Skogsvagn (Huggarvagnar)

Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

77 inlägg 30015 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74962 Funderade lite på höjden för detta ekipage!! ( så dags nu :oops: )

Min vagnbod är bara 3,10m och jag läste i manualen till vagnen att kranen är 2,6m hög.
Hur mycket högre blir den med vinschen? Kommer jag in i vagnboden?

O jo jag tänkte nog dra den efter landrovern 8)

Vesslan

   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74969 Äsch, nog kan du larva 8 mil, jag körde 23 mil en helg för nån månad sen.

Användarvisningsbild

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74977
Slurfi skrev:Äsch, nog kan du larva 8 mil, jag körde 23 mil en helg för nån månad sen.


Nja det är tveksamt om jag skulle palla det!
Snacka om mental utmattning! Det gäller att det är bra program på radion isåfall.

Farsan har redan bokat in att jag ska köra björk åt honom. Kul om det inte vore 3mil dit......

Tycker det räcker med en sån idiotresa om året !

Vesslan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

stegmaster  
#75017
Vesslan skrev:Funderade lite på höjden för detta ekipage!! ( så dags nu :oops: )

Min vagnbod är bara 3,10m och jag läste i manualen till vagnen att kranen är 2,6m hög.
Hur mycket högre blir den med vinschen? Kommer jag in i vagnboden?

O jo jag tänkte nog dra den efter landrovern 8)

Vesslan

Jo, det burde gå att få inn den i vagnboden, tror inte vinchen bygger på mer en ca 25-30 cm, men har inte kollat, så helt säker e jag inte. :???:
Om du vil kan jag mäta imorron, orkar inte gå ut nu i mörket och -9*? :oops:

Användarvisningsbild

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75023
stegmaster skrev:
Vesslan skrev:Funderade lite på höjden för detta ekipage!! ( så dags nu :oops: )

Min vagnbod är bara 3,10m och jag läste i manualen till vagnen att kranen är 2,6m hög.
Hur mycket högre blir den med vinschen? Kommer jag in i vagnboden?

O jo jag tänkte nog dra den efter landrovern 8)

Vesslan

Jo, det burde gå att få inn den i vagnboden, tror inte vinchen bygger på mer en ca 25-30 cm, men har inte kollat, så helt säker e jag inte. :???:
Om du vil kan jag mäta imorron, orkar inte gå ut nu i mörket och -9*? :oops:


Det vore snällt om du kunde mäta!

Ta det när det passar dig (o vädret) .
Tackar o bockar på förhand .

   TS
Avatar Fallback

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

MAFA  
#75034 Viker du ner kranen ordentligt mot vagnen hamnar bommen i sådann vinkel att vinchen inte bygger någonting på höjden. Hänger du med hur jag menar. Gripen och stickan mot traktorn osv. Då får du iallafall minimal höjd och kommer in i din bod.

Användarvisningsbild

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

stegmaster  
#75066
Vesslan skrev:Det vore snällt om du kunde mäta!

Ta det när det passar dig (o vädret) .
Tackar o bockar på förhand .


Sorry Vesslan, jag hadde glömt bort det, men nu var jag ute.
Den bygger upp 28cm over kranbom på min vagn.
Så det borde inte bli något problem.
Dessutan kan du ju også gjöra som Mafa sier.
Det er så stor takhöjd i min vagnbod at jag har inte tenkt på detta förut.

Användarvisningsbild

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75100
stegmaster skrev:
Vesslan skrev:Det vore snällt om du kunde mäta!

Ta det när det passar dig (o vädret) .
Tackar o bockar på förhand .


Sorry Vesslan, jag hadde glömt bort det, men nu var jag ute.
Den bygger upp 28cm over kranbom på min vagn.
Så det borde inte bli något problem.
Dessutan kan du ju også gjöra som Mafa sier.
Det er så stor takhöjd i min vagnbod at jag har inte tenkt på detta förut.



Då ska ju inte mina 310cm ge några problem!!

Ser fram emot att hämta kärran strax efter nyår. Har huggt upp en hel del som "bara" ska köras ut så det
blir en hel del körning med kärran!

Vesslan
Som har -16 grader idag

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/of

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76398
MAFA skrev:Viker du ner kranen ordentligt mot vagnen hamnar bommen i sådann vinkel att vinchen inte bygger någonting på höjden. Hänger du med hur jag menar. Gripen och stickan mot traktorn osv. Då får du iallafall minimal höjd och kommer in i din bod.



Om det hade varit så väl som du skriver MAFA, men tyvärr så bygger min vinsch 30cm ändå!
Har idag kört in den i garaget och det var med 3cm marginal och då var kranen ihopvikt :surp:

Har som ni förstår fått hem kärran. Herren vi köpte av den var lite skeptisk när jag återigen sa att vi skulle hämta den med bil!

Här är en bild på hämtningen som gick utmärkt (vi har tidigare kört över 2 ton på flaket)

DefenderFarma.jpg


Så här ser ekipaget ihop när vi kopplat ihop det och är på väg ut till gården:

Hämtning.jpg



Måste säga att jag blev lite besviken idag när den skulle kopplas in på min Bm 430.

Vi började med att luska ut vilket som var enkelverkande o vilket som var dubbelverkande (träffade rätt på första försöket :grin: ) Då hydrauluttagen inte var använda på 10-15 år och inte hade några pluggar så gjorde jag rent dem med Bräkleen och en tandborste först.
Hydrauliken funkade utan mankemang vilket inte var väntat (dagen var avsatt för att krångla med inkopplingen). Dock så tog det någon minut att fundera ut vilka reglerspakar i traktorn som gick till vad (och att det inte går köra kran o ramstyrning samtidigt)

Nu skulle vi hänga upp ventilpaketet och det borde väl ge en del bekymmer? NÄPP, tog bort en lite ruta som vart nedåt innanför bakrutan och där var det inga problem att hänga ventilpaketet på kanten som var där och sedan stänga bakrutan. Man kan tro att det var gjort för att passa tillsammans.

Nu var det bara elen som skulle kopplas för att få tillgång till alla funktioner och det brukar ju alltid jäklas, elkontakten är liksom hydrauluttagen inte använda på 10-15 år!!
Satte i kontakten och provade. Döm om min förvåning när det funkade direkt!!!!!!!!

Provkörde kranen och alla funktionerna gick som de skulle. Radiovinschen funkade också (märkligt med helt nya grejor.......)

Vilken glädjens dag :mrgreen: :grin: :mrgreen: :grin:

Finns det då inget smolk i bägaren??
Jo visst gör det det. Tänkte börja med att testa kranen på gårdsplanen och flytta en avslagen grindstolpe som legat ivägen ett tag. Lastar upp den på kärran och kör bort för att lasta av den. Tyckte inte att den var så tung då jag puffat lite på den för hand (ca 250kg). Tycker inte att jag behöver stödbenen och skickar ut kranen snett framåt varpå hela härligheten välter :oops:
Försöker att använda kranen för att trycka upp kärran men omöjligt! Får nu ringa min kompis som satt av dagen för att hjälpa mig. Han fick titta förbi med sin Huddig 960 för att lyfta upp härligheten. Ser då till mitt förtret att jag tryckt av kopplingen till slangen som går från rotatorn. Kompisen skrattar gott då jag får skruva bort slangen och åka med honom tillbaka till hans verkstad för att pressa dit en ny koppling.

Vältvagn.jpg



Kände mig ett tag som masterchief, simba och Co som pressar kopplingar o byter slangar ideligen 8)
Lite trist att behöva byta koppling på rotatorn efter 4 minuters gångtid på kranen :lol:

Well så har min nyårshelg varit!!

Vesslan
Senast redigerad av Vesslan mån 26 apr 2010, 15:01, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

totte  
#76402 Charmant ekipage på bilden!

Hmm, nå det var väl bara att vänta att du skulle välta, när nu allt annat gick så bra. Blir till att börja testa och lära begränsningarna på kärran. Men det är kul med nya grejor, skall bli intressant att följa dina fortsatta äventyr.

3 cm är ju ändå hela 30 mm :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76406 Stödben är väl till för att användas :wink:
Hade du kört över vagnsstyrningen åt andra hållet hade de nog funkat :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76412
gnisten83 skrev:Stödben är väl till för att användas :wink:
Hade du kört över vagnsstyrningen åt andra hållet hade de nog funkat :mrgreen:


Får väl börja använda stödbenen (trodde de var för fegisar men är beredd att ompröva min ställning :wink: )
Tror också att det spelade stor roll att vagnsstyrningen var åt fel håll men jag ville nå fram utan att behöva backa igen!!
Latheten bedrog visheten!!!

Får väl lära mig efter vägen.
Har numera faktiskt 6 minuters erfarenhet av krankörning så man kan ju inte begära underverk :mrgreen:

V

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76438 Härlig läsning!
Bara för perfekt att du la upp bilden med vält vagn, alla skulle inte göra det.
6 minuter spakning, det är nu du ska göra fel, värre vore om du hade kört mkt och gör sånt.

Användarvisningsbild

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

Fredrik Reuter  
#76440 Hej,
Jag håller med Slurfi, härliga takter Vesslan!

Det är många många som gjort det du gjorde på garageplan, men mycket få som bjuder på sig själva och visar upp det på detta sätt.

Härligt, snart sitter känslan och körning med ett boggipar i luften blir standard vid lastning/lossning!

Lycka till med nyinköpet.

Avatar Fallback

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

Naders  
#76454 Angående det här med grenar som trasslar in sig i wiren vid krankörning å transport.
Vinschen på min Patu-vagn påminner lite om Farmas monterind, dock sitter den skruvad på en platta som är fastsvetsad på bommen.
Vinschen är av den typen som frihjular, alltså saknar det här med att man kan hålla den spänd.
Problem uppstår då man trasslar in wiren i någon gren och drar ut den. Ganska irriterande att behöva stiga ur traktorn för att öppna ventilen å dra in den igen.
Löste detta genom att investera i ett öppningsbart brytblock, ta ut wiren ur blocket å snurra in den till själva vinschen.
Så nu slipper man detta enerverande moment med utdragna wirar!
Bara ett tips :wink:
Så här ser det ut......
Finns att införskaffa här:
http://www.skogma.se/Servlet?page=1&setframeinfo=true&client=6&sort=71&parent=s2040

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).