Motorsåg och handhållet

Dela ensilagebalar med motorsåg?

46 inlägg 22121 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

peter399  
#67672 Häcksax skall definitivt testas också. Det har jag en elektrisk. Tar nog tigersågen också när jag ändå är igång..

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

totte  
#67716 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=U05Qv-Okk3Y[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67788 Är det inte skillnad på "Dela" och "Disintegrera" :?: :shock:

Avatar Fallback

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

Filip_björndahl  
#67795 :surp: skulle nog bli ganska stökigt i ladugårn om man körde med dynamit!! :roll: men så kan man ju också gör tydligen haha :grin:

Användarvisningsbild

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

totte  
#67800 th: Troligen är det det 8)

filip: Om man fyrar av det där inomhus så lär det bli stökigt runt den före detta lagårn. :lol:

Avatar Fallback

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

Husqy  
#70897 Skippa iden om motorsåg geäset borde ge samma effekt som sågskyddet i byxorna ger dvs det går med runt och trasslar in sig i kopplingen.

Användarvisningsbild

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

Thunborg  
#70907 Det är defenetivt en fördel med kompaktlastare om man använder tottes metod! med att jämna till dom små ogämnheterna...............

Användarvisningsbild

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

Torparn79  
#70911
Thunborg skrev:Det är defenetivt en fördel med kompaktlastare om man använder tottes metod! med att jämna till dom små ogämnheterna...............

hmm, tror du att det är det ändamålet som totte har skaffat "tvåhjularen"?? :-?
han har ju varit så tvär mot mastercheif angående att montera kran på den men en liten frontlastare vore ju inte fel.. 🤷‍♂️

kors, nu blev det OT igen, gör om-gör rätt..

@peter399:
hur har det gått, har du provat med motorsågen??

Användarvisningsbild

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

totte  
#70989 För att inte hamna alldeles käpprätt OT så avstår jag från vidare kommentarer här :D

Avatar Fallback

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

peter399  
#71079 Sådär, nu kan jag avlägga en liten lägesrapport.

Häcksax funkar inte alls, och då menar jag inte alls...

Motorsågen funkar hyfsat egentligen. Det gäller att ha varvet uppe då man träffar gräset bara.
Har man det så orkar sågerna utan problem hålla varvet uppe trots att det snor in sig lite gräs.
Har testat både med 346an och 262an. 346an gick nog bäst med 0,325 kedjar och semi-chisel.
3/8 fullchisel drar med sig mer gräs tycker jag. Båda har ju utanpåliggande koppling så jag kan tänka mig att
med invändig koplping funkar det ännu bättre. När jag har en utsliten kedja ska jag testa att specialfila den
för detta med mycket stor vinkel på topplattan. Sen dånar det ju rätt duktigt inomhus med en motorsåg på
fullvarv .... Någon som vet en bra elsåg (gärna med mycket utrymme runt kopplingen) ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

axwell  
#74340 Du är nog på rätt väg med i första hand en elsåg med den traditionella kedjesträckningen. Man brukar ersätta kåpan vid svärdsbultarna med en lämplig bricka annars finns det risk att kåpan knäcks och då sitter inte längre svärdet säkert. Rapsolja är det absolut bästa valet om det inte är kallare än -20C. Köps i livsmedelsbutik för ca 16 kr/lit och har funkat perfekt i alla mina sågar de senaste 4 åren.I en artikelserie i Skogs Land där även Husqvarna fick komma till tals och tvingades man medge att minst 95% av deras dyra olja var just rapsolja men att deras unika tillsatser skulle förhindra rost på skärutrustningen. Jag har aldrig sett någon rost på mina sågar under dessa år, så på den punkten kan du känna dig säker.
Men om du har en traktor med en hygglig lastare så finns det en speciell kniv till detta. Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

axwell  
#74346 Glömde avråda dig från elsågen med två parallella blad, som jag inte kan komma ihåg namnet på. Det är ett djurnamn men inte "tiger". Det har vi provat men konstruktionen är för vek.
Senast redigerad av axwell tis 15 dec 2009, 11:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74347 Hur många balar per år tänkte du dela?
Jag förespråkar alltid en kniv på frontlastaren men det går till nöds med en sån elektrisk
från Nordpost åxå enligt min erfarenhet, men den känns dyr.
Det finns/fanns en hydrauldriven klyftare förut, aldrig provat men gillar idèn, nån kanske har en bild på
en sån mackapär, det är en ring ngt större än balens yd med knivar som pekar in mot centrum men inte
hela vägen in, och så trycks balen igenom ringen/knivarna med en hydraultub.

Användarvisningsbild

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

NEP  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74769 Der findes faktisk kæder specielt lavet til at dele ensilageballer

Bild


Bild


Jeg ved ikke hvem der har lavet dem og jeg tror ikke at de kan fås længere - i hvertfald ikke det sidste billede.

Avatar Fallback

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

peter399  
#74794 NEP - kan du skicka bilderna igen ? Jag kan inte se dem. Det är ju så jag kom på idén för jag har också sett specialkedja för ensilage men kan inte hitta det längre ;(

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).