Vedmaskiner, flishuggar

Avläggningsbord

10 inlägg 4025 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avläggningsbord

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76080 Nu när man har beställt vedmaskin måste man ju ha ett avläggningsbord till
de bord som finns till hakkipilken tycker jag är för vek för små och för dyra
Någon här borde väll ha byggt ett eget bord man vill väll ha lite lutning så
stockarn rullar men ändo inte för mycket om man inte ska bygga någon typ
av enstocksmatare. Mycket tacksam för tips och/eller bilder



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Avläggningsbord

Naders  
#76083 Själv har jag bara en Haki-ställning som jag bygger ihop vid maskinen. Dock lite besvärligt att flytta den när den väl är monterad. Men en enkel och billig lösning då jag bara sågar å klyver för hemmabruk.

Användarvisningsbild

Re: Avläggningsbord

stegmaster  
#76095 Finns en som säljer avläggsbord til under halva priset av Kisa`s stegmatere i Norge.
Gissar att detta bordet e gjort i Sverige, så det finns vel hos er med.
Annonsen från Norge.
http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=20320383

Avatar Fallback

Re: Avläggningsbord

Mojjemannen  
#76106 DEN HAR JU BARA HALVA MATERIALET I SIG OCKSÅ,,, TVÅ STEGVAGNAR MOT "NORMALA" FYRA. dÄRAV PRISET, IPAB I SKÖVDE

Användarvisningsbild

Re: Avläggningsbord

stegmaster  
#76147
Mojjemannen skrev:DEN HAR JU BARA HALVA MATERIALET I SIG OCKSÅ,,, TVÅ STEGVAGNAR MOT "NORMALA" FYRA. dÄRAV PRISET, IPAB I SKÖVDE

Jo, jag såg det, men tror nog den e ganske solid endå, har själv Kisa sin stegmater med 4 "rammer" istället för 2.
Kisa sin e ju solid som fa...., så om stålet i denna "ipab skövde modellen" e lika grovt så borde den duga för vedproduksjon. Dessutan behöver man ju inte laste den helt full hela tiden, utan lasta på lite medan man såger.
Det var inte min åsikt å påstå at den va lika solid som Kisa modellen, men et bra alternativ om man inte vil tömma planboken. :wink:
En budsjettvariant kan man vel säga.
Hemsidan finns här med info och en video.
http://www.ipab.se/

Avatar Fallback

Re: Avläggningsbord

Robertberg  
#76153
Mojjemannen skrev:DEN HAR JU BARA HALVA MATERIALET I SIG OCKSÅ,,, TVÅ STEGVAGNAR MOT "NORMALA" FYRA. dÄRAV PRISET, IPAB I SKÖVDE


Vilka stora fina bokstäver du har, var hittade du dem? :?:

Avatar Fallback

Re: Avläggningsbord

Nolltax AB  
#76159 Avläggningsbord läser jag som timmerbord.
Om så är ta några stockar å smäll ihop ett timmerbord.

Avatar Fallback

Re: Avläggningsbord

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76167 jag har fast plats där jag kapar ved, å jag har grävt ner ett par stolpar, å sen lagt 5"x5" uppepå med lite lutning å det funkar bra å är billigare än nått;)

Avatar Fallback

Re: Avläggningsbord

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76172 Tackar för alla svar det blir nog att jag svetsar ihop ett bord av en i balk jag har liggande men
problemet är att jag inte hittar några stålrullar eller vad det heter som ska stödja upp änden på
stocken när den andra ligger på bandet

   TS
Avatar Fallback

Re: Avläggningsbord

Mojjemannen  
#77463
obantteg skrev:
Mojjemannen skrev:DEN HAR JU BARA HALVA MATERIALET I SIG OCKSÅ,,, TVÅ STEGVAGNAR MOT "NORMALA" FYRA. dÄRAV PRISET, IPAB I SKÖVDE


Vilka stora fina bokstäver du har, var hittade du dem? :?:


I DIN RÖV KANSKE?!

"Tackar för alla svar det blir nog att jag svetsar ihop ett bord av en i balk jag har liggande men
problemet är att jag inte hittar några stålrullar eller vad det heter som ska stödja upp änden på
stocken när den andra ligger på bandet"

Kanske en kölrulle?
http://www.byggplast-batprylar.se/Secti ... CatID=7520

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).