Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Lönsamheten med vimek maskinerna

109 inlägg 56612 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57045 okej det kanske vore något att ha en rottne skördare och skota med vimek. Men då går det nästan på 2 skotare eller hur bra hänger 606 med dig? Har du en anstäld som kör 606 på fulltid?

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Rotröta  
#57199
Mowi skrev:okej det kanske vore något att ha en rottne skördare och skota med vimek. Men då går det nästan på 2 skotare eller hur bra hänger 606 med dig? Har du en anstäld som kör 606 på fulltid?

Min far kör skotaren och den hänger inte riktigt med så jag gallrar även ibland framför en valmet 840 och åt några andra skogsägare som har egna 606or.Vi skotar även ris och virke åt kommuner .Tror att det kommer att gå bättre att skota med den nya vimek skotaren som kommer att lasta 4.5ton plus att kranen på den går snabbare.Jobben vi gör är nästan bara åt yngre skogsägare som inte vill ha 20% slutaverkning i första gallringen.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57209 okej tack för dina svar. Tänker ni köpa den större vimeken? Har ni gott om jobb med maskinerna? kör du några slingerstråk eller kör du "stickvägsgående" när du har vimeken efter dig? Skulle vara kul med någon bild om det går att ordna?

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Rotröta  
#57214
Mowi skrev:okej tack för dina svar. Tänker ni köpa den större vimeken? Har ni gott om jobb med maskinerna? kör du några slingerstråk eller kör du "stickvägsgående" när du har vimeken efter dig? Skulle vara kul med någon bild om det går att ordna?

Vi tänker köpa den nya vimeken om de lyckas få ner bullret i hytten det är 2009 och man behöver hörselskydd sorgligt.Vi kör "stickvägsgående" och går i mellan i slingerstråk så att man får virke vid stickvägarna och det är ett måste så att skotarn inte behöver åka för att få lass .Med den nya skotaren som lastar 1.5ton till kommer den att kunna följa skördaren bättre och jag ska köpa en ny kamera ,hoppas bara att man får köra ett tag till efter som det finns för mycket massaved......

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57318 Jag tror att du behöver nog inte vara rädd för det det går ju inte åt så mycket volym när man har såna maskiner. Är den verkligen så dålig i hytten så att man måste ha hörsel skydd? Hur är den annars i hyttkomfort, hur är det igentligen att ha spakarna fastsittande istället för att ha dom i stolen? kommer det att bli någon ac på den nya maskinen? Knaske längre kran?

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Jon  
#59375 Hmm jag har räknat på detta ganska mycket och jag tror det är inte så dåligt som det antyds.

Vad har ni för skala (pris för upparbetning) på 004, 005, 006, 007, 008 medelstam?
Svara på det kan vi försöka räkna :shock:

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Bergstrand  
#75785 har nu köpt både skördare o skotare efter noggrana kalkyleringar, får dom efter nyår! tror fullt ut på de småskaliga, de kommer att komma mer o mer.. och gör man sen finare gallringar till lägre pris så är ju saken klar! mer kvar till andragallringen och mer stormfast, och producerar lika mycke som en större skördare nästan fast på ca 4 liter i timmen! och vad gäller de där me spakarna i stolen.. har kört en ny minigrävare nu som skogsdikare, och om man jämför den så sitter du mycket bättre i en vimek där du kan avlasta armarna.. sen är de som alla maskinjobb ju, du behöver ha bra fysik för att kunna sitta i en maskin hela dagarna.. människan är inte byggd för de!

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Harald  
#75787 kul att höra att det är fler som tror på marknaden för beståndsgående maskiner. Vilken skotare köpte du 606,608 eller ngn av dom andra Malwa,Woodtiger , Novotny ? Vad var det som avgjorde ditt beslut?

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Röding  
#75815 Vad har du räknat med för priser om du kan köra biligare en stora maskiner?
Har själv kört ett tag med både 404 & 606 och tror det blir svårt att få tillräckligt betalt.
Produktionen är låg om man tar ett snitt och skotningen blir dyr / m3.
Men resultatet blir mycket bra rent skogligt :P

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Bergstrand  
#75969 Vi köpte en begagnad grupp som gått ca 2000 timmar o är helt nyligen igenomgångna! skotaren är en 606. Malwan och novotny är i en klass för sej själva och där hänger inte vimeken med riktigt, men här va de ett paketpris som avgjorde de hela :wink: Vi är själva på ett väldigt stort område med detta och har god kontakt på några stora bolag och dylkikt. och lönsamheten verkar faktiskt vettig, då folk bryr sej mer o mer om hur skogen ser ut efter gallring, skotningen blir självklart dyrare än med en större men tror ändå på detta, troligen kommer vi att köra både på fast timkostnad och på m3. höjdpunkten är ju ändå bränsleförbrukningen! och priset på skotningen är nog inga problem egentligen då vi vid kortare avstånd kommer att köra ett fast m3 pris som baserar sej på medelstammen och vid längre skotningsavstånd kommer skotaren gå på ren timpeng! :grin:

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

bård  
#75979 Hvor mye m3 pr dag klarer man med 404 og 606
Og hvilken pris kan man få for hogging/kjøring

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Bergstrand  
#76505 Har inte hunnit köra själv ännu, men han som ägde gruppen innan oss, han producerade 25-30m3f per "dag" och vid 007 i medelstam fick han 155:- /m3f och när han körde på ren timpeng fick han 650:- för skördaren.. nu vet ju inte jag om han var en maskinmänniska eller hur hans "dag" ser ut.. kan ju va 5 timmar o de kan vara 12 timmar.. skotaren låg på mellan 480 och 500 i timmen! Jag kommer att lägga upp vad jag producerar och mer priser mm så fort jag kommit igång! Och har faktiskt fått en hel del jobb till dom redan! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76508 När du har fått maskinerna och kommit igång vill vi se bilder på resultatet efter gallring och på maskinerna.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Bergstrand  
#76514 japp, det kommer! ska eventuellt hämta skotaren imorn och skördaren senare i veckan.. sen blir de o köra någon vecka på vårt eget innan vi börjar på ute hos andra..

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76521 okej om du har möjlighet så filma järna. Är det mycket grangallring du ska köra eller är det mest tall?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).