Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Snöplog ATV?

20 inlägg 13780 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Snöplog ATV?

Nolltax AB  
#76251 Lyfthöjd kontra snöröjning förstår jag ej samband kring.
Jag har en eon mark jag snö kan sprida på.
Mer gas å mer sprut i sidled.... Snöberg var det lång tid sedan jag lekte med...

Användarvisningsbild

Re: Snöplog ATV?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76274 Nånä, har man bra med plats så är det bara att lägga första vallen riktigt långt bort så hinner gården inte krympa till kritiskt läge.

Avatar Fallback

Re: Snöplog ATV?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76313 20cm puder från 50m var iaf helt hopplöst.Finns det höjningssatser till bladen? Typ 1m så man får bort snön istf att osthyvla?

/Nisse ..som snart måste starta traktorn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöplog ATV?

Mulla  
#76721
tannas skrev:På tal om snabbfäste så har jag modellen som sitter på dragkroken med en balk under maskinen fram till en främre ledad upphängning. Såg riktigt smart ut, bara att lossa vinschen, dra ur en axel fram under stötfångaren, haka av kulhandsken och backa bort från bladet... Tills jag upptäckte att bakänden med kulhandsken inte gick fri under maskinen!

Så snabbfästet består i att koppla lossa allt, lyfta ena bakhjulet för att med foten sparka ut balken och slutligen backa över den med ena framhjulet. Dock bättre än att krypa under framhjulen så länge man orkar lyfta en atv.

Behöver jag tillägga att bladet satt monterat när jag köpte maskinen och jag provade aldrig att demontera det innan jag tog hem den?


Prova att stå ett par plankor med atv´n , då går nog draget fritt! Ibland e de så enkelt.

Avatar Fallback

Re: Snöplog ATV?

tannas  
#76787
Mulla skrev:
tannas skrev:På tal om snabbfäste så har jag modellen som sitter på dragkroken med en balk under maskinen fram till en främre ledad upphängning. Såg riktigt smart ut, bara att lossa vinschen, dra ur en axel fram under stötfångaren, haka av kulhandsken och backa bort från bladet... Tills jag upptäckte att bakänden med kulhandsken inte gick fri under maskinen!

Så snabbfästet består i att koppla lossa allt, lyfta ena bakhjulet för att med foten sparka ut balken och slutligen backa över den med ena framhjulet. Dock bättre än att krypa under framhjulen så länge man orkar lyfta en atv.

Behöver jag tillägga att bladet satt monterat när jag köpte maskinen och jag provade aldrig att demontera det innan jag tog hem den?


Prova att stå ett par plankor med atv´n , då går nog draget fritt! Ibland e de så enkelt.



Det kanske är en lösning. Jag får bygga en smörjbrygga för att plocka av bladet...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).