Bioenergi

Lantmännen propagerar för ökad Salixodling

3 inlägg 2738 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lantmännen propagerar för ökad Salixodling

Valmet830.3  
#75565 Lantmännen Agroenergi AB propagerar för att bönder ska starta salixodling via sajten nedan. Odla salix, Skörda salix och Elda salix. Bönder ska tydligen tjäna pengar även om det växer dåligt pga arealersättningen.

http://www.agrobransle.se/



   TS
Avatar Fallback

Re: Lantmännen propagerar för ökad Salix odling.

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75609 Mycket av detta är mest politik.Handlar ofta mest om att få loss projektpengar från stat och EU är min uppfattning iaf.Läste nyss om en från Värmeforsk som tyckte sveriges lantbrukare hade "fel attityd" till biobränslen.De borde odla mkt mera och inte tjafsa om ekonomi,täckningsbidrag och kassaflöde mm.

En del tror att pengar kommer från gud den 25:e varje månad för alla..

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Lantmännen propagerar för ökad Salix odling.

Torparn79  
#75745 jag förstår inte varför man envisas med att tjata om salixen, borde inte energibolagen ha insett att intresset inte finns hos bönderna..
salixen har ju en benägenhet att förstöra dräneringarna ganska duktigt och vill man återuppta spannmålsodling på marken så kostar det ju en hacka att nyodla marken..

nej, elda spannmål istället, den kan alla odla och ser man till energivärdet i kronor och ören så är den duktigt underbetald t o m som malt eller vetemjöl..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).