Virkesmätning och Matrisfub

Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

70 inlägg 38301 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

New holland patu  
#74819 Hej,

Funderar på hur man ska lägga upp försäljningen av en slutavverkning på 3-4 ha.

1.Stämpla posten, eller som 2.leveransrotpost, eller som ett 3.avverkningsuppdrag efter prislista.

Fördelar som jag kommer på, komplettera gärna.
1. Du vet före avverkningen hur mycket pengar du får.
2. Du vet hur vilket pris du får per m3sk rätt över oavsett röta etc. , du slipper stämplingskostnad.
3. Vet ej,

Nackdelar
1. stämplingskostnad
2. Viktigt att ha koll på omräkningstal mm. för massaved timmer. Blir ju avgörande för mur mycket m3 som du får betalt för. Risk för att bli blåst?
3. Dålig pejling på vad det blir i pengar.


Synpunkter emottages gärna.

Mvh



   TS
Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

KALLE79  
#74823 Hej!

Enligt mig går AU bort fullständig, nästan omöjligt att jämföra olika köpares bud vilket är det viktigaste.
Alltid minst anbud från tre aktörer!

Jag skulle spontant välja LRK med fast avverkningskostnad och pris för timmer respektive massaved.
Hur menar du att risken för att bli blåst skulle vara större?

Rotpost är väl ett alternativ med fördelen att du får ut hela betalningen direket och inte bara förskottet som vid LRK och AU. Har du tagit kontakt med någon aktör som utför stämpling? Det skulle vara intressant att veta den ungefärliga kostnaden per m3.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

Fredrik Reuter  
#74831 Hej,
Spännande frågeställningar, hoppas du får många kloka svar!

Sist jag själv kollade låg stämplingskostnaden på dryga tio kronor trädet, läs mer här: viewtopic.php?p=646#p646
Senast redigerad av Fredrik Reuter tis 15 dec 2009, 19:19, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Skrivfel

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

New holland patu  
#74842 Stämplingen kostar 9 kr m3sk. Kanske blir något billigare vid en så här pass stor avverkning.

AU tycker inte jag heller ar något alternativ, ville ha igång diskussionen. Jag tror egentligen på LRK som det bästa alternativet och att man får skördarens dokumentation på avverkningen. Jag hoppas på att få 410 kr/M3. 600m att skota riktgt gammal skog med ojämn grovlek och 70% tall. Är det realistiskt? Det är äldigt svårt att bedömma tallens värde tycker jag, skulle det visa sig att man får ut lite stockar med klass1 timmer så ska man ju ha mer betalt. Men det är väl bara att låta flera köpare titta på objektet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

KALLE79  
#74849 Vid ett LRK gäller i regel ett pris för sågtimmer och fördelningen på klasser är inte avgörande för betalning. Om jag inte har helt fel görs ingen stockvis-mätning vid LRK?
Jag tror att det är svårt även för virkesköpare att göra en bra bedömmning av kvalite på stående skog (fördelningen på klasser). Detta tror jag gör att det bli viss "dragning mot mitten" vad gäller pris per m3. Så är det extremt bra kvalite på timmret kan kanske AU ändå vara en möjlighet.
Är det mycket god kvalite kan det även vara läge att låta utsyna specialvirke som stammblock och stolp innan avverkning.
Min erfarenhet är att alla markägare tycker att just de har de finaste virket.

9 kr/m3 tycker jag är en ganska låg kostnad om man jämför vilken spridning som brukar kunna finnas mellan den som lämnar det bästa budet mot den som betalar sämst.

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74855 Jag valde bort rotpost senast enbart p.g.a att jag inte hittade någon jag kände förtroende för som kunde stämpla.Jag har oftast valt LRK,men det retar mig att det är mina pengar som ryker om virket hanteras illa.Jag har varken tid eller intresse av att fotografera timmervältor,leta kvarglömt virke etc.
En del av det som t.ex. Bertilsson skrivit om skulle lätt kunna slinka igenom obemärkt hos mig.
Fördelen är att det ger mig god möjlighet att välja bland anbuden.

Talltimmer är eftertraktat här i norr.Enl flera bedömare borde det gå att få hyfsat betalt för detta.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

New holland patu  
#74856
KALLE79 skrev:Vid ett LRK gäller i regel ett pris för sågtimmer och fördelningen på klasser är inte avgörande för betalning. Om jag inte har helt fel görs ingen stockvis-mätning vid LRK?
Jag tror att det är svårt även för virkesköpare att göra en bra bedömmning av kvalite på stående skog (fördelningen på klasser). Detta tror jag gör att det bli viss "dragning mot mitten" vad gäller pris per m3. Så är det extremt bra kvalite på timmret kan kanske AU ändå vara en möjlighet.
Är det mycket god kvalite kan det även vara läge att låta utsyna specialvirke som stammblock och stolp innan avverkning.
Min erfarenhet är att alla markägare tycker att just de har de finaste virket.

9 kr/m3 tycker jag är en ganska låg kostnad om man jämför vilken spridning som brukar kunna finnas mellan den som lämnar det bästa budet mot den som betalar sämst.


I min värld så är det ett pris rakt över objektet, sen spelar det ingen roll vad som blir massaved och timmer. Hur menar du att mätningen sker om inte stockvis?
Jag hade ett sådant här bud på en post för några år sedan och då fick jag ett omräkningstal för timmer toppmätt under bark, och ett omräkningstal för massaved fub till m3sk och ett pris per m3sk. Det som kan vara svårt här är att veta att man har ett omräkningstal som överensstämmer med skogens form. Har man en gammal väl utvuxen skog kan det bli mindre m3sk än vad det är i verkligheten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

Knegarn  
#74872 Följer med intresse denna tråd! Förstår absolut inte varför ni har så hemska och föråldrade metoder på virkeshandeln!
Däremot förstår jag inte helt hundra vad dom olika systemen innebär, men att virke skulle kunna smita med oinmätt låter ju bara förjävligt!
Såg i en annan tråd att nån klagade på at skogsbruket i usa var föråldrat.... hmm

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

Pensionär  
#74874 Håller med Knegarn. Inte för att jag vill påstå att vi är bättre hit österut men mycket enklare handel med virke tycks vi ha iaf. Har undrat de i nån annan tråd. Hur kan ni svenska skogsägare gå med på allt som bolagen hittar på?
Om jag får vara lite elak så verkar de ju som att man är mer säker på sin sak när man går till bilhandlaren än säljer skog. Och ni vet ju alla hur det är att köpa bil.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

Elias  
#74875 Jag lever av den uppfattningen att hur man än gör så blir man blåst. Finns ingenting som heter rättvis handel speciellt inte mellan företag och enskild person. Företag---företag är mer rättvist genom att det finns advokater som gör stora avtal som är till gynnes för båda företag men iom privatperson så kommer avtalen från köparen och de är till han fördelaktiga.

Finns alltid baksidor med allting, vissa kanske dock är större/mindre än andra.

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

KALLE79  
#74889 Jag vet inte hur det är med er andra men jag anser mig vara företagare i och med att jag är skogsägare! Jag tycker att den insikten är central i mitt agerande och brukande av skog.

Jag undrar lite varför du fick ett pris mer m3sk NH Patu? mig veteligen är det inte ett mått som används vid virkeshandel? och förstår inte poängen med att göra det heller. Att få ett pris för alla sortiment på avverkningen gör som du säger att man inte behöver fundera över fördelningen timmer/massaved men de virkesköpare jag har haft kontakt med har föredragit att skilja på timmer och massaved iaf.

Om du väljer att lägga ut avverkningen skulle det vara mycket intressant att få höra hur virkesköpare från olika organisationer ställer sig till olika köpformer och upplägg. Även om de kan tänka sig att dela med sig av skördarens lista.

Alternativet till stockvis-mätning skulle vara travmätning med stickprov om jag förstått saken rätt.

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74895 Ni som säljer LRK med skilda priser på massaved och timmer ni blir ju också drabbade av apteringsmissar. Vad blir skillnaden om köparen styr mot ett fåtal timmerlängder? Förmodligen större andel massaved. Vad blir skillnaden på att sälja till ett bruk där massaved är huvudsortimentet gentemot att sälja till en klentimmersåg? Som nån sa, man blir ju alltid blåst. Det gäller bara att bli så lite blåst som möjligt.

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74902 Leveransrotköp inklusive vrak är nog det som fungerar bäst. Om du säljer exklusive vrak kan köparen köra massaveden till sågverket och få den gratis.

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75539 Flera välmenta råd har getts på denna tråd men helhet och värdering av specifikt fall tycker jag saknas. Det kan bero på att inte rätta frågorna ställs eller att inte konkreta möjligheter om grovlek, kvalitet, bärighet etc. kan presenteras.

Vill någon kontakta vad jag tror är tämligen objektiv rådgivare utan bindning till specifik virkesköpare så prova
http://www.smartaskogsagare.se/
Det är en firma i Luleå som jag känt stöd från några gånger. Huvudmannen Sverker har yttrat sej i senaste Skogseko (så bra så jag kunde skrivit det själv) och även annan skogspress.
Kostnadsbilden känns anpassad för skogsägare.
Börja med läsning på deras hemsida!
De borde kunna ställa rätta frågorna och samla ihop era förutsättningar till en slutprodukt "med summa på sista raden".
Bertilsson

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75543 Det ligger i konsulters, "utvecklares" och "rådgivares" intresse att få det verka så svårt som möjligt, eftersom de vill in och ta en bit av omsättningen.

Tänk själv, innan du litar till 100% på någon som är ute efter din skog eller dina pengar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).