Skördare

Hur mycket producerar ni??

51 inlägg 29261 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket producerar ni??

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75591
novis?? skrev:
Klargplutte skrev:15,5 m3/tim 0,07 i medelstam..............okdå kanske inte i snitt men ibland............................jajja kanske inte så ofta då :oops:

Svårt att få en en vettig snittproduktion i den körning vi har stam/g0 kommer man nog bara upp i 50-70% mot om man slutavverkade samma skog 👎

det var bra om man håller den farten raka 8 timmars 1800 timmar om år :surp:


man kroknar efter ett par timmar även om apteringen inte är så mycket att fundera på , sen är det ju inte riktigt så här
väldigt dåligt röjt och oröjt kolsvart upplega som tusan lite stenigt oftast backvägar
där man håller det tempot.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket producerar ni??

novis??  
#75601 ja då blir det liasom som om man resonerar så gjorde 80kubik i timmen 8 t 5 dar 45 veckor144000kubik enkel skift om år :mrgreen: så har ja hört många stor fräsare ränka alltså dom ser 1t hör sen ej vad jävla dumt dom ressonerar! Räkna åt minstånde på en vecka :grin:

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket producerar ni??

Lukas_Lundstrom  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75602 Hur enkelt som helst åtmindstånde för dom som kör D4. gå in på driftuppföljningen och välj alla rapporter som finns i listan ju fler destå bättre medeltal. som snitt ligger jag på 20,000 avverkade m3 på ca 27 m3 i timmen har jag för mig och ca 95 stammar i timmen har de för mig sist jag kollade...

Avatar Fallback

Re: Hur mycket producerar ni??

Ellingsson  
#75603
Klargplutte skrev:15,5 m3/tim 0,07 i medelstam..............okdå kanske inte i snitt men ibland............................jajja kanske inte så ofta då :oops:

Svårt att få en en vettig snittproduktion i den körning vi har stam/g0 kommer man nog bara upp i 50-70% mot om man slutavverkade samma skog 👎



har du seriöst kört 220 stam i timmen i 7-8 timmar? i 0.07 ? 108 M3 fub på den tiden ???

i sånna fall hur gör man då ?

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket producerar ni??

Knegarn  
#75605 oxå lite intresserad av det, när jag ligger i allt vad jag i princip kan och orkar så håller jag 140-150 stam i timmen. men då försöker jag verkligen, det kan jag hålla under en 7-8 timmar men efter det är man verkligen trött och nästa dag lider av det då. Visst kunde man KANSKE hålla 200 stam i timmen i gallring om man bara roffade åt sig dom närmaste träden och struntar totalt i resultatet men då behöver man ju inte köra nästa dag.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket producerar ni??

221  
#75607 de va fan, men då har du flerträds el?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket producerar ni??

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75612
Ellingsson skrev:
Klargplutte skrev:15,5 m3/tim 0,07 i medelstam..............okdå kanske inte i snitt men ibland............................jajja kanske inte så ofta då :oops:

Svårt att få en en vettig snittproduktion i den körning vi har stam/g0 kommer man nog bara upp i 50-70% mot om man slutavverkade samma skog 👎



har du seriöst kört 220 stam i timmen i 7-8 timmar? i 0.07 ? 108 M3 fub på den tiden ???

i sånna fall hur gör man då ?


Okdå inte ett helt skift men 2-4 timmar går om man tar i uttav hellvette låg på 170-180 i snitt på 10timmar långa skift , det rör sig då om "slutavverkning" inte gallring lätthuggen blandskog och bara några timmerbitar per timme väldigt långa slag och platt dock sumpskog/myr väl underröjt sen är det bara att hugga dubbelslag dvs lägga virke på båda sidor om maskinen för att man ska slippa köra så mycket kran per träd och plocka så snabbt man förmår men som sagt 200+ orkar man inte en hel dag ändå , inte jag iallafall . Tror Valmet 890 har en snutt på Youtube där han kör i liknande skog i liknande tempo .

Avatar Fallback

Re: Hur mycket producerar ni??

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75714 Ja men det är ju så vet ju alla som nånsin kört skördare att vissa dar är man pigg och glad och det går som tusan, sen en annan dag är man lite småtrött och halvless och det går sämre. Men tror iaf jag producerar hyffsat, försöker alltid göra så gott man kan, Har alltid ett mål med min körning och det är att det ska gå så mjukt som möjligt, så fort som möjligt, bra apterat, högarna ska vara perfekta, skotaren ska inte behöva jävlas utan faller en bit snett så lyfter jag till den!

Men allt hänger ju på skogen och terrängen.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket producerar ni??

novis??  
#75736 du 890 ni som har sån snurr vad gjör ni på års basis 120000 eller blir det mer? vet att valmet skröt som fan när JD gjorde 100000 på smör under ett årmed 941an men yber mänskor finns det ju överallt det går en ponnse i härjedalen som går ca 360 dagar om år det ni :mrgreen:han kör hiskligt
Senast redigerad av novis?? mån 28 dec 2009, 17:24, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket producerar ni??

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75739
novis?? skrev:du 890 ni som har sån snurr vad gjör ni på års basis 120000 eller blir ded mer vet att valmet skröt som fan när JD gjorde 100000 på smör under ett årmed 941an man yber mänskor finns det ju överallt det gär en ponnse i härjedalen som går ca 380 dagar om år det ni :mrgreen:hankör hiskligt om man lyssnar på ägaren PS don vet nog inte hur lånt ett år är


Men gud vad ni hoppar på mig nu... 120 000 haha skulle inte tro det med en medelstam på 0,16-17.
INte väl vi nå mer än nån annan.
Försökte bara svara och skriva ungefär vad driftupföljningen brukar säger om MITT skift då jag kliver ur för dagen.
Visste inte om den här tråden menades under ett skift eller en vecka eller ett år?

Avatar Fallback

Re: Hur mycket producerar ni??

mrme  
#75746 Produktion är en grej som är väldigt svår att diskutera, kan bara bli fel. Satt å pratade med min käre farbror på mobilen. Kom in på det kära ämnet produktion, ja hade gjort ett megaryck en timme eller rättare sagt var mitt uppe i de 8) . Körde då upp en basväg i kontorta hyfstat rakt ingen röjning ca 0.10 blev en jäklarns massa träd den timmen. Han berrätade de för en till han till nästa osv efter några dagar ringde en skogspolare upp å skrattade för han hade hört från en annan att ja gjorde så mycke träd i timmen i 8 timmar grjern var ju att ja gjorde de på en timme.

Körde en väg linje med fina ponssen var 2-3 bitar per träd bara tall de räckte i 3 timmar men de blev så in i helsike med träd, bra skog bra terräng bara att ösa på. Där i mellan kommer ja inte upp i 100 träd i timmen heller.

Sen är de väl hur ska man räkna produktion, ska man dela träden på arbetstiden underhåll å allt inräknat, är väl det entrepenören lever på å inte ett ryck på en massa träd. Eller ska man räkna på g15??

G15 blir ju tokfel ibland tycker iallafall jag är de mycke backvägar andra knasigheter som gör att 15 minutersrutan kommer upp, produktionen kan ju bli hög då men de behöver inte vara så många träd per dag å då trivs nog inte maskinägaren.
Sen är ju frågan hur mycke ska man köra för att må bra ha ett liv efter arbetsdagen, vissa kör mer andra mindre. Är väl lite tråkigt om man inte kör mer än 80-100 träd i timmen å läsa här att alla som skriver kör mellan 120 som sämst å närmare 200 som bäst.

nu kan ja inte skriva mer ska kolla hockey timrå modo.

Hade bra alla å ingen hoppar på någon bara lite tuffa ord ibland puss å kram på er alla

Avatar Fallback

Re: Hur mycket producerar ni??

Ellingsson  
#75752 om jag frågar nån hur mycket dom kör i en gallring och dom svarar 12-1300 stam på 7 timmar,så visst det går ju att köra det..men sedan resultatet är ju inte mycket att tala om,så om nån säger att dom kör så mycket så tycker jag nästan bara det är dumt,dom flesta ligger ju på normala 900-1000 stamm om dagen,jag har som mål 1000 stam om dagen beroende på hur de ser ut blir de ju mindre o mer så skulle tro man snittar där 900-1000

Avatar Fallback

Re: Hur mycket producerar ni??

sumper  
#75754 så här såg det ut när jag körde 1070D. sortiment massa, octo stolp mm.
rast och övriga arbeten är också med på det.

har inga exakta siffror med flerträdsutrustningen men skulle tippa på någons stans mellan 100-170 st/tim (på 8t med raster mm)
men som sagt ju grövre/längre skog ju mindre stam i timmen. dom siffrorna brukar jag kunna ligga på med skog under ca 0,23.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket producerar ni??

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75801
Valmet 890 skrev:Ja men det är ju så vet ju alla som nånsin kört skördare att vissa dar är man pigg och glad och det går som tusan, sen en annan dag är man lite småtrött och halvless och det går sämre. Men tror iaf jag producerar hyffsat, försöker alltid göra så gott man kan, Har alltid ett mål med min körning och det är att det ska gå så mjukt som möjligt, så fort som möjligt, bra apterat, högarna ska vara perfekta, skotaren ska inte behöva jävlas utan faller en bit snett så lyfter jag till den!

Men allt hänger ju på skogen och terrängen.


visst ska högarna vara bra.
jag plockar ju inte till rätta om det faller snett för det gör skotaren mycket snabbare än vad jag gör med skördaren.
Det måste hållas på en nivå som både skotaren och skördaren kan acceptera.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket producerar ni??

JD_1110  
#75806 Det är mycket snack om stammar hit och dit men är inte det viktigaste hur snabbt och mycket som ligger vid bilvägen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).