Virkesmätning och Matrisfub

Maskinmätning som överlåtelsemätning

138 inlägg 47420 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69681 Jaha du,det förra testet försvann nog nånstans in i Tibermaticen,men ska försöka på nytt :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

granqvist  
#69694
Simba skrev:Statistik från statliga Metsäteho http://www.metsateho.fi/uploads/Tuloska ... det_tm.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
visar att 2008 avverkades 51,2 miljm3(på bark :geek: )av detta var 21,1 milj timmer

32,2 milj m3 kom från privatskogsbruket som rotköp,maskinmätningsandel 96,2%
8,5 milj m3 från privatskogsbruket som leveransköp (skogsägaren avverkade),27% maskinmätt,29% mättes i trave vid väg o resten var fabriksmätt


Simba, angående drivaren av leveransköpta virket så borde du skriva 'skogsägaren avverkade eller lät avverka'. Av dom där 8.5 milj m3 så har nog entrepenörer avverkat en stor del och i den mängden är faktiskt maskinmätningens andel minst, enligt källan du använder.

Avatar Fallback

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72172 Hallå alla skördarförare där ute :!:
Vill uppmana er att dra nytta av "Bertilsson"s erbjudande om stamprofilanalys :!:
Vi har sänt in ett test,och jodå,nog höjdes ögonbrynen minsann :D
Eller törs inte ni ,Valmetgrabbar :-?

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76122 En dum fråga som kanske besvarats redan: Justeras betalning till entreprenörer utifrån inmätningsresultat?
Om det finns så många felkällor med skördarmätt,hur får man då rätt betalt som entreprenör?

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

Knegarn  
#76129 vilka är dom många felkällorna undrar man? det skiljer kanske 1-3% procent på det som är inmätt av skördaren och verkliga volymen, så nära kommer inte nått annat system.
Jag skulle inte lita på nått annat som betalningsgrundande åt mig som entreprenör! dom kommer inte åt att köra in ett lass i "misstag" eller slarva bort de sista som blir kvar i vältan när jag vet vad jag har mätt inn, dessutom får jag betalt för allt innom nån vecka oavsett om dom kan köra inn det eller inte.
det är nog mest pga av bakåtsträvare som ni inte har det i sverige redan.

Avatar Fallback

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

massa-ved  
#76140
nisse skrev:En dum fråga som kanske besvarats redan: Justeras betalning till entreprenörer utifrån inmätningsresultat?
Om det finns så många felkällor med skördarmätt,hur får man då rätt betalt som entreprenör?

/Nisse

Kan inte svara för andra bolag men det finns de där skördaren fakturerar aconto enligt datalistan men det är imätningslistan som slutligen gäller för betalning. Detta sätter en viss press på entreprenören att göra ett bra jobb eftersom vrak inte är betalningsgrundande liksom kvarglömtvirke. Ni som är så hatiska till AU har nog haft köpare som inte tillämpar detta system. Detta gäller ju även lev.rotpost där säljaren får en överenskommen summa per inmättkubik.
Jag tycker maskinmätning tillsammans med stickprovsmätning är ett bra system.

Avatar Fallback

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77376
Simba skrev:Hallå alla skördarförare där ute :!:
Vill uppmana er att dra nytta av "Bertilsson"s erbjudande om stamprofilanalys :!:
Vi har sänt in ett test,och jodå,nog höjdes ögonbrynen minsann :D
Eller törs inte ni ,Valmetgrabbar :-?

Mitt förslag var seriöst att hjälpa till med tre tester på stamfiler. Endast en har skickat stammar. Minst två till har ju aviserat att skicka stammar men inte gjort det. Kanske är det därför andra avstår att försöka skicka stamfiler.
Därför uppmanar jag nu två maskiner att skicka stammar.
Helst inte mer John Deere eftersom vi har det märket representerat.
Simba föreslog att någon Valmet borde visa sig, eller någon annan.
Det är ca 15 minuters jobb att samla in och skicka stammarna. (Kontakta mej först med PM.)
Kontakta Simba om ni vill veta mer om hur det går till!

Bertilsson

Avatar Fallback

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81835 En apteringskurs har försökt få löften om stamfiler från skördare. Samtliga avverkningsföretag försöker antyda att dessa ger inget om man tittar på dem och därför avråder att de skall efterfråga dem. Några säger att de inte ens själva tittar på stamfiler.
Vi har nu en stund i kursen tittat på stamfiler och lärt gruppen vad de kan läsa ut av stamfilerna. När stor skördare visar sämre diameterintagning än en gallringsmaskin på skog i samma grovlek då insåg alla att denna kvalitetskontroll vill man göra vid sin nästa avverkning.
Föraren i gallringsmaskinen (ovan) tillika maskinägare fick stor uppskattning när han i telefonsamtal fick beröm. Då sa han: ”Synd jag inte kan leva på denna uppskattning”.

Bertilsson

Avatar Fallback

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86671 Drygt en handfull skogsägare har både gemensamt och ovetande om varandra fråga några olika virkesköpare om det går att få kalibreringsuppgifter och stamfiler från skördaren när den arbetar på egen fastighet.
Båda uppgifterna speglar mätnoggrannheten vid upparbetning och aptering.
- Drygt hälften av köparna svarar att det är OK.
- Men de som är negativa visar en yrvakenhet och uttrycker:
”Vad skall ni med dessa uppgifter till?”
”Har ni program för att titta på uppgifterna?”
”Ingen har tidigare frågat efter dessa uppgifter?”
”Skall du ha kontrakt med vårt bolag får du acceptera våra förhållanden och inmätt volym.”
- - - - -
Vilka erfarenheter har ni som är maskinförare omkring studier av stamfiler och sammanställningar på kalibreringarna? Positiva eller negativa?
Har ni lämnat skogsägare dessa uppgifter?
Har avverkningskontoret gjort det?
Vilken tid tar det om ni bara skall samla och lämna stamfiler via mejl (utan tid för analys)?
Vill ni ha del av analysen (gratis) som görs på stammarna?
- - - - -
Vilka erfarenheter har ni som skogsägare av dessa ”kvittouppgifter” från er avverkning?
Vilka behov ser ni av dessa uppgifter? (Stamfiler har ni sett några som jag lagt på olika ställen. Kalibreringsuppgifter är ju direkta sifferbevis på maskinmätning mot förarkontroll.)

Avatar Fallback

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86687
Bertilsson skrev:Vilka erfarenheter har ni som skogsägare av dessa ”kvittouppgifter” från er avverkning?
Vilka behov ser ni av dessa uppgifter? (Stamfiler har ni sett några som jag lagt på olika ställen. Kalibreringsuppgifter är ju direkta sifferbevis på maskinmätning mot förarkontroll.)


Man får ju ingen information alls fån avverkningen, varken volym eller hur lång tid det tog att köra. Man får vara glad om de talar om innan de kommer.

Om jag skulle köra skärdarmätt så förväntar jag mig rapport direkt från skördaren över avverkad volym.

Avatar Fallback

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87885 Stamfiler och kalibreringsuppgifter kan vara betydelsefulla att ha tillgång till efter avverkning vid senare kontroll.
Dessa ger god reklam när dessa bevisar god funktion vid avverkning.
Olika parter lär sej mycket av uppgifterna. Därför är det märkligt att avverkningsföretag inte utnyttjar denna utbildning. Vissa t.o.m. uttrycker kavat attityd om att de inte bryr sej om detta material.

En skogsägare har trots skogsföretagets många "bromsar" fått tag i stamfiler från avverkning där det gått snett. Det är nu mycket viktigt material när problemen på avverkningen skall rättas till.

Eftersom endast en skördare, under de två år jag erbjudit mej att här analysera stammar, skickat stamfiler bifogar jag två stammar från maskinen ovan och någon ytterligare maskin som kan framstå som exempel för förare och skogsägare.

Avatar Fallback

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

mrme  
#93821 Vad finns det för program att titta på stamfil hemma i datorn?? :oops:

Avatar Fallback

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93824
mrme skrev:Vad finns det för program att titta på stamfil hemma i datorn?? :oops:

För ändamålet kan Skogforsks program Timan och där sekvensen Stambas användas. Demoversionen räcker. Om instruktionen läses väl kan "hemmajobb" klara detta. Personer som är ovana vid programmet kan behöva läsa ihärdigt eller behöva hjälp.
En ordbehandlare t.o.m. så enkel som Anteckningar kan användas genom att studera frekvensen av nollor eller stora siffror i variabel 273 typ 3. Nollorna visar "planområden" och stora siffror (speciellt i följd) visar registrerade kraftiga diameterfall. Rimlighetskontroll kan göras på detta sätt.
Som jag skrivit tidigare är det viktiga att ha uppgifterna/STMfilerna hos sej om problem senare behöver värderas. På de flesta skördarna går det inte att hämta stamfiler i efterhand.
För slutlig analys behövs god kompetens och djupare värdering.

Avatar Fallback

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

mrme  
#93834
Bertilsson skrev:
mrme skrev:Vad finns det för program att titta på stamfil hemma i datorn?? :oops:

För ändamålet kan Skogforsks program Timan och där sekvensen Stambas användas. Demoversionen räcker. Om instruktionen läses väl kan "hemmajobb" klara detta. Personer som är ovana vid programmet kan behöva läsa ihärdigt eller behöva hjälp.
En ordbehandlare t.o.m. så enkel som Anteckningar kan användas genom att studera frekvensen av nollor eller stora siffror i variabel 273 typ 3. Nollorna visar "planområden" och stora siffror (speciellt i följd) visar registrerade kraftiga diameterfall. Rimlighetskontroll kan göras på detta sätt.
Som jag skrivit tidigare är det viktiga att ha uppgifterna/STMfilerna hos sej om problem senare behöver värderas. På de flesta skördarna går det inte att hämta stamfiler i efterhand.
För slutlig analys behövs god kompetens och djupare värdering.


Tog ut ett gäng stamfiler ur datorn inatt, har aldig tittat åt stamfiler i förra maskinen men nu i den nya får man upp stamprofil innan man för över till klaven.
har läst lite här å de är väl alltid kul att försöka lära sej lite mer.


ska prova att ladda hem å se om ja förstår nått :???:

Avatar Fallback

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93838
mrme skrev:Tog ut ett gäng stamfiler ur datorn inatt, har aldig tittat åt stamfiler i förra maskinen men nu i den nya får man upp stamprofil innan man för över till klaven.
har läst lite här å de är väl alltid kul att försöka lära sej lite mer.

ska prova att ladda hem å se om ja förstår nått :???:

Tydligen har du skördaredator att använda. Den är bästa alternativ för dej. Den kan du använda för att titta på en hel "drös" stammar. Fråga någon tekniker för din dator så hjälper han dej om du inte via vanligt letande i menyer hittar stammarna.
Vanligtvis ligger de i objektet eller i specifikt stambibliotek.
Nämn gärna vad du ser. Vill du lämna något på min egen adress så är det möjligt/önskvärt.
Just nu är det svåra förhållande att få följsam diameterintagning i savning när barken "korvar sej".
Lycka till!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).