Skogsröjning

Kaputtski!

28 inlägg 9823 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kaputtski!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76540 Har varit ute och röjt i två dagar nu, lite kallt -17 på morgonen. Men man blir inte blött av svett, och faktiskt inte en enda älglus. Kunde gå där det var sumpigt med.

Nå, i går när jag skulle fylla på fett i vinkelväxeln så såg jag att det fett som var i, såg ut som silvermetaillic. Hmm. :ugeek: Det kan inte gå bra det där, tänkte jag men vi får väl se hur länge det funkar. Och idag till kvällen så funkade det inte längre. Den har låtit illa i många, många dagar så det var inte oväntat. Tänkte kanske skuva isär och se vad man kan hitta.

Det blir nog en ny röjsåg, det var en Stihl FS 200, och det är ju mesigt om jag förstår er andra rätt. Skall bli intressant om det funkar bättre med en FS-480W tex (lång rigg bir det, annars kommer jag såga mig i handen eller foten, det vet jag).

Vad kan man få för pris hos sin lokala säljare efter prutning på en sådan?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Kaputtski!

rockrock4  
#76542 Hej!! Jag har själv en FS 480. När jag ska köpa ny blir det en FS 480 KW tor jag. Sågen med lång eller kort riggrör, är superbra, vibratoinsfri, startar alltid. Skaffa vinteluftfilret direkt, pappersvarianten är känsligare.

Jag tror du kan räkna c a 8000 kr, kanske beror på om du handlar mycket av hinom

Användarvisningsbild

Re: Kaputtski!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76543 Ibland ger de ju en tusing för din gamla såg så kosta inte på den nåt än.
Jag gissar att 480 ligger kring 8 tusen, var noga med att få med vinterfiltret och vinterkåpbottnen.
På Prisjakt.nu låg den på 9500 ink moms men det låter lite strängt.

Användarvisningsbild

Re: Kaputtski!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76579 Jag köpte nyligen en Stihl 480 med lång rigg och värme i handtagen. Jag gav 8865 kr (625 kr i rabatt). Då avstod jag röjselen, ty jag har en hygglig dito redan viewtopic.php?f=12&t=821 (och har definitivt ingen användning av den medföljande lilla röjsågsselen). I gengäld fick jag med 1 extra luftfilter i papp, 1 extra komplett vintertillsats, 5 st extra tändstift, 1 st. 5 liters dunk med aspen tvåtaktsbensin samt 1 HVA filmall för röjsågsklinga. viewtopic.php?f=12&t=6471
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Kaputtski!

Vedhuggaren  
#76651 Vi har haft lite problem med handagsvärmen på 480. Den har inte velat till att fungera och när den väl har slutat fungera finns det en viss risk för att den är på hela tiden utan att bli varm. Då kan någonting vid generatorn och svänghjulet gå sönder så att man måste byta hela svänghjulet. Lite väl oteknisk beskrivning, men jag lämnade bara in sågen till verkstaden för att den inte fungerade. Förgasarfel trodde jag, men det hela hade med tändningen att göra. Min rekommendation är därför tjocka handskar och ingen handtagsvärme.

Användarvisningsbild

Re: Kaputtski!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76668 Jag har testat tjocka handskar, det är fint men då blir det korta arbetspass. Handtagsvärme FTW!

Användarvisningsbild

Re: Kaputtski!

stegmaster  
#76683 Fatter inte helt detta med handtagvärme och handskar. När använder ni detta.
Jag har inte värme på mina motorsåger och brukar inte hanskar häller, even nu vid ca -12-15*.
Tycker händerna e klumpiga nog utan handskar om inte man skulla bruka detta ochså. :wink:
Tycker aldrig jag fryser på fingrana, om jag inte behöver ta i en kjätting til vinchen under snöen, då frysar man lite med det samme, men går över straks man börjar med sågen igjen.
Jag brukar vara ute hela dagen från ca kl09.00 tills 15.30.
Men man måste ju hålla igång, om står still blir man ju kald, på hela kroppen förstås. :???:

Avatar Fallback

Re: Kaputtski!

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76685 Gick en kurs en gång där vi gick igenom den utrustning som behövdes. Kursledaren påstod att vi måste ta med handskar i kalkylen - om man inte har handskar under veckan, så måste man ha det på lördagen. :)

Användarvisningsbild

Re: Kaputtski!

stegmaster  
#76689
Ernst skrev:Gick en kurs en gång där vi gick igenom den utrustning som behövdes. Kursledaren påstod att vi måste ta med handskar i kalkylen - om man inte har handskar under veckan, så måste man ha det på lördagen. :)

Får tillägga at jag inte e i skogen varje dag, utan fredag och lördag(utan handskar). :wink:

Avatar Fallback

Re: Kaputtski!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77050 Det blev en FS 480 KW med vinterkit och en(1) extra klinga för 8800:- Jag är inte så bra på att pruta, men jag tror han blir bra på att serva och justera åt mig. Aldrig köpt något av honom innan.

Hoppas jag inte blitt lurad med korta riggen nu, är en 183cm

   TS
Avatar Fallback

Re: Kaputtski!

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77059 Vart köpte du?

Avatar Fallback

Re: Kaputtski!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77077 Fahlströms, Bollebygd

   TS
Avatar Fallback

Re: Kaputtski!

Prowler  
#77131 Grattis till ett bra köp! :)

Användarvisningsbild

Re: Kaputtski!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77132 Prova om du når klingan med tårna när du har den bekvämt i selen, du ska inte nå om det är lång rigg.

Avatar Fallback

Re: Kaputtski!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77153 Köpte korta riggen...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).