Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Köld gränser skogsmaskiner.

35 inlägg 14273 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köld gränser skogsmaskiner.

Gubben  
#74906 Jag undrar vad ni har för köld gräns vinter tid när ni kör i skogen. Jag for just hem från skogen för när jag kom till kojan var det -34 grader. Kranen var styv som att jag inte kört på hela dan när jag kom till avläget. Jag brukar efter en helg inte starta om det är kallare än -27. under veckan när maskinen är igång brukar vi köra ned till -30-31.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Köld gränser skogsmaskiner.

Knegarn  
#74908 kallare än 25 så hålls jag hemma på morron! har man upp värmen kan ma köra till en 28 grader. så ungefär gör vi.

Avatar Fallback

Re: Köld gränser skogsmaskiner.

_Espen  
#74912 Bruker -25 som grense vi også.Men det er ikke ofte det er så kaldt lenger her.Har kanskje stått 4 dager de to siste vintrene.

Användarvisningsbild

Re: Köld gränser skogsmaskiner.

GremoNiclas  
#74973 kör med -20 som gräns.
Såg på programmet Extreme logging. I Kanada körde de i -38 :???: . Tror de sa att stålet fick 40% sämre hållfasthet då.

Avatar Fallback

Re: Köld gränser skogsmaskiner.

Gubben  
#74987 I fjol vinter körde vi i 2 dygn i -38 men det var för kallt när man har miljöolja. Nu i morse hade vi -36 vid maskinerna så det var bara att sno hem efter jag märkt virke. Men det var i alla fal mygg fritt. :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köld gränser skogsmaskiner.

Knegarn  
#74989 jag stannade oxå hemma idag, hade runt 27 när jag klev upp! alla 5 maskiner fick paus idag.

Användarvisningsbild

Re: Köld gränser skogsmaskiner.

Torparn79  
#74990
GremoNiclas skrev:kör med -20 som gräns.
Såg på programmet Extreme logging. I Kanada körde de i -38 :???: . Tror de sa att stålet fick 40% sämre hållfasthet då.

dom håller ju igång dygnet runt oxå, så den praktiska temperaturen i materialet är väl högre, eller..? :???:
det är ju skillnad på saker som är igång hela tiden mot såna som står still i ett antal timmar..

jag testade materialet i ett par smidda pallgafflar för några år sedan, vi skulle bygga en terrängbana åt några ryttare och dom skulle ha ut några almstockar på banan, chefen tyckte att vi kunde hålla på med det en morgon när det var -25 för det var ju "bara" traktorjobb, dum gör som tok säger så vi satte igång, men det blev bara ett lyftförsök, sen blev pallgafflarna låghalta och tandlösa..
gaffeln gick rakt av i böjen upp till "ramen"..

Avatar Fallback

Re: Köld gränser skogsmaskiner.

Agge_84  
#74992 24 minusgrader maskinen startade men driften ville inte

Avatar Fallback

Re: Köld gränser skogsmaskiner.

Gubben  
#74993 Det konstiga är att i regel funkar det medans det är kallt när sedan blidan kommer brukar sprikorna komma och slangar börja läcka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köld gränser skogsmaskiner.

Elias  
#74994
Gubben skrev:Det konstiga är att i regel funkar det medans det är kallt när sedan blidan kommer brukar sprikorna komma och slangar börja läcka.


Finns säkert någon logisk förklaring iom att materialet expanderar fort från att luften är kanske +1 och materialet är -20 och så blir det vekare.

Avatar Fallback

Re: Köld gränser skogsmaskiner.

Martin_h_83  
#75046 vi passade på att ta hem skotaren för lite service när de skulle bli så himla kallt,
for till garaget imorse vid 8a då pekade klicksilvret på 37.8grader :) känns skönt å skruva inomhus kan jag säga

Avatar Fallback

Re: Köld gränser skogsmaskiner.

martenb  
#75115 Hade -24 igår och försökte köra en sväng, men mäthjulet strejkade. Mäthjulsarmen skulle bussas om också, så jag fick tillbringa dagen med att skruva bort skiten. Det gick inte helt problemfritt och var väldigt kallt.

Avatar Fallback

Re: Köld gränser skogsmaskiner.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75139 Gubben, var kör du någonstans det är så kallt?

Avatar Fallback

Re: Köld gränser skogsmaskiner.

Gubben  
#75142 Utan för Jokkmokk i norrbotten. Men nu har kylan lackt sig för den här gången nu har vi bara -16 och snö fall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köld gränser skogsmaskiner.

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75145 haha och en annan som klagar när det är 11-12 minus här nere i småland nu :D haha

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).