matte57128 skrev:Kan inte göra annat än att lyfta på hatten för Yanmars traktorer - jag är på fjärde säsongen nu med min Yanmar 1510 2WD-82 + driven Kranman vagn. Har kört ut mellan 50 och 80m3 brännved per säsong, samt ett par vindfällen årligen och det är en ren fröjd. Hade först en Bombardier (Can-AM) Traxter 500 framför vagnen, men jag lessnade på dess osmidighet (hade i princip samma vändradie som en Volvo 240) och den är numera såld. Att traktorn är tvåhjulsdriven har jag hittills inte sett någon större nackdel med, men riktiga snökedjor är ju givetvis ett måste.
matte57128 skrev:Jag har, på Malwas beskrivning, monterat snabbkopplingar för hydrauliken på traktorn, en tryck och en retur. Det blev lite spin-off på det hela iom att jag har en liten tippkärra till Yanmaren också, kan tippa den från förarplats med hydrauliken nu - skitsmidigt!
Åter till Kranmanvagen, jag tog ventilpaketet för vagnsdrivningen från Kranmans hydraulaggregat och monterade det på traktorns högra skärm och 7-spakspaketet är monterat bakom stolen. Det är synnerligen enkelt att koppla på och av vagnen, tryck + retur och fyra slangar med snabbkopplingar till vagnsdrivningen samt en "släpkärrekontakt" för elventilen och belysningen på vagnen.
Kapaciteten på 1510's hydraulik är lite bättre än Kranmans. Oljemängden vid fullvarv på Kranmans hydraulaggregat motsvarar ungefär 800rpm på Yanmaren och det är jäkla trevligt att slippa lyssna på ett hydralaggregat som står och ylar medans man lastar. Bättre då att höra en liten diesel som står på (låg) tomgång!
Apropå hydraulaggregat så ligger mitt Kranmanaggregat här och skräpar om någon behöver.
Vändradie på två meter? Du menar utan styrbroms, alltså?
matte57128 skrev:Jodå, 1510 har också power-shift, och visst är det guld att kunna förflytta ekipaget utan att vända sig. Nu har ju jag vagnsdriften också, den använder jag också flitigt för kortare förflyttningar mellan virkeshögarna, och den
har samtidigt bromsfunktion så att man inte riskerar att kröka stödbenen på kranen.
Kran och vagnsdrivning är f.ö mer än "bra att ha", har du testat kommer du inte att kunna tänka dig en annan lösning, jag garanterar.
Vändradien var uppskattad med en glimt i ögat och visst är det som du skriver att den tvåhjulsdrivna vinklar framhjulen mer än den fyrhjulsdrivna. Det är, oavsett modell, jäkligt imponerande, särskilt om man jämför med en fyrhjuling.
Har du förresten några bilder på din 186a med lastare och grävare? Det vore kul att se.
Det är för mig en gåta att inte fler har sett fördelarna med dessa små traktorer.