Skogsröjning

Förröjning/Siktröjning

26 inlägg 14159 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Förröjning/Siktröjning

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76478 Kanske kan kännas lite klumpig i början om man haft ett lättare såg innan.
Men efter ett tag så tänker man inte på vikten.

Jag skulle råda dig o köpa den modellen. Nåt som är lite skumt är att handtagsvärme inte finns på den.

Kommer kanske på nästa efterföljande modell.

Om det nu blir nån.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Förröjning/Siktröjning

ojvan  
#76546
valmet901 skrev:Kanske kan kännas lite klumpig i början om man haft ett lättare såg innan.
Men efter ett tag så tänker man inte på vikten.

Jag skulle råda dig o köpa den modellen. Nåt som är lite skumt är att handtagsvärme inte finns på den.

Kommer kanske på nästa efterföljande modell.

Om det nu blir nån.


Jo så brukar det väll vara i dom flesta fallen :D

Tror det bara är 480'n i stihl sortimentet som har värme i hantagen. Lite tråkigt att det är så, men som du säger, man får hoppas på att det införs för framtida modeller. Värme i handtagen är ju nått iaf som kommer stå högt på min lista i val till nästa röjsåg. För det är nått som verkligen saknas i nuläget :( Man märker ju inte nyttan med den förrens man väl sitter där i ett läge och saknar den sen :P

Avatar Fallback

Re: Förröjning/Siktröjning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76700 Förutom att man knäcker ryggen så är skaderisken stor när man röjer med motorsåg. Allteftersom ryggen tröttnar så slarvar man mer och rätt som det är får man kast när kedjan trasslar in sig i sly med för lågt varv.
Nej ni som inte är vana vid röjsåg. Skaffa en bra röjsele (viktigast) och en hyfsad såg att hänga i den och vänj er.

Avatar Fallback

Re: Förröjning/Siktröjning

Fredde73  
#76710 Smaken är ju som baken...även i valet av arbetsmetod. Men just i det här fallet är det ju inte bara otroligt slitsamt för ryggen utan än mera farligt att röja med motorsåg. Bara den lilla detaljen att såga bort enstaka ris runt ett träd man ska fälla är tillräckligt för att avskräcka mej...plötsliga kast, kedja som hoppar av, riskvistar som rycks med av kedjan och slår en över fingrarna...

Sen är det ju som sagt en smaksak men med en väl justerad röjsele, modern röjsåg och ordentligt filad klinga blir ju hela arbetet nästan som en söndagspromenad...man får i alla fall göra nåt så grundläggande som att gå rak i ryggen och med betydligt högre säkerhet genom skogarna...

Ett av få undantag vore väl bestånd med extremt tät underväxt där nästan allt är grövre än sisådär 5 cm. Med motorsåg gick ju att kapa några stammar och bryta omkull dom, kapa några till och bryta omkull dom o.s.v. Men det var min högst personliga tanke...just att fallriktningen inte alltid är så lätt att få till med röjsåg där det alldeles på tok för tätt med grövre ris...

Avatar Fallback

Re: Förröjning/Siktröjning

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76717 Det enda jag röjt med motorsåg är grova sälgbuketter. Då kan man krypa in till mitten och fälla alla stammar på en gång,men det en stark såg. 372 är bra till detta.

Hoppas få prova en midjeröjare snart.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Förröjning/Siktröjning

john  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78749 hei har nogon her nåen erfaring med sthil km 100 eller km130 (r) kombimaskin med redskap ht-km greinsag? i førhands rydding.
en kamerat kjøpte en sådan i fjord,jeg blev så imponert,på klenare dim å tette bestand slår den inte ryddesaga synes jeg ,men i litt grøvre forrydding innan galleringen tar til virket den suveren.
Den virker litt klen men den lille motorn skar av rett grova busker lett, fundere å kjøpe en men er det noen som har argumenter så hadde det vert fint å få høre.
Har frågat alle leverandører om det inte fins en leverandør av motorsag sverd/kjede til ryddesaga (bytte ut klingan)men det virker det inte vara

Användarvisningsbild

Re: Förröjning/Siktröjning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81109 Förröjning är bra, men ej lönsam http://www.skogsaktuellt.se/?p=33285&pt=108&m=1422
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Förröjning/Siktröjning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81144 Ja, det måste väl vara någon forskare som aldirg satt foten i skogen som kom fram till det!

Eller, så kanske de entreprenörer som säger att det skall förröjas pratar i egen sak, och inte har skogsägarens bästa för ögonen? :-)

Avatar Fallback

Re: Förröjning/Siktröjning

Fredde73  
#81157 "Förröjning ger dock plusposter som inte syns i kalkylen, bland annat renare skogsbränsle och mindre slitage på flishuggen. Markberedning och plantering underlättas också, säger Lars Eliasson."

Citatet ovan visar ju att dom inte räknat på alla poster heller...snarare för att få en "stor nyhet" som resultat. Skördaren är förstås den som hindras allra mest av underväxt men ris och bråte påverkar väl hela kedjan framåt genom skotning, markberedning, plantering och t.o.m. kommande röjning...

Avatar Fallback

Re: Förröjning/Siktröjning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81170 Det borde snarare ligga som minuspost för GROT:en, tar man inte ut GROT så uppåstår inte de nackdelarna med förröjning.

Avatar Fallback

Re: Förröjning/Siktröjning

Steffe1984  
#86626
Pensionär skrev:Får väl skylla på åldern att jag aldrig lyckats lära mig köra röjsåg. Men en liten fråga när ni säger att det blir för tungt att gå med motorsåg, varför? Röjsåg och allt som hör till väger ju bra mycket mera än en motorsåg. Kan hålla med om att sågarna var tunga för 50 år sedan när de var runt 12-13 kg.
Jaja de är väl bara jag då men personligen tycker jag inte att det är så värst tungt att gå runt med motorsågen en dag.


Jag går med motorsåg när det är så jävla trångt att man tror man är i grannnens granhäck. Annars röjsåg, dom är inte så tunga då dagens selar är väl utformade för att man ska orka gå i 8h och röja utan att få ont. att gå med motorsåg vid vanlig röjning är för mig helt uteslutet.

Alla har vi våra sidor :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).