Skogsröjning

Röjning i självföryngrad Lönn

3 inlägg 2645 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjning i självföryngrad Lönn

Valmet830.3  
#77039 Någon som har erfarenhet av Lönn?

Har på markerna ett mindre bestånd självföryngrad Tysklönn som jag tänkte försöka snygga till med målet att kunna hugga det som energived med tiden.

Planterna är idag ca 5år gamla (5år sedan området avverkades) Gjorde en tidig röjning i beståndet för 1,5 år sedan men bedömer att det är dags att gå igenom det igen och framförallt rensa ut de nya skott som kommit (~50-80cm idagsläget). Denna underröjning görs delvis med tanke på att förbättra sikten från vägen och minska risken för viltolyckor. Antalet minskade drastiskt efter avverkningen för 5år sedan.

Tänkte att röjer man en gång till nu under senvintern så bör man få en bra tillväxt på de stammar som står kvar under året och sen bör dom klara att trycka ner undervegetationen fram till första gallringen.

Synpunkter?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjning i självföryngrad Lönn

alias  
#77056 Klokt att röja så tidigt som möjligt.

Allt löv ska röjas så tidigt det bara går för att de ska ha hela vegetationssäsongen på sig att bygga på stamdiametern för att inte riskera att knäckas av blötsnö nästkommande vinter. (sen får ni väl inte snö så ofta i Skåne, men kommer den är den väl blöt)

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Röjning i självföryngrad Lönn

Jonas_brunström  
#77088 Fast om du är ute efter att endast producera energived så får du ju störst volymproduktion om du inte gallrar det. Att kvaliteten blir sämre är knappast inte ett problem när det gäller energived

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).