Skogsröjning

Förröjning/Siktröjning

26 inlägg 14161 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förröjning/Siktröjning

rockrock4  
#76198 Jag behöver råd av entreprenörer om vad man ska använda vid förröjning, motorsåg eller röjsåg. :???:



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Förröjning/Siktröjning

rockrock4  
#76203 Tack för svaret. Maskinföraren kunde inte fatta när jag på mitt första sånt uppdrag kunde gå med röjsåg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förröjning/Siktröjning

masterchief  
#76204 Motorsåg är i mina ögon för jobbigt att gå böjd med en hel dag....skillnad när man hugger så man kan avlasta sågen mot stammen.

Avatar Fallback

Re: Förröjning/Siktröjning

Pensionär  
#76281 Här är en som hör till undantagen. Röjer allt med motorsåg. Blir aldrig kompis med röjsågen, nu mera äger jag inte ens en röjsåg.

Avatar Fallback

Re: Förröjning/Siktröjning

peppe  
#76327 Röjsåg ska man använda när man röjer klent. Motor såg när man hugger ved eller mellan zon fäller. Röjsåg är teknik man kan göra mycket med den. Men det tar tid. Men sen när man kan under lättar det nåt fruktansvärt jag lovar.

Avatar Fallback

Re: Förröjning/Siktröjning

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76334 Vad räknas som klent med ett röjsåg för dig peppe?

Beror mycket på vilken modell av röjsåg.

Själv använder jag personligen stihl 550 vid underröjning o ibland inte ofta varvar jag med Stihl ms 200 eller 339an.

Å till trådstartaren vilken modell av röjsåg använder du?

Användarvisningsbild

Re: Förröjning/Siktröjning

ojvan  
#76338 Vid en förröjning tycker jag absolut du borde gå med en röjsåg. Precis som masterchief säger så går det inte att gå hela dagen och böja sig. Jag testade en gång i ren förbannelse att gå med motorsåg ist för det var så trångt. Men blev ganska snart slut i ryggen. Och är ganska säker på att det krävde mycket mera tid. Men det är ju inte fel att ha med sig en liten motorsåg ut med, räddat mig nån gång när jag lyckades klämma fast röjsågen rejält vid några halvt nerblåsta träd. :oops:

Valmet901, i ren nyfikenhet bara. Hur tycker du 550'n är i skogen?

Avatar Fallback

Re: Förröjning/Siktröjning

Pensionär  
#76345 Får väl skylla på åldern att jag aldrig lyckats lära mig köra röjsåg. Men en liten fråga när ni säger att det blir för tungt att gå med motorsåg, varför? Röjsåg och allt som hör till väger ju bra mycket mera än en motorsåg. Kan hålla med om att sågarna var tunga för 50 år sedan när de var runt 12-13 kg.
Jaja de är väl bara jag då men personligen tycker jag inte att det är så värst tungt att gå runt med motorsågen en dag.

Avatar Fallback

Re: Förröjning/Siktröjning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76365
trislc skrev:Märkligt att det finns så många(?) konservativa och okunniga människor, som inte förstått att verktyget här heter röjsåg!



Om man vill övertyga folk är det sällan en bra idé at kalla dekm konservativa och okunniga, samt att de inte förstår. De flesta slutar lyssna då. :)

Användarvisningsbild

Re: Förröjning/Siktröjning

ojvan  
#76369
Pensionär skrev:Får väl skylla på åldern att jag aldrig lyckats lära mig köra röjsåg. Men en liten fråga när ni säger att det blir för tungt att gå med motorsåg, varför? Röjsåg och allt som hör till väger ju bra mycket mera än en motorsåg. Kan hålla med om att sågarna var tunga för 50 år sedan när de var runt 12-13 kg.
Jaja de är väl bara jag då men personligen tycker jag inte att det är så värst tungt att gå runt med motorsågen en dag.


Av egen erfarenhet så är det inte vikten på motorsågen som är det stora problemet. Visst i stora dimensioner kan det säkert vara det med. Men det eviga böjjandet.. Gå fram till ett litet undertryckt träd böjja sig, gå en halvmeter elr mindre till nästa böjja sig osv. Det funkar iaf inte för mig i längden, och min kondition är inte bland den sämmre.
jag tar ju hellre xxxx-antal klenstammar som inte tas till vara på, med röjsåg hellre än med motorsågen alla gånger.

Det är ju en annan sak sen om man går med en motorsåg och gallrar. Men röjja med den gör jag ogärna.
Sen bär du ju en röjsåg på ett helt annat sätt, och arbetar man rätt med den, så blir även belastningen på kroppen helt anorlunda sätt än med en motorsåg. Och det blir mera arbete med benen.

Användarvisningsbild

Re: Förröjning/Siktröjning

masterchief  
#76370 Det frestar något fruktansvärt på ryggslutet och röja med motorsåg.
Arbetarskyddsstyrelsen avråder till det pga stor risk för förslitningsskador.

Användarvisningsbild

Re: Förröjning/Siktröjning

ojvan  
#76372 Här är en länk till ett filmklipp på kunskapdirekt för arbetsteknik vid röjning, som jag anser vara ganska nyttig. Enjoy! :)

http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirek ... jning-300/

Avatar Fallback

Re: Förröjning/Siktröjning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76385 Det var ett litet tips bara, för nästa gång

Avatar Fallback

Re: Förröjning/Siktröjning

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76413
ojvan skrev:Vid en förröjning tycker jag absolut du borde gå med en röjsåg. Precis som masterchief säger så går det inte att gå hela dagen och böja sig. Jag testade en gång i ren förbannelse att gå med motorsåg ist för det var så trångt. Men blev ganska snart slut i ryggen. Och är ganska säker på att det krävde mycket mera tid. Men det är ju inte fel att ha med sig en liten motorsåg ut med, räddat mig nån gång när jag lyckades klämma fast röjsågen rejält vid några halvt nerblåsta träd. :oops:

Valmet901, i ren nyfikenhet bara. Hur tycker du 550'n är i skogen?



Ja tycker att den kommer till sin fulla rätt när det är tätt. Om det är lite mer halvspringande mellan röjningen så är det kanske bättre med en 480.Slitstarkt är det ochså.
Enda nackdelen är väl att filtret har en tendens o skita igen ovanligt fort ibland tex vid pollen men är ju bara o köpa utbytesfilter så är det problemet löst.
Vet flera som köpte hva355an men bytte efter ett tag tillbacka.
Senast redigerad av valmet901 tor 25 mar 2010, 18:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Förröjning/Siktröjning

ojvan  
#76444
valmet901 skrev:
ojvan skrev:Vid en förröjning tycker jag absolut du borde gå med en röjsåg. Precis som masterchief säger så går det inte att gå hela dagen och böja sig. Jag testade en gång i ren förbannelse att gå med motorsåg ist för det var så trångt. Men blev ganska snart slut i ryggen. Och är ganska säker på att det krävde mycket mera tid. Men det är ju inte fel att ha med sig en liten motorsåg ut med, räddat mig nån gång när jag lyckades klämma fast röjsågen rejält vid några halvt nerblåsta träd. :oops:

Valmet901, i ren nyfikenhet bara. Hur tycker du 550'n är i skogen?



Ja tycker att den kommer till sin fulla rätt när det är tätt. Om det är lite mer halvspringande mellan röjningen så är det kanske bättre med en 480.Slitstarkt är det ochså.
Enda nackdelen är väl att filtret har en tendens o skita igen ovanligt fort ibland tex vid pollen men är ju bara o köpa utbytesfilter så är det problemet löst.
Vet flera som köpte hva355an men de efter ett tag tillbacka till 550.


Har nämligen hafft ögonen på den ett tag. Funderat ett bra tag om den extra vikten är värd den extra effekten. För den är ju en riktig bamsing till björn bland röjsågar. Du tycker den inte är klumpig osv när du röjjer då?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).