Traktorer och processorer

Gårdstraktor

29 inlägg 27702 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Robin  
#7002 En bm 430 med en bra lastare är alltså det bästa receptet på en gårdstraktor.
Kom gärna med fler förslag och synpunkter då jag är helt grön inom området.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
Robin  
#7003 Sett att vissa som saknar lastare sätter en skopa på tre punktaren, hur funkar det typ om man ska flytta grus, plana ut jord, flytta på stenar. Om det funkar bra kanske man klarar sig utan lastare. Är det svårt att montera en lastare i efterhand? Jag har inte tummen mitt i näven utan är hyffsat händig. Är det någon speciell årsmodell man ska kolla på om man bestämt sig för just en 430?

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7004 MF 165 är också den fin, finns ju 168, 175, 178, 185 och 188 också.

BM400 är samma traktor som BM430 fast sämre hytt.
Om du ska ha lastare se till att skaffa en med servo.

Ang att 35 och 135 skulle vara klena för lastare har jag ingen erfarenhet av.
Jag har en Bergsjö 800 lastare på en av mina 135:or och den har balanserat på framhjulen många gånger.
Finns dock inte många med servo.

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7005
Robin skrev:Sett att vissa som saknar lastare sätter en skopa på tre punktaren, hur funkar det typ om man ska flytta grus, plana ut jord, flytta på stenar. Om det funkar bra kanske man klarar sig utan lastare. Är det svårt att montera en lastare i efterhand? Jag har inte tummen mitt i näven utan är hyffsat händig. Är det någon speciell årsmodell man ska kolla på om man bestämt sig för just en 430?


Jag har flera bakskopor till mina traktorer, har bla en stor lastmaskinsskopa som jag satt fästen på.
Tillsammans med hydraulisk tryckståg är den bra till det mesta.
Men det kräver en tung traktor.
Har även mindre som man tippar manuellt, dom funkar också bra.
Men det gåt ju inte att lasta en kärra med dom.

Som sagt servo ska du ha annars är det segt, finns en kraftigare framvagn också men det behövs inte till mindre lastare.

Användarvisningsbild
Robin  
#7006 Hur är det där med mekanisk tömmning? Klarar man sig med det, nackdelar? Finns det några fördelar med det? Rent logiskt förstår jag ju skillnaderna men sen hur det fungerar i praktiken är ju en annan sak.

Är mf 135 och bm 430 likvärdiga? Vilken av mf och volvo är det bäst kvalite på egentligen?

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7008 Just kvallen är likvärdig rakt igenom på MF men man kan ju inte tro att en liten 135:a ska klara samma stryk som en 165:a.
165 och uppåt använder i stort sett samma komponenter.

BM har även dom god kvalle men "låtsas BM" traktorerna BM 500 och dess efterföljare har sämre rykte.

Mekanisk tömning är bökigt, du kan ju bara tömma skopan och inte ha den i den vinkel du vill.
När du tömt sänker du lastaren så låser sig skopan igen.

BM 430 är en större traktor än 135:an, 430 är egentligen avsedd för en 55hk egentillverkad motor men när det inte blev något med det satte man in samma motor som i 400.
Om BM motorn skulle kommit hade traktorn fått heta 450, men det blev alltså en 430 istället.

En MF 165:a är lika smidig om inte smidigare än 430, men större motor leder ju till lite större dieselkonsumtion.

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7017 135: an körde vi 23 h på sista tankningen och då var det snöskottning och skogskörning som vi sysslade oss åt. Så den dricker inte mkt diesel tycker vi.

Avatar Fallback
coldrealety  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7051 Vi har en BM 430 och har även en skopa för tre-punkten med manuell tippning. Skopan har vi mest för att ploga undan snö och även att ha sågar och ficka i när vi hugger. Har man mycket att ploga bör man nog ha någon form av automatik till tömningen av skopan, kan bli lite jobbigt att tömma hela tiden. Vi kör även hem veden med traktorn, det fungerar också bra. Skall man ha lastare skall man nog tänka på att hitta en med den kraftigare framaxel så att den tål lite mer.

Användarvisningsbild
Hypro  
#7070 Vi har en 135:a med bergsjölastare som används till att lyfta in ensilagebalar i en ungdjursladugård... Den fungarar bra och startar i alla väder.

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7470 Hej Robin.Det är alltid roligt att välja traktor.Jag skulle inte inrikta mig på en eller två modeller utan se mig omkring mera förutsättningslöst.Visst är Volvo 400/430 och MF 35(obs se endast på 3 cyl diesel)/135 bra men alla dessa ligger ganska högt i pris i förhållande till vad du får i kapacitet.Prisnivån beror på det goda ryktet som dessa 4 modeller har.
Jag skulle snegla på en aning större traktorer.Skall du ha lastare så bör denna vara helhydraulisk och traktorn ha servostyrning.
Som sagt det är en inte helt lätt men rolig uppgift du har framför dig.Lycka till med traktorköpet.
MVH cpt.kirk

Användarvisningsbild
Robin  
#7471
cpt.Kirk skrev:Hej Robin.Det är alltid roligt att välja traktor.Jag skulle inte inrikta mig på en eller två modeller utan se mig omkring mera förutsättningslöst.Visst är Volvo 400/430 och MF 35(obs se endast på 3 cyl diesel)/135 bra men alla dessa ligger ganska högt i pris i förhållande till vad du får i kapacitet.Prisnivån beror på det goda ryktet som dessa 4 modeller har.
Jag skulle snegla på en aning större traktorer.Skall du ha lastare så bör denna vara helhydraulisk och traktorn ha servostyrning.
Som sagt det är en inte helt lätt men rolig uppgift du har framför dig.Lycka till med traktorköpet.
MVH cpt.kirk


Vad rekomenderar du? Alltid roligt att höra andras åsikter.

   TS
Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7490 Hej Robin.Jag skulle titta efter ett bra exenplar och inte låsa mig efter en viss modell.Önskemål: helhydr. lastare,servo ,"inte alltför stor" och kanske lite mera pengar (upp till 50').
En chansning kan vara en Zetor 7011.(Både mindre och äldre Zetor kan vara av intresse).Fiat 580/680.BM-traktorer som är lite större och med betydligt bättre insteg till (nästan)plant golv än 400/430.Dessa har inte lika bra ryckte som de mindre BM 430 men vid sporadisk och försiktig körning finns BM 500,2200 samt 2250 som alternativ.Framvagn och växellådan eller rättare sagt växelreglagen anser jag håller vid försiktig körning.IH byggde snarlika traktorer,484,584.684? om jag inte minns fel.Jag är osäker på vad IH modellerna heter ,det fanns flera olika serier.Det finns många alternativ ,Valmet 502 och Valmet 504/604 är några.De sista är lite för dyra för att kvala in.Det går att lista upp flera.Jag måste skriva MF 165/168 och 175/178 som också är en stark kandidat.Jag skulle troligen se ut en BM 2200 med bra lastare och därefter pruta ner priset.
cpt.Kirk

Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7504 Vi har en BM 2200 med trimalastare. Kommer nu inte ihåg vad
lastarmodellen är.
Den är lätt i baken, men vi har vätska i bakhjulen och då är den
bättre.
Vi köpte den för 40000 för 3 år sedan.
Lyftarmarna var då losslitna från bakaxeln, tidigare ägare hade kört
med en tung slåtterkross.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7523 Håll koll på hur växlarna ligger om du skall köra i skogen.

Jag köpte i all hast en Case/IH 685 för några år sedan. Den hade fyrväxlad låda samt hög/låg/back på separat spak. Om jag körde sakta och makligt på fyra låg i skogen och behövde backa så flög traktorn iväg som bara sjutton. Om jag istället använde etta hög och lade över till back så flyttade det sig knappt.

Kan tänka mig att arrangemanget passade bra till lastare med backläget framåt och hög rakt bakom, men i skogen var man tvungen att rycka i båda spakarna för att få till en någorlunda vettig utväxling.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).