Avverkning (slutavverkning)

Klausuler i kontrakt?

5 inlägg 2530 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Klausuler i kontrakt?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75924 På förekommen anlednng funderar jag på att lägga till en rad i kontraktet om nästa försäljning görs som leveransrotköp.
Något liknande detta:

"Kvarlämnat virke,liggande eller stående, efter kontrakttidens utgång alt avslutad avverkning kommer stämplas och faktureras köparen enligt överenskommen prislista."

Meningen är förstås att inte en köpare kan strunta i delar som är besvärliga att avverka eller håller sämre kvalitet.

Synpunkter?

/Nisse



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Klausuler i kontrakt?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75954 Naturträden som du skall spara, hur gör du med dessa?
Vad är definitionen på virke?

Avatar Fallback

Re: Klausuler i kontrakt?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75959 LIggande kvarglömt virke ska du absolut kunna ta betalt för. Kvarstående träd är ju knepigare. De har du ju kvar.

Användarvisningsbild

Re: Klausuler i kontrakt?

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75961 Ta dit en representant för köparen och snitsla tillsammans så undviker du ju att dom lämnar skräpskog du vill bli av med , eller vill du dra en rövare och ta betalt för naturvårdsträd och trädgrupper [-x

Avatar Fallback

Re: Klausuler i kontrakt?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75965
Skogsola skrev:LIggande kvarglömt virke ska du absolut kunna ta betalt för. Kvarstående träd är ju knepigare. De har du ju kvar.

Träden har man kvar.men värdet är borta.
Klargplutte skrev:Ta dit en representant för köparen och snitsla tillsammans så undviker du ju att dom lämnar skräpskog du vill bli av med , eller vill du dra en rövare och ta betalt för naturvårdsträd och trädgrupper [-x


Det var kvarlämnat inom snitslad huggning som menades,men det kanske skall tydliggöras.Naturvård kanske också borde nämnas,t.ex: ..gäller ej avsättningar för att nå SVL's minimikrav.

Eg tror jag största nyttan är gjord bara det finns med något som visar köparen att man tänker hålla lite koll på detta. Ribban för slarv blir lite högre.

/Nisse

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).