Motorsåg och handhållet

Bekväm röjsele för riktigt långa personer

94 inlägg 43374 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Har haft fullt upp med mätning och projektering

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9218
Niking skrev:
JoRu skrev:Har du provat din sele på alvar ännu?

Nyfiken på hur det funkade.


Nej, jag har "tyvärr" haft fullt upp med mätning och CAD-ritning den senaste månaden, :D så jag har inte hunnit testa min förlängda Baggensele i skarpt läge ännu! Nästa vecka hoppas jag dock kunna inviga den på allvar med åtminste några dagars skräpparöjning.

/Niklas


Nu har jag äntligen hunnit testa Baggens röjsele i 5 timmar med en Jonsered GR 2036. En bröstrem är absolut nödvändig, för höger axelrem vill annars hoppa av axeln 😡 Det känns som om det är främst vänster axel och höger höft som gör själva bärjobbet.

De medföljande axelremmarna känns inte helt övertygande. Ska se om jag inte kan montera mina gamla anatomiska bärremmar till min Haglöf Alaska istället (om de nu kan återfinnas). De borde vara mer lämpade för uppgiften.
/Niklas

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9233 Ingen fullträff med den längre ramen då.
Svårt att hitta grejer som passar när man är lång.
Börjar lära mig samsas med skogma selen jag skaffade till i år, men jag fick göra om lite först. Enligt Skogma skulle selen utvecklats i samråd med skogsfolk. Med det får man anta att dom menar troll och annat oknytt. I orginal utförandet hamnade sågen nånstans vid naveln på en annan.
Idén med lösare rem åt kroken, likt trio-balance eller för all del den gamla orginalselen, för är nog inte så dumt. Svårt att få till på Skogmas dock.
Man vill ju kunna röra sågen framåt och bakåt utan att höften följer med hela tiden.
Man får fortsätta att pröva sig fram. Man vet att man hittat rätt när skiten är utsliten och det står klart att tillverkningen upphört sedan länge. Så brukar det vara.

Användarvisningsbild

Re: Har haft fullt upp med mätning och projektering

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9235
Niking skrev:
Niking skrev:
JoRu skrev:Har du provat din sele på alvar ännu?

Nyfiken på hur det funkade.


Nej, jag har "tyvärr" haft fullt upp med mätning och CAD-ritning den senaste månaden, :D så jag har inte hunnit testa min förlängda Baggensele i skarpt läge ännu! Nästa vecka hoppas jag dock kunna inviga den på allvar med åtminste några dagars skräpparöjning.

/Niklas


Nu har jag äntligen hunnit testa Baggens röjsele i 5 timmar med en Jonsered GR 2036. En bröstrem är absolut nödvändig, för höger axelrem vill annars hoppa av axeln 😡 Det känns som om det är främst vänster axel och höger höft som gör själva bärjobbet.

De medföljande axelremmarna känns inte helt övertygande. Ska se om jag inte kan montera mina gamla anatomiska bärremmar till min Haglöf Alaska istället (om de nu kan återfinnas). De borde vara mer lämpade för uppgiften.
/Niklas


Vilken skillnad det blev med en bröstrem :D Nu blev Baggens röjsele riktigt trevlig att ha på ryggen och bärremmarna håller sig där de ska vara! :D

/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75053 Nu har jag under hösten moddad min Baggensele ytterligare och den har då blivit ännu trevligare med farsans gamla HVA 252 RX.

På såväl axelremmarna som på vänster höftbälte har jag låtit skomakaren sytt fast remmarna i stoppningen med några tvärsömmar (ca 7 cm mellan varje tvärsöm). Då följer den vaderade delen av axelremmarna bättre med bröstremmen, samtidigt som bröstremmen hålls på plats i höjdled.

För vänsterdelen av avbärarbältet går det numera att hänga lite småväskor och dylikt. Hittills har jag fäst en Everest höftbältesväska (köpt på Stadium för ca 100 kr) med försvarets första förband (5 kr), då jag ofta röjer iförd regnkläder som saknar fickor. Vidare har jag också hängt upp filhållaren till HVA/Jonsereds filmall i bältet. Även filhållaren har fått moddas hos skomakaren med tryckknapp och ett extra band, för att kunna fästas på avbärarbältets rem.

Jag har även bytt ut de plastbitar som ska låsa fast axelremmarna i den övre ramen mot Fjällrävens motsvarigheter i metall. Så nu slipper jag bli avbruten i röjningen för att axelremmarna lossnar från ramen i tid och otid.

Slutligen har jag monterat på en Camelback, så jag numera har lättåtkomlig dricka vid behov. Det gör mycket för välbefinnandet vid röjningen har jag märkt. Dock kan monteringen av Camelbacken förbättras en del, men det får anstå tills vidare.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Tosca  
#75063 Det skulle vara intressant att se lite bilder på det hela nu när du börjar bli färdig.
Både med dig som provdocka och lite detaljbilder.
Låter ju som du är ganska nöjd med konstruktionen?

/Tosca

Användarvisningsbild

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75086 Tja, den börjar i alla fall bli någorlunda acceptabel, även om mer ergonomiska axelremmar vore önskvärt. Bilder får komma senare.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

escargot  
#77492 Hej, jag är lite längre och har gjort lite HPD på en Haglöfs "bärstol" som strippats och fått en extra diagonal comfortrem och puta.
Den kan man bära lite tillbehör i själva sittstolen typ soppadunken eller motorsåg om man har lust.....(och om man inte har camelbaken på förståss) Det finns också en "påse" för kaffe å bulle med från fabrik.

Den är lite "man tager vad man haver", men den funkar att bära runt på en FS550 som inte är världens smidigaste.... och har kostat runt 250 kr.

Användarvisningsbild

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284959 Dags att uppdatera tråden lite grann. När jag i våras köpte en ny Stihl 490, så tog jag efter mycket fundering X-fit selen. Trots att rygglängden ställdes in på max, så hamnade midjebältet närmare revbenen än höften. Det funkar hyfsat om man vill ha stövelhöga stubbar, men jobbigare om man ska trimma gräs. viewtopic.php?t=19427

Men jag lämnade in selen hos den lokala skomakaren, som för ynka 120 kr + moms klippte av axelremmarna just ovanför "ryggplattan" och förlängde bägge axelremmarna ca 20 cm medelst grovt läder. Så nu har jag åtminstone ett höftbälte värt namnet istället för magbälte. Dessutom satte skomakaren på en extrarem på höftbältet så jag han ha fil + multiverktyg. Och ja, slangen går fortfarande att dricka ur.

Hämtade ut selen idag hos skomakaren, varför jag inte hunnit göra något fälttest ännu.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

bgl  
#285046 En gammal RS51 har livslängdsrepareras flera gånger. Dels är det fortfarande en mycket bra såg, dels är den från början utrustad med ett lätt modifierat 30 år gammalt gräsröjningsstyre som har passat mina 194 cm mycket bra. Jag har nyligen köpt en Stihl 460 med riggrör och vinkelväxel för grästrimmning. Tillsammans med en röd Panthsele får jag en god arbetsställning.

Avatar Fallback

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

jolo  
#285913 Nu är jag 194 cm lång och pendlar runt 90 kg.för mig så fungerar x-fit selen kanon

Användarvisningsbild

Re: Sv: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356120 Jag har nu även införskaffat en Stihl Advanced XXL röjsele, som efter en hel del modifiering verkar funkar riktigt bra. De modifieringar som gjorts är:

1) Klippt av och förlängt axelbanden 16 cm. Nu hamnar höftbältet på höften och inte runt kaggen.

2) Sytt på ett ca 20 cm långt spännband på vänster höftbälte. Här har jag ett multiverktyg, en filmall med tillhörande hölster, samt en beskärningssåg för dubbeltoppar, sprödkvist m.m., som är hopplöst att ta med klinga.

3) Sytt fast den lösa midjedremmen på det högra midjebältets yttersta kant.

4) Satt dit Stihls verktygsväska för deras Advanced selar.

5) Satt dit Stihls vattenblåsa med odugligt munstycke.

6) Klippt bort detta odugliga munstycke och ersatt det med Camelbacks välfungerande munstycke + vinkelböj.

7) På höger axelrem har jag sytt på tre stycken tvärband, så att vattenslangen finns lättillgänglig när jag blir törstig.

8) Sytt fast ett tagit tvärband långt ner på vänster axelrem. här har jag fäst en liten väska, där jag förvarar första förband.

Visar bild på selen bakifrån och framifrån. Tyvärr blir bilderna felvända.
/Niklas
Senast redigerad av Niking lör 19 dec 2015, 01:48, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

JensSkoog  
#356142 Gott jobbat! Dags att ta jobb som proff röjselsmodifiserare :grin:

Användarvisningsbild

Re: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356144 Tackar! Tja, kanske det. I vart fall går det att modda en röjsele en hel del för bästa funktion.

Edit: Dessutom är det skomakare respektive sadelmakeri som gjort själva sy-jobbet.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#358253
Niking skrev:Tja, den börjar i alla fall bli någorlunda acceptabel, även om mer ergonomiska axelremmar vore önskvärt. Bilder får komma senare.
/Niklas


Igår lät jag Gardells sadelmakeri göra en rejäl moddning av Baggen-selen med bl.a. ett helt nytt bärsystem. 600 kr kostade Gardells modifiering. :shock:

Höftbältet byttes ut till Skogmas höftbälte. Där flyttades de mellersta fästremmarna ut ca 10 cm. De yttersta fästremmarna (närmast det stora höftbältesspännet) plockades bort. Det ena syddes dock fast som hållare för fil, första förband och multiverktyg.

Axelremmarna byttes ut mot ett par begagnade axelremmar som tidigare suttit på Karrimoors reseryggsäck. Höjden på dessa axelremmar kan justeras steglöst, genom 2 st. spännremmar som är fästa i ramen. På höger axelrem fästes 3 st D-ringar för slangarna vätskesystem typ Camelback.
1450462827451.jpg
1450462809227.jpg


I fram monterade jag Husqvarnas geniala bröstspänne, som knycktes från en enkel Husqvarna-sele som medföljer den selhängda batteritrimmern (536 LiR).
1450462888835.jpg


Vänsterdelen av det gamla höftbältet fick tjänstgöra som bröstrem, sedan den det gamla 50 mm breda remmen ersatts av en 25 mm bred rem.
1450462862964.jpg


Höftputan är det samma som på den senaste Husqvarna/Jonsereds-selen för stora röjsågar. Här fick jag sätta dit ett nytt spänne i ramen för att få höjden någorlunda rätt.

Jag har inte hunnit testa den i fält ännu, men det känns som en klar förbättring jämfört med det gamla bärsystemet.

Så budskapet blir att släng aldrig en gammal Baggensele eller en gammal ryggsäcksram. Det går att modda bärsystemet väldigt mycket på dessa mesar.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Bekväm röjsele för riktigt långa personer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359234 Idag blev det ytterligare en resa till Gardells sadelmakeri. Denna gången för att titta till verktygen jag satt på vänsterdelen av höftbältet på alla mina fyra röjselar samt på Husqvarnas stora rygghängda batteri (BLi940 x).

Jag lät sy fast ännu en spännrem högst upp på höftbältet. Sedan lät jag både det gamla och det nya bältet gå genom en hölja, för att tighta till det. Så nu sitter verktygen riktigt tight och bra, nu när bägge banden går genom verktygsfodralens höljor:-)

Bifogar lite foton om någon till äventyrs är intresserad ;-)
1450816361039.jpg

1450816317845.jpg
1450816297626.jpg

/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 23 dec 2015, 20:32, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).