Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vilken snöskoter?

21 inlägg 22732 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken snöskoter?

halvproffs  
#76286 Blir ju sugen på en snöskoter nu när det mycket snö. Hade en på 80-talet, en Ockelbo 600-2. Vill inte lägga ut mer än 10 000:- Vad tycker ni att man ska köpa för sort? Ingen sportskoter utan mer en arbetsskoter.

Förgasaren på en snöslunga med 8hkr Briggs& strattonmotor flödar över hela tiden. Mycket enkel förgasare, ser ut som ny inuti, rengjord efter konstens alla regler men flödar likväl över ändå. Vad göra? HJÄLP!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken snöskoter?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76291 http://www.blocket.se/haparanda/Ockelbo ... ca=1_8&w=3
Ockelbo 8000 för 10000:- perfekt arbetsskoter, pappa hade en sån och var nöjd.

http://www.blocket.se/pajala/Polaris_Wi ... ca=1_8&w=3
Bild

En riktigt trevlig manick för 17500:- borde gå att pruta ner lite.
Jag hade exakt en sån för några år sedan och trivdes kanon. Det har blivit 2st likadana till efter den.

Användarvisningsbild

Re: Vilken snöskoter?

halvproffs  
#76305 Vad tror ni om Lynx 535, 252 mil och 2st kälkar med för 8000:- Finns på blocket 31 dec. Ringde och pratade med säljaren men det var en före.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken snöskoter?

stefan andersson  
#76308 Har en skido trapper arbetsskoter -88 går bra i djup snö startar på första rycket efter att stått still sen förra vintern

Användarvisningsbild

Re: Vilken snöskoter?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76310 Lynxen och Trappern är stenålders jmfr WideTrak -91 & hälften hästar om ens det.
Men 8000:- är billigt så funkar den så köp.

Avatar Fallback

Re: Vilken snöskoter?

hans.w  
#76394 Jag har en Aktiv Grizzly 1986 som jag köpte för kanske 5 år sedan för 10.000. Den är ombyggd till dubbla skidor fram (Aktiv Alaska). Den är stark, flyter ovanpå det mesta och har förvånasvärt liten svängradie. Men kör man väl fast är det till att ta ett djupt andetag och ta fram spaden. Jag använder den mest till att preparera skidspår och promenadvägar. Och dom sista årsmodellerna hade ju "alla" finesser t.ex. flip up boggie.
Det som är en nackdel för mig är den enorma bandytan typ. 1,5 kvm. Den packar så dåligt men jag har en liten packningsmaskin på släp efter och trots dess enorma tyngd känns det knappt att man drar något.

Användarvisningsbild

Re: Vilken snöskoter?

totte  
#76401
Förgasaren på en snöslunga med 8hkr Briggs& strattonmotor flödar över hela tiden. Mycket enkel förgasare, ser ut som ny inuti, rengjord efter konstens alla regler men flödar likväl över ändå. Vad göra? HJÄLP!


Antingen är flottören läck eller så är flottörnålen eller sätet kass. Delar finns att få tag på, gå till en handlare för trädgårdsmaskiner och hör. Ta reda på nån som är återförsäljare för Jofrab, kolla på http://www.jofrab.se/, där dinns återförsäljarlista. Innan du går dit, skriv upp modellnummer och typnr på motorn.

Användarvisningsbild

Re: Vilken snöskoter?

halvproffs  
#76403 Hej Totte! Allting sånt är perfekt vad man kan se. Börjar tro att det är skräp i bensinen. Ska montera filter och byta bensin sen är det bara att hoppas. :???:
Tyvärr blev Lynxen såld. Var en halvtimme för sent ute. :sad:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken snöskoter?

Skogshuggarn  
#76417 Gällande skoter, så skulle jag tveklöst se mig om efter en Lynx 5900 GLX från slutet av 80 talet.
En "hyfsat modern" maskin i konstruktion/utseende men ändå utrustad som en "stordragare",,,,, L/H växel/fläktkyld/50 matta, osv.
Perfekt skogsmaskin!, men det börjar vara lite svårt att få tag på ett vettigt ex,,,,,,

Användarvisningsbild

Re: Vilken snöskoter?

totte  
#76422
halvproffs skrev:Hej Totte! Allting sånt är perfekt vad man kan se. Börjar tro att det är skräp i bensinen. Ska montera filter och byta bensin sen är det bara att hoppas. :???:
Tyvärr blev Lynxen såld. Var en halvtimme för sent ute. :sad:


Du har checkat flottören genom att lägga den i burk med bensin eller lacknafta eller nåt sånt? Och flottörarmen är inte felböjd? Om man har förgasarn loss och tar av skålen så skall flottören ligga parallellt med flottörhusets kant när man håller förgasaren upp och ner. Jag antar att det är den förgasaren som har en ringformad flottör, brukar vara det på 8-hästarn.

Användarvisningsbild

Re: Vilken snöskoter?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76437
Skogshuggarn skrev:Gällande skoter, så skulle jag tveklöst se mig om efter en Lynx 5900 GLX från slutet av 80 talet.
En "hyfsat modern" maskin i konstruktion/utseende men ändå utrustad som en "stordragare",,,,, L/H växel/fläktkyld/50 matta, osv.
Perfekt skogsmaskin!, men det börjar vara lite svårt att få tag på ett vettigt ex,,,,,,

Tydligen lite smaksak, pappa har en 1994 års Lynx 5900 och den kör jag cirklar kring med min Widetrak
den har bla för låga kammar i mattan och spinner direkt, och dessutom för lite hästar=härlig combo,
vinglig så man får vara beredd på snödopp jämt, oljan ska blandas i tanken och det känns inte riktigt ok
när man vant sig med separat oljetank redan för 20 år sedan. Annars är den väl ok.
Mitt råd, köp en lite dyrare maskin och bli nöjdare i längden.

Användarvisningsbild

Re: Vilken snöskoter?

halvproffs  
#76439 Nu är det så att jag vill inte lägga några större summor på skotern, för jag tänkte mest ha den till att transportera mig själv, färdigkluven ved och annat nödvändigt till jaktstugan.
Totte: Ska kolla flottören en gång till men jag tror(vet) att den är OK. När man gjort rent förgasaren går den en stund innan den börjar flöda.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken snöskoter?

totte  
#76447 Som sagt skadar aldrig att kolla en extra gång, och som du själv sa, om den är bevisat OK, så är det väl förnuftigt att testa med ett bränslefilter. Hjälper inte det så får vi hjälpa till att hitta en lämplig bok med bevärjelser :mrgreen:

Vad är det för slunga förresten?

Användarvisningsbild

Re: Vilken snöskoter?

Skogshuggarn  
#76450
Slurfi skrev:Tydligen lite smaksak, pappa har en 1994 års Lynx 5900 och den kör jag cirklar kring med min Widetrak
den har bla för låga kammar i mattan och spinner direkt, och dessutom för lite hästar=härlig combo,
vinglig så man får vara beredd på snödopp jämt, oljan ska blandas i tanken och det känns inte riktigt ok
när man vant sig med separat oljetank redan för 20 år sedan. Annars är den väl ok.
Mitt råd, köp en lite dyrare maskin och bli nöjdare i längden.


5900 för runt 10k går givetvis inte att jämföra med en dyrare Widetrack som kanske har aggresivare matta/IFS framvagn mm, men som arbetsskoter är den robust/enkel/driftsäker, och Rotax 503án räcker mer än väl att dra timmer med sett till utväxling,,, annars skulle den inte vara så populär bland just skogsägare.
"Rankheten" som du nämner, går dessutom att förbättra relativt enkel genom att plocka på bredare plastbelag, alt av bredda orginalskidorna vilket vi har gjort på en 3900 "Finlandia". (smalbandare),,,,det går även att förbättra fjädringsvägen på boggien om man nu känner för det.
Separatsmörjning är helt klart en bekvämlighetsgrej, men köper man skoter i den här begagnatklassen så väljer jag nog hellre att köra på 2 T direkt i tanken,,,detta som ren säkerhetsåtgärd.

Avatar Fallback

Re: Vilken snöskoter?

hans.w  
#76453 Typ en så'n här då. Dock lite för mkt pengar, annars hade den väl passat åtminstone mig.
http://www.blocket.se/vasternorrland/Ly ... m?ca=4&w=2

Mycket fin Lynx 5900 FC/E säljes. Den har gått prick 400 mil och har före mig en brukare. Det sitter på ett BK-system samt en hemmagjord packlåda.

-inga sprickor i huven
-inga sprickor i mattan
-ingen reva i dynan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).