Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vinschar från Clas Ohlson?

14 inlägg 11857 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vinschar från Clas Ohlson?

Svingen  
#68595 Någon som har erfarenhet av vinschar från Claes Ohlson? Är det bara skräp eller kan dom tänkas hålla för
ett inte alltför intensivt bruk. Har hört en del negativt om billiga vinschar från ÖB tidigare, det är väl kanske
så att man får det man betalar för.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinschar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68601 Har haft två. Den ena säljs inte längre den andra är den som de har nu. Den första använde jag som vinsh på min dåvarande mnauella kranvagn till fyrhjulingen. Fungerad och höll en säsong. Problemet var att den var lite väl glapp mellan trumman och huset så linan gick gärna ner på sidan och fastnade något alldeles 😈 . till slut gick hela vinschen av!

Den andra har hållt bättre, har haft den för att vinscha fram träd från fyrhjulingen, den har suttit bak på pakethållaren. Har i och för sig bytt ut den nu till en WARN, men det var mer för att jag ville ha med tyglina.

Avatar Fallback

Re: Vinschar

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69044 Verkar vara lite varierande kvalité på dom. Våran håller än och har en ganska tung uppgift vintertid. Känner en som har en lika dan med den gick sönder ganska fort. Våran ska klara 900 kg men säljs inte längre. Den har hängt med i 4 år nu så man kan nog se den som betald.

Användarvisningsbild

Re: Vinschar

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69055 Dom går sakta som attans så man ska ha god tid om man ska använda en sådan. har haft en men sålde den illa kvickt. Har nu en warn i den nyaste serien. visst heter dom xt 2599 eller dyligt. En helt annan grej en det där billiga skiten på classe eller dom andra kina prylarna. Gav 3 loppor med fäste till polaris ink moms för warnen, värt verenda krona kan jag säga.

Avatar Fallback

Re: Vinschar

axwell  
#74719 Tycker nog att trilla generaliserar med "Dom går sakta som attans". Classes äldre för 600 kr gick inte så fort men var en raket jämfört men såna som kan fästas på dragkroken. Den som Clas Ohlson säljer idag(1000 kr) är betydligt snabbare och ger definitivt ett intryck av högre kvalitet. I leveransen ingår en växlande kontaktor och switch för manöverströmmen samt en styrgrind för wiren. Kablagets area är jag tveksam till, jag skulle uppskatta det till 10mm² så det är lite klent om man kör länge i +30 graders värme med full last. Efter frikoppling bör man kolla så kuggväxeln gått i kugg för att skona dreven, men det gäller väl de flesta elvinschar.
Senast redigerad av axwell sön 20 dec 2009, 22:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vinschar

Robin  
#75251
axwell skrev:Tycker nog att trilla generaliserar med "Dom går sakta som attans". Classes äldre för 600 kr gick inte så fort men var en raket jämfört men såna som kan fästas på dragkroken. Den som Clas Ohlson säljer idag(1000 kr) är betydligt snabbare och ger definitivt ett intryck av högre kvalitet. I leveransen ingår en växlande kontaktor och switch för manöverströmmen samt en styrgrind för wiren. Kablagets area är jag tveksam till, jag skulle uppskatta det till 10mm² så det är lite klent om man kör länge i +30 graders värme med full last. Efter frikoppling bör man kolla så kuggväxeln gått i kugg för att skona dreven, men det gäller väl de flesta elvinschar.



Säger detsamma. Jag har också en av "varje" modell från clas o. Och den senare är betydligt tystare, kanske lite snabbare, samt större. Som nämnts ingår nu även "knappen" till styret, vilket var tillbehör tidigare(400:-).
Så totalpriset är exakt samma nu, men du får en styrgrind på köpet.

Så ska du winscha loss dig vid fastkörning och lyfta snöplog är duger dessa gott. Den första modellen jag har, monteratde jag när hjulingen var ny, juni 2006 och den fungerar fortfarande bra efter dessa år. Dock låter den tidigare modellen som sagts innan som en stenkross. Något som förvånade mig när jag körde den senaste modellen första gången var att den går mycket tystare.

Avatar Fallback

Re: Vinschar

Mickev  
#75253 En bekant som hade den från classe (kan dock inte svära på om de var den nya eller den gamla), den delade sig på mitten också... ingen höjdare om man kört fast

Användarvisningsbild

Re: Vinschar

Robin  
#75258 Självklart är det inte samma kvalité som på dom dyrare. Men den där " en kompis..." har man ju hört förrut :smile: :wink:

Avatar Fallback

Re: Vinschar

Mickev  
#75566 Om du misstror mig så kan jag säga att jag stod brevid och såg den med egna ögon. Jag kan ju inte säga att de var min för då ljuger jag...

Avatar Fallback

Re: Vinschar

mrlynx  
#84469 Jag har köpt mig en vinsch från clas ohlson som jag ska ha till fyrhjulingen och till vagnen.
På vagnen sitter det en fästplatta för snabbkoppling av yamahas vinsch som är en warn i en kassett.
Nu tycker jag yamahas lösning är för dyr ca 7000 + moms så jag tänkte komma lite billigare undan.
När jag mätte clas ohlsons vinsch upptäckte jag att den passar precis i yamahas fäste så när som på att det fattas 8 mm i bakkant.
Det är nu förlängt med ett 8 mm plattjärn.
Dock måste jag vända fästet bak och fram för att få det att fungera.
Är det någon här som har en yamaha grizzly 450 -08 eller nyare med kombifäste så är jag intresserad av bilder på det främre fästet och hur det är infäst.

Avatar Fallback

Re: Vinschar

axwell  
#105700 Med skammens rodnad måste jag medge att Clas-vinschen inte är felfri, i går klättrade wiren av från trumman mot motorn.
Metallkåpan fick sig en törn så att det blev en extra öppning, wiren spretar.
Den medföljande grinden är felkonstruerad, hamnar för långt åt motorsidan när den skruvas fast i de färdiga hålen även om man monterar den upp/ned.

Det går visserligen att ta upp långa- eller nya hål, kompletterat med tjockare styrrör (26,9 istf ca21 mm) men då sticker grinden ut på sidan av andra gaveln.
Dumt nog har jag haft denna liggande över garantitiden och har mest använt en äldre Clas-vinsch.
Det blir ett besök hos Clas i Sundsvall.

Vad säger köplagen om säljansvar vid uppenbart konstruktionsfel?

Avatar Fallback

Re: Vinschar

foton  
#105736 Har en Clas-vinsch som bara fungerade ett par gånger på drivmotorn sitter ett metall drev som driver mot ett aluminjum drev, går det lite tungt försvinner aluminjumkuggarna snapt.

Avatar Fallback

Re: Vinschar

axwell  
#105770 Det verkar Clas vara medveten om, titta på reservdelslistan.





Reservdelar/tillbehör till 30-9877

Art. nr. Benämning 1- Antal Köp
50-8452 DREV, STÅL(ERSÄTT.DREV I ALU.) 158,00 st.

Avatar Fallback

Re: Vinschar

Hema  
#270466 På jakt efter ny vinsch då elvinschen som satt i var sönder. Förra ägaren verkar ha matat in stålvajern utan spänn vilket resulterade i ett ormbo, som inte gick att dra ut för hand. Kanske en anledning till att vinschen nu verkar vara bränd.

Funderat mer o mer på en vinsch med syntetlina med fjärr (mest för bekvämligheten, med stålvajer är det väl ett måste för att enklast kunna mata in vajern tillbaka fint in i vinschen.) Samtliga Warnvinschar för syntetlina har en annan typ av linstyrning än för de med stålvajer.
Bild

Tänkte att det var väl bara att byte vajerstyrning, men då jag har Yamahas kassetthållare, har de varit smarta nog att svetsa fast skiten.. Inte smartaste draget om ni frågar mig.
Bild

Men det kanske spelar mindre roll?

Ska man använda snöplog, så rekommenderar Warn en att välja deras Pro-serie.
WARN VANTAGE

De nya Vantage vinscharna är mycket prisvärda vinschar som påminner om Warns tidigare 2,5 ci och A2000 modeller. Den finns i 2000, 3000 och 4000 lbs dragstyrka. Samtliga modeller finns med stålwire eller syntetlina för att passa alla användare. Dessa modeller har dynamisk broms vilket innebär att det är tröghetsmomentet i vinschkonstruktionen som fungerar som broms. Detta gör att Vantage vinschen inte lämpar sig lika bra för användning vid tex lyftning av plog eller till en timmerkran med hängande last då det är risk att lasten sjunker när man inte kör med vinschen.

Källa: http://www.atvhuset.se/atv-tillbehor/vinschar/warn/39

Då återstår endast 2500s & 3500s att välja mellan. Eller så väljer man en vanlig 3500 med stålvajer och byter till syntet när stålvajern går sönder. Enda risken som jag ser det att byta till syntet är väl att styrrullarna kan ha blivit skadade och då riskerar att skada syntetlinan med förkortad livslängd som följd. (Klart att man borde kunna byta stödrullarna, när de har svetsat fast styrningen). Inte smartaste draget om ni frågar mig.

Största anledningen till att välja syntet är att den är trevligare att handskas med och har man glömt fjärren går det rätt bra att vincha in den iaf. En sak som jag funderat lite över varför ingen vinsch komer med en fjäderplåt (över vajertrumman) som håller vajern på plats såsom mitt vajerspel är utrustat med.

Slutligen någon som har åsikter på 2500 vs. 3500?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).