Skojigt/Galet

Heli-Logging

23 inlägg 8030 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Heli-Logging

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72073 Finska reklamfinansierade TV-kanalen JIM-tv började igår kväll sända en serie från Kanada som heter "Heli-Loggers",tyvärr är det av upphovsrättsliga skäl spärrat så deras webb-tv fungerar inte i SWE :sad:
Men på tuben finns en del material


Systemet går ut på att flyga ut i ödemarken,leta upp dom grövsta träden,toppfälla vid ca 35-40 meters höjd och sen använda en transporthelikopter med ca 10 tons lyftkapacitet ( kostnad 15000 dollar/timme :lol: )
Dom "klena"träden (ca 2 meter på stubben) fälls INTE utan man lämnar en brytmån mitt i rotskäret,helikoptern har en sax som kan tiltas,kniper om stammarna och flyger iväg
Dom stora träden så fälls sen "normalt" (efter toppning) och kapas sen av i bitar som väger ca 8-9 ton styck,här är då knepet att kapa så att bitarna blir "lagom" åt helikoptern,för lätta bitar och företaget går på minus :lol:

Var ju lite kul när dom förklarade att det var en "miljövänlig" avverkning :mrgreen:



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Heli-Logging

swe#kipp  
#72074 jag har några avsnitt på datorn önskar jag hade hela serien, klart bästa "logging serien" jag sett :)
Om du loggar in på nån finsk proxy skall du nog kunna se det, då tror dom att du sitter i finland ,,,,,,

Avatar Fallback

Re: Heli-Logging

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72076 Direktlänken till webbtvn är http://www.ruutu.fi/default.asp?videoID=9830&vd=3&cc=2

Annars "www.ruutu.fi",sedan en ruta "jim" och där kan man leta upp avsnitten,är kvar en vecka efter varje avsnitt,som sagt första kom igår.
Om ni hittar på nåt sätt att lura systemet så dom tror ni sitter och njuter här i tusen sjöars land vill säja ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Heli-Logging

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72082 Annars har avsnitten även funnits på en omdebatterad torrentsida :)
Vet dock inte om dom finns kvar där nu...

Själv skulle jag vilja få tag på "swamp loggers"

Användarvisningsbild

Re: Heli-Logging

jockekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72086 Kan även tipsa om extreme loggers var riktigt bra, där ingår swamp loggers och ice loggers vet inte om de kommit ut nå mera än.

Användarvisningsbild

Re: Heli-Logging

halvproffs  
#76170 Såg mitt första avsnittet igår. Som vanligt med US-serier, dom ska alltid överdriva. Allting var enligt dom direkt livsfarligt och dom som utförde jobbet var hjältar. Precis som vanligt alltså.
Fin natur och vilka fina cederträd. Undrar bara om träden var så mycket värda som dom sa eller fattade jag fel?

Användarvisningsbild

Re: Heli-Logging

masterchief  
#76188 Det jag reagerade på var att de kuttar en topp motsvarande ett svenskt slutaverkningsträd och låter den ligga :???:
Iofs så är ekonomin pressad med helikopter, men det finns väl skadekryp därborta med??

Användarvisningsbild

Re: Heli-Logging

swe#kipp  
#76196 Har för mig att jag läste nånstans att dom var tvugna att spara lite ris och toppar för naturvård, men sen har dom ju huggare som bara går på marken och fäller/kvistar och dom kanske tar rätt på dom finare topparna !?

Användarvisningsbild

Re: Heli-Logging

masterchief  
#76205 Vad som syntes igår så tog de inga stockar som vägde mindre än 3ton har jag för mig...
Så det verkade inte som de tog rätt på topparna.
Dock i Axmen så verkar de ta rätt på hela träden.
Vad jag fattat om Helilogging så är det någon form av blädnings/naturvårdshuggning, så de det är möjligt topparna ska vara kvar.
Skapliga träd i vart fall 8)

Avatar Fallback

Re: Heli-Logging

Naders  
#76213 På Tisdag den 5:e Januari börjar Discovery visa en ny serie som heter "American Loggers".
Kan kanske vara något att ha.....

Användarvisningsbild

Re: Heli-Logging

Knegarn  
#76214 American logger är en intressant serie :) lite väl amerikansk och "maffig" men annars kul.
Handlar om familjen Pelletier som är väldigt stora skogsentreprenörer i Maine i norra usa, dom gränsar mot canada där för övrigt pappersbruken ligger som dom leverar till.
Dom gör hela kedjan, hugger kör, bygger skogsbilvägar etc... dom är 7 bröder + deras arvingar och anställda.
Rekomenderas!

Användarvisningsbild

Re: Heli-Logging

swe#kipp  
#76219 tokigt stora träd dom fäller ibland :)
skulle vara tokhäftigt att få fälla en sån pjäs nån gång i livet !!!!

Användarvisningsbild

Re: Heli-Logging

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76220 He, jag har JIM-tv på marksänt, gratis.

Användarvisningsbild

Re: Heli-Logging

swe#kipp  
#76247 Slurfi har du möjlighet att spela in ??

Avatar Fallback

Re: Heli-Logging

Robertberg  
#76249 Är det inte lättare att ladda ner/kolla igenom proxy än att slurfi ska spela in, lägga in på datorn, och sedan mecka en himla massa för att vi ni som är intresserade ska kunna se, är det inte bättre att använda sig av de som redan gjort det arbetet? :?:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).