Skotare

Officiella SKRYT tråden!

94 inlägg 248341 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Officiella SKRYT tråden!

Ellingsson  
#75843 Skriv av er här hur mycket ni skotat som mest på 8 timmar då så klart =) själv har jag kört 500 kubik med en 890 på 8 timmar medelväg 80-100 meter.



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Officiella SKRYT tråden!

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75850 tror det var runt 220 kubik med en Gremo 950R i slutavverkning (stora högar) och ca 2-400 meter att skota.

Användarvisningsbild

Re: Officiella SKRYT tråden!

skogsjan695xl  
#75853 som jag kört mest med skotare är 25lass på 8timmar, ris då iof och vägkant.

Avatar Fallback

Re: Officiella SKRYT tråden!

grotförare  
#75858 som mest har jag kört ut 650 kubik på 8 timmar men de var i form av ris buntar å medel avstånd på 200 meter!

Avatar Fallback

Re: Officiella SKRYT tråden!

novis??  
#75904 ja det var ju som att det måste skrytas så inihelvetei denna branch mannen med gremo verkade i alla fallsannsad såg (jobbet) inte varst varst :roll:
Senast redigerad av novis?? mån 28 dec 2009, 19:17, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Officiella SKRYT tråden!

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75913 I och med det är en skrytråd så vill jag skryta med att jag som 22 åring hanterat närmre 500 000m3 virke redan :P
( Då gäller detta såklart inte i skotaren ) =))

Säger inte vad man ska skota med för fordon =)) Som mest har jag kört 40 lass på 12 timmar när jag körde timmerbil och 40 lass á 60m3. Jag kan inte skriva något prestation på 8 timmar för vi var aldrig iväg mindre än 10 timmar på ett skift. =))

Med skotaren ( Gremo 1050F ) så har jag nog kört 20-25 lass ungefär kanske? Då har det varit slutavverkning och körväg på max 300-400 meter.

Användarvisningsbild

Re: Officiella SKRYT tråden!

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75925 OK, lönsamhet e väl det enda som är intressant, och även om just detta inte har med skotning att göra så:

Jag har nog som mest haft fullt betalt (1100:- / h, hösten 2005) i 2 timmar, för att fika, med endast dieselvärmarn igång..
PGA en hysterisk jägare som sålt en jakt i det området jag flyttat till på morgonen.. såten skulle absolut jagas, å jag ville inte stå still! Då sa anvariga jägarn att det va bara jag fakturerade. OK, visst.. Säljer mej till högstbjudande!

Ett pass var precis 50 m från skördarn, å det sköts en hjort som det blev sök på.. tog en stund..
Det roliga var att en kompis som har mark som gränsar till Sveaskog, hörde hela konversationen på jaktradion.. :)

Avatar Fallback

Re: Officiella SKRYT tråden!

Nolltax AB  
#76032 .
Senast redigerad av Nolltax AB fre 09 apr 2010, 22:21, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Officiella SKRYT tråden!

Nolltax AB  
#76033 .
Senast redigerad av Nolltax AB fre 09 apr 2010, 22:21, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Officiella SKRYT tråden!

Bonden/Ramnäs  
#76066
Nolltax AB skrev:Jag har inte ens en skotare.. Varför tryckte jag ur mig den..?
Likt en mal fladdrar mot lågan.....
Fattas bara man klampade in i nått revir.....



sluta va så jävla avensjuk på att andra kan prestera.. visa dina siffror...

Avatar Fallback

Re: Officiella SKRYT tråden!

dexter  
#76082 inte mycke å skryta me men går de bra 2 lass/h i 1 gallring. går de illa 1lass/h. slutavverkning kan ja ligga på nästan 3 lass i timman (oavsett sortiment). och allt är på en basväg som är runt 100-200m. ja klagar inte, ja ställer på kranen lite då å då, farten kommer snart =) har markberätt i 2 sesonger så vafan..

Avatar Fallback

Re: Officiella SKRYT tråden!

HankTheTank  
#77326 Det är väl helt jävla ovesäntligt hur mycke man kör på 8 timmar bara maskin hellvettet går ihop ekonomiskt... sen lär man kolla snittet över hela månaden det först då det blir lite intressant... visst det går att få höga m3 toppar några dagar men tycker det är mer kul å veta vad man har skotat på en månad det ger en rätt visare bild över hur maskin går.. för det e fan inte å bara blå köra för till sist ryker någonting sönder.. och då har man förlorat all vinst på dom kubiken man har blå kört...

men jag kan ju ge mitt bidrag i denna otroligt fjantiga tråd körde 1750 m3 på 6 dagar med en medelväg på 745 meter och mycket tvär slänter. eller som nu i början av veckan 950 m3 översnöat med 45cm snö på 2,5 skift

Avatar Fallback

Re: Officiella SKRYT tråden!

dexter  
#77335
HankTheTank skrev:Det är väl helt jävla ovesäntligt hur mycke man kör på 8 timmar bara maskin hellvettet går ihop ekonomiskt... sen lär man kolla snittet över hela månaden det först då det blir lite intressant... visst det går att få höga m3 toppar några dagar men tycker det är mer kul å veta vad man har skotat på en månad det ger en rätt visare bild över hur maskin går.. för det e fan inte å bara blå köra för till sist ryker någonting sönder.. och då har man förlorat all vinst på dom kubiken man har blå kört...

men jag kan ju ge mitt bidrag i denna otroligt fjantiga tråd körde 1750 m3 på 6 dagar med en medelväg på 745 meter och mycket tvär slänter. eller som nu i början av veckan 950 m3 översnöat med 45cm snö på 2,5 skift



word! 1750?! nån som är duktigt märker ja! hehe

Avatar Fallback

Re: Officiella SKRYT tråden!

HankTheTank  
#77390
dexter skrev:
HankTheTank skrev:Det är väl helt jävla ovesäntligt hur mycke man kör på 8 timmar bara maskin hellvettet går ihop ekonomiskt... sen lär man kolla snittet över hela månaden det först då det blir lite intressant... visst det går att få höga m3 toppar några dagar men tycker det är mer kul å veta vad man har skotat på en månad det ger en rätt visare bild över hur maskin går.. för det e fan inte å bara blå köra för till sist ryker någonting sönder.. och då har man förlorat all vinst på dom kubiken man har blå kört...

men jag kan ju ge mitt bidrag i denna otroligt fjantiga tråd körde 1750 m3 på 6 dagar med en medelväg på 745 meter och mycket tvär slänter. eller som nu i början av veckan 950 m3 översnöat med 45cm snö på 2,5 skift



word! 1750?! nån som är duktigt märker ja! hehe


det bör väl tillläggas att det va INGA 8 timmars skift om man säger så snarare 12-14 timmar bara för att jag va så innihellvette förbannad på dom som hade huggit där så då jag vart så jävla vrång att jag skulle va klar där på mindre än en vecka...

Avatar Fallback

Re: Officiella SKRYT tråden!

dexter  
#77391
HankTheTank skrev:
dexter skrev:
HankTheTank skrev:Det är väl helt jävla ovesäntligt hur mycke man kör på 8 timmar bara maskin hellvettet går ihop ekonomiskt... sen lär man kolla snittet över hela månaden det först då det blir lite intressant... visst det går att få höga m3 toppar några dagar men tycker det är mer kul å veta vad man har skotat på en månad det ger en rätt visare bild över hur maskin går.. för det e fan inte å bara blå köra för till sist ryker någonting sönder.. och då har man förlorat all vinst på dom kubiken man har blå kört...

men jag kan ju ge mitt bidrag i denna otroligt fjantiga tråd körde 1750 m3 på 6 dagar med en medelväg på 745 meter och mycket tvär slänter. eller som nu i början av veckan 950 m3 översnöat med 45cm snö på 2,5 skift



word! 1750?! nån som är duktigt märker ja! hehe


det bör väl tillläggas att det va INGA 8 timmars skift om man säger så snarare 12-14 timmar bara för att jag va så innihellvette förbannad på dom som hade huggit där så då jag vart så jävla vrång att jag skulle va klar där på mindre än en vecka...



duktigt ändå hehe fast ja måste hålla me dig om en sak. denna tråd är lite som att stå i duschen och "tävla" om vem som har störst

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).