Virkesmätning och Matrisfub

Nytt på timmermarknaden

442 inlägg 174496 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74726
Mangan skrev:I 99 fall av 10 är apteringen ointressant för skogsägaren. Vad köparen gör med virket kan kvitta.
Att ha apteringen som betalningsgrundande känns därför väldigt märkligt.

Jag vet att det har byggts upp en industri och tjänster kring "apteringsutveckling" och deras datorhjälpmedel, så det kan vara svårt att tänka nytt.

Kvittar det vad köparen gör med virket? För de flesta skogsägare indikerar "vårdslöst tillvaratagande" av virke som ett tecken på "fara", nu eller senare. Du får gärna utveckla din avsikt!

En grundförutsättning för bra betalning är bland de som arbetat med virke:
1. Bra maskinpark som avverkar.
2. Kunnighet bland inblandad personal.
3. Att köparen kan tillgodogöra sej beståndets dimension, avsmalning och kvalitetsförutsättningar.
4. Att köparen har betalningsförmåga och sunda redovisningsmetoder. I övrigt har "varudeklaration" i form av gott renommé.
Det finns även fler viktiga faktorer.

En skogsägare med bristande kunskap är mindre i köparens händer om ovanstående förhållande infrias. Om bara någon av ovanstående förhållande inte stämmer, optimeras inte kortsiktiga och framtida ersättningar för virke.
Någon blir alltid utsedd till den store förloraren av den som har en avgörande möjlighet.

Om kunskap och initiativförmågan är så låg hos skogsägare att inte ens vindfällen blir omhändertagna är sannolikt förmågan för låg eller ekonomin på en nivå att det kvittar. Frågan kan dock vara på vilket sätt dessa skogsägare är föredöme i utvecklingen.

Bertilsson

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74727
Bertilsson skrev:
Mangan skrev:I 99 fall av 10 är apteringen ointressant för skogsägaren. Vad köparen gör med virket kan kvitta.
Att ha apteringen som betalningsgrundande känns därför väldigt märkligt.

Jag vet att det har byggts upp en industri och tjänster kring "apteringsutveckling" och deras datorhjälpmedel, så det kan vara svårt att tänka nytt.

Kvittar det vad köparen gör med virket?
För de flesta skogsägare indikerar "vårdslöst tillvaratagande" av virke som ett tecken på "fara", nu eller senare. Du får gärna utveckla din avsikt!


Du skriver väldigt krångliigt och svårförståeligt, är det medvetet? Vad är "vårdslöst tillvaratagande" och "fara", till exempel. Är det körskador vi pratar om? Då förstår jag inte vad apteringen har med det att göra.

Och hur kom vindfällen in i diskussionen?

Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74731
Mangan skrev:
Bertilsson skrev:
Mangan skrev:I 99 fall av 10 är apteringen ointressant för skogsägaren. Vad köparen gör med virket kan kvitta.
Att ha apteringen som betalningsgrundande känns därför väldigt märkligt.

Jag vet att det har byggts upp en industri och tjänster kring "apteringsutveckling" och deras datorhjälpmedel, så det kan vara svårt att tänka nytt.

Kvittar det vad köparen gör med virket?
För de flesta skogsägare indikerar "vårdslöst tillvaratagande" av virke som ett tecken på "fara", nu eller senare. Du får gärna utveckla din avsikt!


Du skriver väldigt krångliigt och svårförståeligt, är det medvetet? Vad är "vårdslöst tillvaratagande" och "fara", till exempel. Är det körskador vi pratar om? Då förstår jag inte vad apteringen har med det att göra.

Och hur kom vindfällen in i diskussionen?

Jag förstod inte att skrivningen "vårdslöst tillvaratagande" skulle misstolkas när jag direkt skrev 4 punkter om vad som är "gott tillvaratagande", som bör ses som motsatsen till mitt "vårdslösa" uttryck.
Tråden behandlar ju timmermarknaden och inte direkt markskador.
Kanske kan du svara nu?

Vindfällen, var ett nämnt exempel som jag mins där kompetensen verkade så bristfällig att t.o.m. lagbrott måste blivit följden. Denna kunskap eller om man vill kalla det för inställning gör det svårt för vissa läsare på detta forum att hitta metoder som man bör ta efter och då få bra förutsättningar för att senare kunna lyckas med dessa nämnda metoder.

Mina inlägg har som syfte att öka medvetandet om brister jag sett och uppfattat på sätt som jag försöker föra fram.
Bertilsson

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74732 Jag håller helt med om att ett uselt tillvaratagande av virke drabbar hela skogsindustrin. Däremot är det över huvudet på de flesta skogsägare att bedöma hur väl en köpare hanterar detta. Skulle vi helt övergå till rotpostförsäljning borde den som kramar högst värde ur virket även kunna betala bäst. Slarver skulle helt enkelt inte ha råd att köpa virke ö.h.t.

Det borde betyda att det blev ännu viktigare med en bra aptering eftersom man inte kan välta över kostnaden på skogsägaren.
Just nu kan jag inte se någon avgörande parameter som kullkastar detta resonemang.Skördarmätning borde kunna ge samma effekt till lägre kostnad.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74734
Bertilsson skrev:
Mangan skrev:Du skriver väldigt krångliigt och svårförståeligt, är det medvetet? Vad är "vårdslöst tillvaratagande" och "fara", till exempel. Är det körskador vi pratar om? Då förstår jag inte vad apteringen har med det att göra.

Och hur kom vindfällen in i diskussionen?

Jag förstod inte att skrivningen "vårdslöst tillvaratagande" skulle misstolkas när jag direkt skrev 4 punkter om vad som är "gott tillvaratagande", som bör ses som motsatsen till mitt "vårdslösa" uttryck.
Tråden behandlar ju timmermarknaden och inte direkt markskador.
Kanske kan du svara nu?


För de flesta skogsägare är markskadorna viktigare än vad virket används till.

Det du kallar "gott tillvaratagande" är viktigt för köparen, inte för säljaren. Att inte kunna skilja på vad som är bra för köpare och för säljare är knappast något som utvecklar affärsmässigheten.

Vindfällen, var ett nämnt exempel som jag mins där kompetensen verkade så bristfällig att t.o.m. lagbrott måste blivit följden. Denna kunskap eller om man vill kalla det för inställning gör det svårt för vissa läsare på detta forum att hitta metoder som man bör ta efter och då få bra förutsättningar för att senare kunna lyckas med dessa nämnda metoder.


Du överträffar dig själv i obegriplighet. Pratade vi inte om aptering alldeles nyss, och inte om vindfällen?

Mina inlägg har som syfte att öka medvetandet om brister jag sett och uppfattat på sätt som jag försöker föra fram.


Brister med betalning efter aptering finns det mycket skirvet om. Men det är märkligt att du trots det vill hålla dig fast vid det systemet.

Användarvisningsbild

Re: Nytt på timmermarknaden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74781 Jag vill ha så bra betalt som möjligt för mitt virke (utan att köparen kör sönder marken eller fördärvar kvarstående skog). Vad köparen sedan gör med virket är näppeligen mitt problem, utan köparens (som ju då äger virket).

Kanske dags att börja tänka "out of the box", Bertilsson.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74803 Några inlägg nyligen har i huvudsak två saker gemensamt:
1 Att få högsta pris för sin skog/virke som rotpost.
2 Hur virket apteras och ur virkessynpunkt hanteras ligger utanför ert intresse.

Informera oss tämligen heltäckande och objektivt om hur rotposthandel går till och vilka fördelar och nackdelar som skall beaktas för kunniga och okunniga skogsägare!

Nämn också hur rotpost blir heltäckande metod även för mindre avverkningar ex. vid vindfällen, små avverkningar (under 500 m3) då ex. lokala skogsentreprenörer används och till slut framförallt för självverksamhet.

Bertilsson

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74805 Om du inte känner till hur rotpost fungerar, föreslår jag att du läser runt på lite väbbplatser

Detta handlar inte om rotpost, det handlar om att få betalt oavsett aptering. Det går att göra på några olika sätt, varav rotpost är ett. Ett annat är skördarmätt på bark som i Finland.

Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74814 Rotposthandel funkar ju när man plockar russinen i kakan. Vid stora avverkningar i samband med ägarbyten eller för den rent passiva skogsägaren som vaknar till liv i en högkonjunktur och vill sälja virke. Men för den dagliga verksamheten i skogen är det inget alternativ. Små poster blir administrativt tungrodda och väcker ingen större köplust hus någon. Men det är ju rätt som nån har sagt att har man gjort upp en pris på rot så kan ju köparen få kapa var han vill.
Man kan ju undra hurpass fart på budgivningen det blivit om någon Gudrun-drabbad skogsägare försökt få någon att springa i brötarna och klava och sen begärt in anbud.

Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74816 Rotpost är lite otympligt, eftersom man måste ha ut en gubbe. Men leveransrotköp med skördarmätt funkar på mindre poster.

Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74818
Mangan skrev:Rotpost är lite otympligt, eftersom man måste ha ut en gubbe. Men leveransrotköp med skördarmätt funkar på mindre poster.


Du har fortfarande ingen koll på hur skördaren mäter. Du kan bara hoppas att det är rätt. Du får ingenting extra för ev pluskvalitet, det är allt i en hög. Men metoden har säkert en framtid. Det kräver ju att skördarna kontrolleras av en oberoende part. Det i sin tur drar med sig höga kostnader. Vilket leder till att mindre entreprenörer och själverksamma sållas bort och att avverkningskostnaderna stiger.

Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74833
Skogsola skrev:
Mangan skrev:Rotpost är lite otympligt, eftersom man måste ha ut en gubbe. Men leveransrotköp med skördarmätt funkar på mindre poster.


Du har fortfarande ingen koll på hur skördaren mäter. Du kan bara hoppas att det är rätt.


Ja, det gäller ju att man litar på kalibreringen. Men alternativet är att lita på att skördarföraren apterar rätt OCH allt virke skotas ut till väg OCH allt virke vid väg hamnar på min nota. Jag vet inte vilket som kan gå mest fel.

Du får ingenting extra för ev pluskvalitet, det är allt i en hög.


Vilket gör det möjligt att jämföra anbud i alla fall. Men vem bestämmer bäst vad som är kvalitet? ÄR det VMF eller är det han som skall ha virket?

Men metoden har säkert en framtid. Det kräver ju att skördarna kontrolleras av en oberoende part. Det i sin tur drar med sig höga kostnader. Vilket leder till att mindre entreprenörer och själverksamma sållas bort och att avverkningskostnaderna stiger.


Kalibreringen kostar antagligen inte mer än inmätningen (som är 4-7 kr per m3fub?)

Användarvisningsbild

Re: Nytt på timmermarknaden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74860
trislc skrev:
Niking skrev:Kanske dags att börja tänka "out of the box", Bertilsson.
/Niklas


Niking: Finns väl ingen anledning att bli uppretade på en som argumenterar!


Trislc: Jag blir inte uppretad på Bertilsson, men tycker att han skulle tjäna mer på att tänka mer "out of the box" än att traska runt i samma gamla hjulspår och stånga pannan blodig likt en Don Quijote.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Nytt på timmermarknaden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74862
Bertilsson skrev:Några inlägg nyligen har i huvudsak två saker gemensamt:
1 Att få högsta pris för sin skog/virke som rotpost.
2 Hur virket apteras och ur virkessynpunkt hanteras ligger utanför ert intresse.
Bertilsson


Japp, har vi skogsägare väl har sålt virket som rotpost eller leveransrotköp, så blir det helt enkelt virkesköparens sak att aptera virket optimalt efter sitt eget behov och sina egna önskemål. Således blir virkesköparen och inte den hjälplösa markägaren som får ta den ekonomiska smällen av virkesköparens alla felapteringar, som ju tydligen kan uppgå till betydande belopp. Den virkesköpare som ofta apterar galet, lär ju i längden inte kunna betala särskilt bra och därmed försvinna rätt fort från marknaden. Dessutom blir det betydligt enklare att jämföra priserna mellan olika aktörer vid leveransrotköp och rotposter, precis som Mangan tidigare har påpekat.

När jag nyligen testade några olika längder och diametrar mot virkesköparnas aktuella timmerlistor, så varierade utfallet (och virkesköparnas inbördes ranking) mycket beroende på vilka längder och vilka diametrar som valdes till testet. Vissa prislistor var betydligt styggare än andra vid oönskade längder (34 dm, 46 dm och 58 dm) och olika prislistor hade också olika längder för det i prislistan angivna grundpriset (43 dm eller 49 dm). Slutligen var vissa priser angivna i fub (förmodligen både matrisfub och sektionsfub beroende på virkesköpare och trädslag) och toppmätt.

Sammanfattningsvis blir det mycket svårt att korrekt kunna jämföra olika virkesköpares priser den vägen, åtminstone för mig som nyligen har undertecknat mina första två kontrakt. Då är det väl betydligt enklare att jämföra olika virkesköpares priser genom leveransrotköp och rotposter?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74877
Informera oss tämligen heltäckande och objektivt om hur rotposthandel går till och vilka fördelar och nackdelar som skall beaktas för kunniga och okunniga skogsägare!

Nämn också hur rotpost blir heltäckande metod även för mindre avverkningar ex. vid vindfällen, små avverkningar (under 500 m3) då ex. lokala skogsentreprenörer används och till slut framförallt för självverksamhet.
Bertilsson

Ovanstående skrev jag nyligen i syfte att ni som har bra kunskap om rotpost kan hjälpa läsare med en objektiv varudeklaration.
Så logiskt uppställd att de flesta läsare ser gången och vad som är viktigt/avgörande i varje moment för funktion.
Min förhoppning var också att skrivningen kunde fungera som checklista som också kunde skrivas ut och förvaras.
Troligen är många läsare inte i läge för avslut för virkesförsäljning just nu och därför behöver checklistan vara åtkomlig även betydligt senare.
De flesta inlägg nu i ämnet är mest enskilda synpunkter som ibland är diametralt motsatta. För många läsare blir det inte "tillräckligt med kött på benen" för förståelse. Vi ser också ofta upprepning och frågor på redan förklarat som är tecken på att läsning sent på kväll när 3-6 inlägg skall tittas på blir för överskådlig. Då läser inte alla med erforderlig noggrannhet så det blir bra inlärning. Hur detta skall bli bra på denna typ av forum där synpunkt och senare replik kommer från insatta personer medan 90% av läsarna är med tankar och kunskap långt ifrån har jag inte heller klarat. Vi brinner inte lika mycket för ämnet.

Mitt förslag ovan upprepas.
- Varför min skrivning och förslag om tydlig information orsakade de reprimander som skrevs efteråt förstår jag inte.
Bertilsson

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).