Avverkning (slutavverkning)

Bättre skogshuggare i USA?

122 inlägg 57783 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bättre skogshuggare i USA?

novis??  
#74449
Torparn79 skrev:
dexter skrev:
masterchief skrev:Var ett bra tag sedan vi gick ifrån fällare/läggare i sverige....

kan de va 40-50 år sen?

det fanns väl en hel del entreprenörer som körde med fällare/läggare och processor långt in på 70-talet...

på iggesunds bruk gick en 670 fällare till 1987

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Bättre skogshuggare i USA?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74458 I Sverige är allt anpassat för kortvirke.Undrar hur vårt system skulle fungera med varierande stocklängder upp till 10-12m?

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74462 Det är intressant att se skogsbruk i USA på tv, det enda jag sett irl är detta, obs skrattretande dålig bild;
IMG_6235.jpg

Nå men iaf, trots dålig bild så kan man ju se en effektiv trp av massaved i Oklahoma.
Om man skulle kapa och transportera som i Sverige, vad skulle vinsten bli?

Avatar Fallback

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Axl  
#74750
Mangan skrev:Den svenska metoden med kortvirke gör att man kan sortera i skogen och köra till olika ställen vilket minskar transporterna. Nackdelen är att det är dyrt och komplext och kräver kunniga och ansvarstagande arbetare som bryr sig, samt rätt så dyra och komplicerade maskiner.

(Kan ni se en kanadensisk "lumberjack" sitta och titta på skärm och trycka knappar :-) )

Helstamsmetoden funkar bra om man ändå skall till samma ställe med allt virke, så gör man sorteringen på industrin.

Det var vad jag fick lära mig i skolan i alla fall.



Har en bekant som var i nordamerika och försökte lära några lumberjacks att köra skördare men det var svårt för dom var vana med lite robustare grejer så dom använde aggregatet som en slägga ungefär!

Avatar Fallback

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Klas  
#75039 Det jag kan tycka verkar rätt smart är hur dom hade byggt sina flistrailar, med en ett lägre golv och utnyttja det bättre. Men att köra upp hela lastbilen i luften på en jätte tipp för att få av lasset är ju inte speciellt flexibelt.

Men systemet med fällare-läggare och helstams lunning är inte det effektivt när det kommer till flisning? Om du bara avverkar för att flisa är det väl rätt onödigt med att ha en skördare och skotare, du behöver ju inte mäta eller sortera det ska ju bara ner på marken och flisas så fort som möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Skogshuggarn  
#75055
Klas skrev: Men att köra upp hela lastbilen i luften på en jätte tipp för att få av lasset är ju inte speciellt flexibelt.
.


Snacka om "tivolianordning"
Gäller att inte ha morgonkaffet ståendes på instrumentbrädan före lossning. :wink: :lol:

Vore det inte för "färgfilm och lite nya pickuper", så kunde man tro att det var en dokumentär fr 70 talet.

Avatar Fallback

Re: Bättre skogshuggare i USA?

jensr  
#75823 Om jag skulle gissa ser man i USA den som kör ute i skogen som en maskinförare som inte förväntas ha kunskap om vad trädet skall användas till eller hur det kommer att hanteras - och därför inte kan kapa trädet till passande stockar. Att föra ut den kunskapen till varje förare skulle kosta för mycket och begränsa möjligheten att snabbt sätta in nya resurser. Avancerad kunskap skall hållas till så få personer som möjligt, som bara gör det dom är utbildade för hela tiden så att den utnyttjas maximalt. En väldigt tråkig inställning för den som ska jobba - men på pappret rent tekniskt effektivt kan det väl kanske vara.

Sen tycker jag det är gräsligt att se hur man ner till enskilda medarbetare verkar köra på rena ackordslöner efter levererad kvantitet utan någon som helst ersättning vid stillestånd eller dåliga förhållanden oavsett orsak.

Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75827 Tydligen har de en annan kultur, men de tjänar mer pengar så det verkar funka.

Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

swe#kipp  
#75856 Om ni inte kollat på Heli logger så har ni nått att njuta av framför er , riktigt häftigt med rejäla pinnar och tuffa klätter scener :)

Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75914
swe#kipp skrev:Om ni inte kollat på Heli logger så har ni nått att njuta av framför er , riktigt häftigt med rejäla pinnar och tuffa klätter scener :)


På Discovery?

Vesslan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

swe#kipp  
#75944 ja, det har gått på discovery i usa vet jag och jag hoppas det kommer sändas här med !!
jag har "hittat" det på nätet dock inte alla avsnitt :(
men det är det klart bästa jag sett än så länge :)

Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75947
swe#kipp skrev:ja, det har gått på discovery i usa vet jag och jag hoppas det kommer sändas här med !!
jag har "hittat" det på nätet dock inte alla avsnitt :(
men det är det klart bästa jag sett än så länge :)



Har man sagt A så får man....................

Vi vill givetvis ha en länk så att även vi kan se detta!!!

V

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

stegmaster  
#75952 Här e link til en episod.
Bara att googla "heli logging" så hittar man en hel del.
http://www.bigvidpro.com/?v=c1tNv3gQ4S6k5bWObTBuXA

Avatar Fallback

Re: Bättre skogshuggare i USA?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75953 Minns att jag för ca 20 år sedan såg en amerikansk Timberjack på nå´n mässa, folk förundrades över hur uråldrigt, överdimentionerat och grovhugget allt såg ut.
Förklaringen var att folk som jobbade i skogen var det riktiga bottenskrapet på arbetsmarknaden, sådana som av olika anledningar inte skaffat sig utbildning och därmed bättre jobb.
Därför var dom tvungen att bygga maskinerna väldigt robusta för att tåla att hanteras av dessa banjospelare.

I europa (kanske inte ryssland) är ju skogsbranchen mera som vilket annan branch som helst med utbildning e.t.c.
Men kanske att detta är en skillnad som jämnas ut med tiden.

Men när man nu på Discovery såg hur dom vevade med den där meterstora roterande fällklingan så verkar ju TJ:s förklaring kunna stämma :roll:

Avatar Fallback

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76030 Det går framåt! Amerikanerna har börjat använda hjälmar med hörselskydd.

Tycker bara inte om dessa eviga scenbyten. Hinner knappt se vad som händer innan de visar något helt annat. Stressande! I och för sig är det ju likadant flaxande i flera av reklamkanalerna här hemma.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).