Bioenergi

Flis problem!

15 inlägg 7858 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Flis problem!

sundelin  
#74861 Har hemgjord flisanläggning som funkar bra med "hemgjord" flis, men har börjat elda industriflis som är mycket större. Har problem med att gaffeln (grön på bilden) som sitter i ugnen blir för het och går sönder ofta.
Hur ser fabriks anläggningar ut?
Hur funkar matningen, vad är det som bryter?
Hur kan jag bygga in självtändning?
Bild




   TS
Avatar Fallback

Re: Flis problem!

Nose  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74924 På min flisanläggning är det ett fotomotstånd som känner av lågornas styrka och när det blir mörkt så stannar skruven. Jag kan ställa en hel drös parametrar, bland annat gränsvärdena för både ljust och mörkt.
Själva motståndet sitter en bit ifrån själva lågorna och det går flera år mellan gångerna jag behöver byta det.
Den här typen sitter i min anläggning: http://tinyurl.com/yg278pn
Men sen måste man så klart ha någon form av reglerutrustning till den också... :-)

Avatar Fallback

Re: Flis problem!

sundelin  
#75003 Hur mycket värme tål den där då? Har ju en liknande som styr stora skuven i fickan.
Men undrar vart jag skulle kunna sätta en sån? blir ju hyffsad hetta i ugnen.

När det är själv tändning hur brukar matningen se ut då?
Tror ni det skulle gå att bygga så här:

Tempstyrning som stänger lilla skruven mellan fickan och matar röret när det når max inställd temp, och startar den skruven när undre tempgräns sedan nås. detta skulle ju kunna fungera, men hur ska jag få självtändningen att gå igång efter dom ca20min som det tar att mata fram flisen? Och vad ska jag använda att tända med?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flis problem!

Elias  
#75031 Du skulle kunna sätta in en riktig PT100 gjord för att vara i brännkammare och sedan dra den till ett gränsdon/omvandlare där du ställer vilken gräns som den ska starta/stoppa på. Utgången då kopplad direkt på relät som sköter start stopp.

Avatar Fallback

Re: Flis problem!

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75303 Min anläggning går hela tiden tills pannans termostat säger till att det är varmt nog. Därefter tar ett pausrelä vid och startar skruv och fläkt en stund med vissa intervaller så att elden aldrig dör. Kräver kanske en varvtalsreglering på skruven så att det inte matas in mer än vad som hinner brinna upp.

Användarvisningsbild

Re: Flis problem!

Elias  
#75329 Har en ABB ACS 150 liggande på jobbet, egentligen perfekt att använda till sånt där. Vet inte vad de kostar att köpa egentligen för gemene man men det är nog inte så superdyrt. Sitter en pot på framsidan där man kan styra varvtalet osv.

En annan lösning hade varit att om man har en gammal dator som inte används. Köpa till en I/O enhet och hitta något program som man kan programmera i för att styra detta. Så har en kompis gjort i deras flisanläggning. Då kan man sätta in tempgivare i pannan och styra på den tempen osv.

Avatar Fallback

Re: Flis problem!

sundelin  
#75367 Mmm ett problem blir ju att det brinner bakåt när skruven stängs som det gör idag när tempen blir för hög.
Det är ju sista skruven som stängs av tempgivaren idag, skulle vilja att den mellersta skruven stängdes, då förhindrar man ju risken för bakbrand, men detta skulle innebära en uppstartstid på 20min innan flisen matas fram i den långa skruven, och
då skulle jag ju behöva en tändare av nått slag, dieselbrännare, eltändning eller nått annat, tips?

Tycker det känns osäkert med intervallmodellen, men det kanske går även i min anläggning...
Skulle ju funka om man hade 2 styrningar av förbänningen så att givaren kör på ett annat "program" när tempen är hög, sen byter tillbaka när tempen når den nedre gränsen, finns den möjligheten?
Jag är ju ingen programerare eller elektriker direkt men med lite hjälp skulle jag nog kunna lösa det =)

Finns det nån som har nån länk till en givare som skulle kunna funka?

   TS
Avatar Fallback

Re: Flis problem!

sundelin  
#75368
Elias skrev:Du skulle kunna sätta in en riktig PT100 gjord för att vara i brännkammare och sedan dra den till ett gränsdon/omvandlare där du ställer vilken gräns som den ska starta/stoppa på. Utgången då kopplad direkt på relät som sköter start stopp.


Vart hittar jag en lämplig sån givare, även omvandlare? Detta skulle jag ju kunna koppla in på nuvarande system så jag slipper "gaffeln".

PT100 är en tempsensor, frågan är vad som skulle fungera bäst foto eller temp?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flis problem!

Elias  
#75378 Det man skulle kunna göra är att du inte stoppar sista skruven utan du låter den gå hela tiden och mata in och du stoppar skruven före. Då slipper du problemet med bakbrand, dock så gjorde min kompis så att han byggde ett spjäll före inmatningsskruven i pannan som stänger när skruven före stannar för tempgräns. Luftstyrt, detta går att lösa med reläfunktioner men som sagt det krävs att man kan litegrann då.

http://www.linetic.se/temp.html
Typ någonting sånt här, antingen en sån där panel till med reläutgångar som sköter start/stopp + stänga spjäll. Finns annars billigare gränsvärdesdon.

http://www.exac.se/produkter/unknown/gr ... nicont_pkk
http://www.bevingelektronik.se/products.asp?r_id=2363

Avatar Fallback

Re: Flis problem!

sundelin  
#75384 Måste nog få nån att fixa nån typ av kopplings schema hehe. Är som sagt ingen elektriker men det mesta brukar gå till slut iaf .

   TS
Avatar Fallback

Re: Flis problem!

Jferm_@hotmail.com  
#111759 Jag har gjort om min flisanläggning elektriskt med plc annalåga givare för temp panna och ak tank, de funkar bra jag får förstos programera om vissa ditaljer ibland när jag får lite nya ideer, nu har jag en ny ide är ju bara elektriker, de jag undrar är om det går att ta bort förugnen innan den gamla vedpannat och sätta dit ett fallchakt istallet montera fläckten på pannan istället.... vad använder dom pannor som tänder och släcker sigskälva förnågot att tända med,

vill få automatisk tändning på pannan,

vill gjärna ha rips om detta
mvh elektrikern :geek:

Avatar Fallback

Re: Flis problem!

Cat554  
#111879 Det vanligste er å tenne flisen med varmluft fra en kraftig "varmluftpistol". Og det finnes styring ferdig å kjøpe på nettet fra Danmark, som da styrer forbrenningen med Lamdasonde i avgassen.
OH

Avatar Fallback

Re: Flis problem!

mossen  
#118466 Problemet som din gröna vipparm ska lösa är väl om det slocknar i burken och flisen matar på hela tiden.
Sätt istället en rökgastermosta på utgående rör från pannan.
Har du normalt 200 grader så kan den stänga av inmatningen om rökgastemperaturen sjunker under, ca 100 grader.

Avatar Fallback

Re: Flis problem!

Supereva  
#118516 Den gröna gaffeln "flaggan" skall du tillverka i 253 MA material eller någon form av Inconel plåt. Min flagga i MA plåt håller ca 2år mellan bytena.

Avatar Fallback

Re: Flis problem!

sundelin  
#118517 Har kört med flagga i 253ma i snart ett år redan :) gammal tråd.

Flaggan är till för att styra start och stopp av matar skruven.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar