta någonstans.

/Mats


å Tack tack var där och kolla men det gick vist för fort. :lol:

Men är inte 4,5 ton lite dåligt :???: ? Finns det inte värre i något annan märke??

Det fanns svarta på 80-90 talet vet ja......................

Kan dom ha hetat Normet???

Vem säljer dom i dag, Tro ???
Senast redigerad av HÅkan N tor 07 jan 2010, 21:29, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Front vinsch till Traktor Hyd

HÅkan N  
#77081
Byggmester skrev:Jeg kjøpte en ny Farma EV 300 (3 Tonn) høsten 2009, av AB landbruk i Sarpsborg i Norge. Jeg måtte gi 13000 (norske) kroner, pluss moms. Wire med endekrok fulgte med. Har samme planer som deg angående montering, men har ikke kommet så langt ennå. Jeg har montert vinsjen i en hjemmelaget brakett med trimafeste (SMS), slik at jeg også kan montere vinsjen bak. Tenkte å lage et frontfeste med lesseapparat- brakettene som basis, som jeg da kan hekte vinsjen relativt lettvint på. Det eneste negative med vinsjen er vel farten, men det er vel hydraulikkkapasiteten på traktoren.... : :



Ok Jag undrar vad dom där gamla militär vinscharna som satt fram för på Traktorerna orka med ??

Tänkte att ha något att jämföra :???:

Men det går ju och blocka :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Front vinsch till Traktor Hyd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77085 Efter ha tränat stridsvagnsbärning i lumpen så räcker de visst bra, du använder ett brytblock dubblar kraften får ut mer lina från trumman och halverar hastigheten.
Tänk på att dragkraften som anges på en vinch är på det innersta linvarvet så flera lager på trumman minskar dragkraften mycket.

Avatar Fallback

Re: Front vinsch till Traktor Hyd

HÅkan N  
#77093
gnisten83 skrev:Efter ha tränat stridsvagnsbärning i lumpen så räcker de visst bra, du använder ett brytblock dubblar kraften får ut mer lina från trumman och halverar hastigheten.
Tänk på att dragkraften som anges på en vinch är på det innersta linvarvet så flera lager på trumman minskar dragkraften mycket.


Ok Låter bra. Min far tycker om att blocka, när det ska dras tungt. Det går ju att blocka 2 gånger sen går

traktorn av på mitten.

Är det inte New holland som säljer dom där Farmi eller har jag fel ????

Det där med vinsch är en liten livförsäkring när man är i skogen själv.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Front vinsch till Traktor Hyd

Masse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77104
HÅkan N skrev:
Masse skrev:Farmi tillverkar det du söker
http://www.farmiforest.fi
EV450T heter den och drar 4,5T

Pris vet jag inte men det kan du säkert hitta någonstans.

/Mats


å Tack tack var där och kolla men det gick vist för fort. :lol:

Men är inte 4,5 ton lite dåligt :???: ? Finns det inte värre i något annan märke??

Det fanns svarta på 80-90 talet vet ja......................

Kan dom ha hetat Normet???

Vem säljer dom i dag, Tro ???




Jag tror 4,5T är mycket nog, tittar man på en skotare typ Gremo 1050 har den på hjulen en dragkraft på 12T (tror jag det är) och får du 4,5 + drivhjulen så kommer du långt om du inte lastar våldsamma lass.

Användarvisningsbild

Re: Front vinsch till Traktor Hyd

stegmaster  
#77133 Det finns annons på dessa Farmi vincher daligen här i Norge
http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=20445417
Bild

Användarvisningsbild

Re: Front vinsch till Traktor Hyd

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77135 Den var ju inte gratis, jag vet om en hydrauldriven gammal pjäs som sitter på en bandtraktor ute i skogen
som varit där åtm sen 1970-talet kanske värt att skruva lös och kånka hem.

Användarvisningsbild

Re: Front vinsch till Traktor Hyd

stegmaster  
#77141
Slurfi skrev:Den var ju inte gratis, jag vet om en hydrauldriven gammal pjäs som sitter på en bandtraktor ute i skogen
som varit där åtm sen 1970-talet kanske värt att skruva lös och kånka hem.

Håller med, blir alldeles for dyr. Om det hadde varit inkl. radiostyrning, så ville saken vore en annan, men inte med snorbetj.
Dessutan e det vel nogra traktorer som inte skulle gilla dessa påfrästningar på framaksel som 4,5 t dragkraft skulle gi. :???:

Avatar Fallback

Re: Front vinsch till Traktor Hyd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77205 För några år sen köpte jag Warn elwinch som monterades på Jeepen,den drar 4300kg o väger ca 25kg.
Då kostade den ca 15'+m.
Har väl använt 1gång för att dra upp sänkt traktor o 2 ggr på vält traktor....o massor när vi skogsåker med Jeeparna

Avatar Fallback

Re: Front vinsch till Traktor Hyd

Masse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77206
gnisten83 skrev:För några år sen köpte jag Warn elwinch som monterades på Jeepen,den drar 4300kg o väger ca 25kg.
Då kostade den ca 15'+m.
Har väl använt 1gång för att dra upp sänkt traktor o 2 ggr på vält traktor....o massor när vi skogsåker med Jeeparna



Tycker du den räcker till? 4300kg är inte lite. Med en starkare är det något som ryker sönder?!

Avatar Fallback

Re: Front vinsch till Traktor Hyd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77207 Till Jeepen som väger 1500kg räcker de gladligen, när jag sänkte traktorn vid dikensrensning använde jag brytblock för att få ut mer vajer o öka dragkraften o traktorn åkte med så lätt som en plätt

Användarvisningsbild

Re: Front vinsch till Traktor Hyd

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77251 Det där med dragkraft, man behöver ju bara lite extra i rätt riktning, man ska ju inte dra fordonet stumt.
Så jag gissar att det kan hjälpa alldeles nog med några hundra kg kraft bara de är på rätt ställe.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).