Virkesmätning och Matrisfub

Nytt på timmermarknaden

442 inlägg 174490 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72913 Angående felaktiga barkhantering så är Skogsstyrelsen måttligt intresserad av att svara. Jag har påmint igen eftersom jag vet att de kan ta uppgiften ur minnet, vem som lämnat uppgiften 200.000 m3 vederlagsmätt från skördare.
Nu har Skogsstyrelsens ansvarige orsakat 10 ggr mer tid på att undvika svara än att skicka ett namn.
Senaste svar löd så här:
"Herr Bertilsson

Skogsstyrelsen handlägger de ärenden och frågor som inkommer på det sätt som bedöms vara adekvat.

Hälsningar
Magnus Fridh"


Ja annat sätt borde ju vara otänkbart.

Vill ni hjälpa till?
Kanske ni läsare vet om en tjugondel av mängden som vederlagsmäts i skördare i landet. I så fall kanske jag får svar tidigare.
Blir era uppgifter tillsammans 10.000 m3 stämmer uppgifterna från Skogsstyrelen (vilket jag dock är tveksam till).
200.000 m3 är bara ca 4 maskiner på årsbasis. Vi har 40 certifierade maskiner i landet.
Bertilsson

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73005 DU BLIR LURAD!
Så skriver ledaren i Skogsland i dag.
En slutsats om att det som händer öppnar snårskogen för misstänksamhet.
Jag instämmer i nästan allt i texten.
------
Jag skrev för några veckor sedan om en liten virkesköpare som underförstått påstår att han betalar för all volym med sin mittmätning fast han vet att så är inte fallet. Skogsägaren som hjälpt honom med den upplysningen har ännu inte fått någon kompensation för kostnader som uppstått för att väcka den styvnackade köparen. Om inte så sker kommer skogsägaren att torgföra namn och alla fel han vet funnits i köparens affärsmetoder.
-----

Idag ficka jag se en prisfil hos virkesköpare, som uppger sej vara seriös. Filen används i skördare. Följande nämns:
Tillåten förlust genom fördelningsaptering var inställd på mer än 30 kr/m3.
Ofta bara 2 timmerlängder att välja på.
Kubbpriset fejkat med följd att inte kubb apteras fullt ut.
Massavedspriset fejkat med följd att sortimentet inte hävdar sej.
Hela längdspektrat kunde inte användas.
Bristfällig barkfunktion inlagd med följd att vissa stockar apteras kortare än möjligt.
Samtidigt blir volymen fel p.g.a. detta.
Inga garderingar gjorda för att rädda prisklasserna bättre.
Priset är taktiskt framställt mer än 5 kr för högt.
En betydande dold förlust uppstår för skogsägaren.
Föraren vågar inte protestera mot virkesköparen.

Bertilsson

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73010 Borde inte allt detta tala för rotpoststämpling? Då får köparen aptera bäst f-n han vill. Tyvärr har stämpling fått lite dåligt rykte i mina trakter p.g.a(ryktesvis) en del mindre väl utförda stämplingar.

Fast det kanske inte blir så kul att vara apteringskonsult om det börjar stämplas storskaligt..

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73017
Nisse skrev. Borde inte allt detta tala för rotpoststämpling? Då får köparen aptera bäst f-n han vill. Tyvärr har stämpling fått lite dåligt rykte i mina trakter p.g.a(ryktesvis) en del mindre väl utförda stämplingar.

Felen vid rotpoststämpling noterar Skogsland i nämnd ledare, som kanske lika problematiska.

Av vilken anledning är du tillfreds med att rotpostköparna apterar dåligt även på din eller andras rotpost? Om de sysslar med sådant minskar deras betalningsförmåga (om den inte redan var det).

Fast det kanske inte blir så kul att vara apteringskonsult om det börjar stämplas storskaligt..

Kan det vara ett stänk av ironi i ditt uttryck?
Låt mej få berätta. Min verksamhet är inte så stor sen jag blev pensionär. Därför har det ingen ekonomisk eller praktisk betydelse för mej hur olika parter i skogen apterar. Mitt engagemang för ämnet är till 95% ideellt för andra och kanske ditt bästa.
Mitt kontaktnät bidrar till hyfsad insikt om vad som händer.
Entreprenörer och skogsägare som jag försöker hjälpa ger mej den stimulans och uppmuntran jag är tillfreds med.
Att jag skrev under med apteringsutvecklare var för att minska anonymiteten omkring mej.
Lennart Bertilsson

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

T-Jack  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73051 Hej Lennart

kan du ge med tips med hjälp av din erf.
när man tänker att köra leveransvirke med egen maskin,
där jag har full kontroll på vad jag avverkat enl skötdaren.
hur går jag tillväga: väljer jag en uppköpare
innan och begär deras apteringsfiler och avverkar efter det eller
hur gör man det bästa för att få konrtroll på
vad man säljer och får betalt för.

t-jack

Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73109
T-Jack skrev:Hej Lennart

kan du ge med tips med hjälp av din erf.
när man tänker att köra leveransvirke med egen maskin,
där jag har full kontroll på vad jag avverkat enl skötdaren.
hur går jag tillväga: väljer jag en uppköpare
innan och begär deras apteringsfiler och avverkar efter det eller
hur gör man det bästa för att få konrtroll på
vad man säljer och får betalt för.

t-jack

Ett omfattande svar kommer här.
a) För att veta köparens behov/prislistestyrning behöver du välja köpare först. Då vet du mer om just din skog passar mot det köparen betalar bäst för.
b) Begär prisfil. Det borde vara en självklarhet att få. Ändå verkar det som att flertalet inte vill/kan lämna prisfil (eller sådant som kan bli användbart i skördaren. Det måste passa mot din skördaredator eller modifieras till den.)

Stå på dej köparen får bättre virke. Men visa köpare vill tjäna pengar på felapterat lågbetalt virke.

c) alternativet är att få pappersprislistan och med ditt administrationsprogram göra fil till din skördare.
Studera prislistan så du lär dej hitta de bra längderna och undvika de sämsta vid manuellaptering!

d) kalibrera klokt så diameter och längd stämmer. Spara bevis ex. fil från dataklave.

e) är det måttlig mängd så räkna bitarna i timmersortiment. Gärna med vittne/ medhjälpare eftersom "du är part i målet". Stäm av mot din produktionsrapport tidigt.

f) Fotografera virket väl! Se min blogg virkesakuten.blogg.se Kategori "försvunnet virke". Läs om ATA:s förnekande omkring en av de fotograferade talltimmervältorna där det i den fanns mer talltimmer än totalt inmätt på hela stormavverkningen, trots att det borde funnits ca lika mycket ytterligare från huvudfastigheten också.
Det finns skogsägare som önskat att de suttit på virket och tvingat fram kvitto från lastbilen. Annars skyller köparen på stöld och leveransvirke ansvara leverantören för fram till lastbilen lastar.

Rönås Skog AB Kyrkhult har två ggr hos samma leverantör mätt in leveransvirke på pågående rotpost där inget ytterligare i värde gick till leverantören.

g) Ser du bevis på hämtning så anteckna datum så kan du kolla mätning eller transportuppgifter vid tveksamhet.

Går allting bra vilket det oftast gör är det frid och fröjd.
Lycka till!
Bertilsson

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

T-Jack  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73162 Tackar för svaren.

Användarvisningsbild

Re: Nytt på timmermarknaden

halvproffs  
#73171 ""Rönås Skog AB Kyrkhult har två ggr hos samma leverantör mätt in leveransvirke på pågående rotpost där inget ytterligare i värde gick till leverantören"".

Ursäkta mina små o få hjärnceller :oops: Kan du förtydliga detta citat?

Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73175
halvproffs skrev:""Rönås Skog AB Kyrkhult har två ggr hos samma leverantör mätt in leveransvirke på pågående rotpost där inget ytterligare i värde gick till leverantören"".

Ursäkta mina små o få hjärnceller :oops: Kan du förtydliga detta citat?

Denne virkesköpare har två ggr "råkat" mäta in vanligt inkört leveransvirke på en rotpost i ställetsom fortfarande låg i mätningssystemet hos köparen. (Rotpostvirket är ju "betalt" vid kontraktskrivningen)
Följden blev att detta virke kom gratis in i bokföringen hos virkesköparen på fel virkesanmälan. Följaktligen skulle inte leverantören fått något för detta virke.
Som tur var hade leverantören kontroll på sitt leveransvirke och såg att det saknades volymer. Det gick dock åt ganska lång tid innan köparen medgav felet. Leverantören hade på det virkeslasset som saknades exakt koll på när lastbilen hämtade virket.

Detta hände sen nästa år igen mellan samma köpare och leverantör.


Denne köpare tog emot leveransvirke efter stormen Gudrun från samme leverantör och gjorde inget vid denna avverkningen. Virket avverkades genom att leverantören ordnade avverkningsgrupp och var klart när kontrakt skrevs.
Köparen propsade dock på att få hjälpa till och förskottera betalning till skördaregruppen.
Köpare skrev inte ens vältlapparna. Ändå har han debiterat vanlig adminstrationskostnad på ca 27.000 kr som motsvarar kostnad vid avverkningsuppdrag. Trots löfte och påminnelse i tre år vägrar denne märklige köpare att kommentera eller betala tillbaka denna feldebiterade administrationskostnad.
Vad bör man göra?????
Läs mer om detta Rönås Skog som figurerade i en omfattande soppa med ATA i Moheda. På min egen blogg. Se adress i förra inlägget.
Lennart Bertilsson

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74635 STOR VARNING!!!
Jag har här tidigare nämnt om virkesköpare som betalar sågtimmer efter mätning på stockens mitt.
Detta har skogsägare och jag upptäckt ge för låg volym.
Ytterligare en ny ”fuskfub” är hittad.
Mätning på stockens mitt ger sannolikt för låg volym genomgående och väldigt mycket för lite på rotbit.
När då köparen begär grovt virke måste det hämtas från många rotbitar.
15-25 kr/m3 är vanliga förluster på virkesparti.
Alltså minst lika dåligt som fuskfub/matrisfub.
Eftersom köpare trots påverkan från skogsägare hårdnackat vägrar att uppträda öppet och ta konsekvenserna av denna felaktiga metod anser jag att offentliggörande om vem detta är snart måste ske.
Virkeshandlaren finns geografiskt ganska nära där jag bor.
Bertilsson

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74695 Jag tycker man borde lyfta bort detta helt från skogsägarna.Ytterst få har tid,kunskap och intresse att bevaka sin virkerförsäljning. Vad skall t.ex utbor göra?

Rotpost försäljning eller skördarmätning är väl idag enda realistiska sättet att försäkra sig mot illa hanterat virke.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74715
nisse skrev:Jag tycker man borde lyfta bort detta helt från skogsägarna.Ytterst få har tid,kunskap och intresse att bevaka sin virkerförsäljning. Vad skall t.ex utbor göra?

Rotpost försäljning eller skördarmätning är väl idag enda realistiska sättet att försäkra sig mot illa hanterat virke.

/Nisse

Problemen du skriver om längst upp kommer att utnyttjas av olika parter så länge det finns, mest köpare.
I sej själv anser jag att den som köper/äger skog för 3-6 milj. kr måste behärska måttenheter etc. (Hur vore det om en VD i småindustri inte kunde sin egen bransch på liknande dåliga sätt?)

Försäljning av skog omfattar volym och pris. Det sista också baserat på skogens kvalitet och specifika värde vid senare förädling.

Tyvärr ser jag inte rotpost eller skördarmätning som enskilda metoder som i sej själv hjälper en okunnig skogsägare och ger rätt volym och pris vid försäljning.

Det behövs lyft på alla plan i detta "skogens träsk"! Inte minst ärlighet.

Bertilsson

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

massa-ved  
#74718 Varför äga skog överhuvud taget om man varken har tid, intresse eller kunskap???
Har man det som hobby/bisyssla borde man ju rimligtvis ha intresse och har man det men inte all kunskap så finns nog viljan
att lära sig. Finns exempel här på forumet på de som nyligen har köpt skog utan att ha så mycke kunskap
men har ett sjuhelvetes intresse att lära sig.
Om man däremot har det som huvud inkomst och inte har varken intresse eller kunskap (kan det verkligen vara så illa) så kanske man ska syssla med nåt annat. Det skulle knappast fungera i nån annan bransch.

Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74720 Tro inte att medlemmar i detta forum på något sätt representerar den genomsnittlige skogsägaren. Bara en liten andel privata skogsägare är hyfsat kunniga. Av denna andel är nog medelåldern mellan pension och döden. Många virkesaffärer är inte ett resultat av en långsiktig skogsbruksplan,utan mera ett tillfällets tvång t.ex. köp,arv,kapitalbehov etc.Få skogsägare avverkar ofta.Affärsrelationen har alltså ett ganska snett styrkeförhållande.
Det är iaf min uppfattning.

Vart jag ville komma var att det alltså borde vara av största intresse att få fram affärsmodeller som även en orutinerad(dvs de flesta)skogsägare kan känna sig trygga med utan att kunna läsa krångliga prislistor,omräkningstal,timmerutfall,drivningskostnad mm.

Idag är det väl bara SÄF som kan driva opinion om detta och de har ju inte alltid en rak agenda.Naturligtvis hurrar jag för alla som drar fram konstigheter i rampljuset.Knyta näven i byxan fungerar dåligt.Den dåliga aptering som i första hand drabbar bolagen ekonomiskt tror jag kommer åtgärdas snabbare än de som drabbar skogsägaren.I det stora hela är förstås alla förlorare om inte virket nyttjas maximalt.

Ironin i min kommentar ang apteringskonsult låg i att sannolikheten för en snabb lösning på frågan inte känns nära förestående.


/Nisse

Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74722 I 99 fall av 10 är apteringen ointressant för skogsägaren. Vad köparen gör med virket kan kvitta.
Att ha apteringen som betalningsgrundande känns därför väldigt märkligt.

Jag vet att det har byggts upp en industri och tjänster kring "apteringsutveckling" och deras datorhjälpmedel, så det kan vara svårt att tänka nytt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).