Gallring

storgallring i norrland

5 inlägg 3535 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

storgallring i norrland

mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77002 Läste i skogen om en gallring på ca 3000hektar i norrland men vad jag kunde förstå så var det inte hela ytan, utan bara en del av den.
Så min fråga är om det är någon som vet hur stort hela det området är på?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: storgallring i norrland

mannen  
#77014 jag tror att 3000 hektar var hela ytan och att det skulle gallras igenom under en tre års period.

Avatar Fallback

Re: storgallring i norrland

Fredde73  
#77045 Har läst gamla årgångar av Skogen nu i kylan. Och såg ett annat reportage om stora avverkningar också. En slutavverkning på 600 hektar precis vid gränsen mot det fjällnära och förbjudna i Vittangiområdet. Där stod omkring 30-40 m3 / ha med ren skräpgran så avverkningen kunde knappt bära sina egna kostnader. Men markägarna fick upp till 90 % i bidrag för skogsvården så där hyggesplöjdes och planerades contorta och på det stora hela har det lyckats riktigt bra. Redan nu vid 20-25 års ålder är virkesförrådet större än det man avverkade...

Glada rapporter från en lycklig tid när produktionen prioriterades...

Avatar Fallback

Re: storgallring i norrland

mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77177 Som jag läste artikelen om inte jag läste för dåligt så förstod jag det hela att dom skulle gallra 3000hektar nu de närmsta 3åren men att de fanns mycket mer också att gallra. Men för att inte få samma ålder på allt sedan så var dom tvungen dela upp det hela lite.

   TS
Användarvisningsbild

Re: storgallring i norrland

Kse  
#77187
Fredde73 skrev:Har läst gamla årgångar av Skogen nu i kylan. Och såg ett annat reportage om stora avverkningar också. En slutavverkning på 600 hektar precis vid gränsen mot det fjällnära och förbjudna i Vittangiområdet. Där stod omkring 30-40 m3 / ha med ren skräpgran så avverkningen kunde knappt bära sina egna kostnader. Men markägarna fick upp till 90 % i bidrag för skogsvården så där hyggesplöjdes och planerades contorta och på det stora hela har det lyckats riktigt bra. Redan nu vid 20-25 års ålder är virkesförrådet större än det man avverkade...

Glada rapporter från en lycklig tid när produktionen prioriterades...

Finns gott om så kallad skräpgran här uppe på statens marker som vi tar till energi. Går även mycket i 30-40 år gamla avverkningar i såkallad justerande avverkning. Gamla hyggen där inga eller misslyckade åtgärder är gjorda efter avv. Vi tar bort de gamla hyggesrestern, markbereder och planterar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).