Motorsåg och handhållet

Motorsågshållare, skadligt för sågen?

25 inlägg 23642 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Motorsågshållare, skadligt för sågen?

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7423 Jag funderar på att tillverka en hållare till sågen att ha på traktorn och fyrhjulingen. Jag tänkte göra den som två plyfabitar med distans mellan som man sticker ned svärdet i. Sågens vikt blir ju då hängande i svärdet och på ljuddämparen. Finns det någon risk att man skadar svärdet/sågen när man skumpar fram i skogen och sågens vikt belastar svärdet. Vad har ni för erfarenheter? Jag såg en sådan lösning på alstors maskiner, men det behöver ju inte vara bra bara för att det finns andra som nyttjar det. :?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7425 Många verkar göra så som du beskriver.
Jag har sett en som har en skiva mellan kran och grind på vagnen.
I skivan är det spår för svärdet så sågen sitter där.

Jag har byggt lådor som jag har i frontviktsbryggan på mina traktorer.
Väldigt bra att frakta kätting, verktygslåda och motorsåg+dunk mm.

Tror inte det är så skadligt, bara sågen sitter stabilt och inte får några påfrestningar i sidled.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#7426 Oregon säljer en "färdig hållare" både för såg och kombidunken färdig att bultas fast på garageväggen eller div fordon.

Avatar Fallback
Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7430
Skogshuggarn skrev:Oregon säljer en "färdig hållare" både för såg och kombidunken färdig att bultas fast på garageväggen eller div fordon.


Jag har sett den och det är ju fiffigt att få med dunken på ett lätt sätt. Men jag är ju som sagt fundersam över att sågens tyngd böjer i svärdet när man kör. Kanske är jag onödigt nojjig men det verkar ju dumt att sabba sågen.

Jag har tänkt mig att montera hållaren så att svärdet pekar nedåt mot backen

   TS
Användarvisningsbild
Christer j  
#7443 Jag her haft sågar hängande i ett plyfafack just så som du tänker i många år på skogskärran o det funkar ypperligt.Svärd o jluddämpare tar inte stryk men tänk på att sätta den på ett ställe fritt från annan mekanisk åverkan.Jag har knäckt en båge på sågen med bakhjulet på traktorn som blev lite närgånget.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#7445 Ja, jag ger inga garantier,,, men ser du bara till att svärdet sitter relativt tajt i hållaren så ska det nog kränga bra mycket innan det händer något.

Avatar Fallback
Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7448
Skogshuggarn skrev:Ja, jag ger inga garantier,,, men ser du bara till att svärdet sitter relativt tajt i hållaren så ska det nog kränga bra mycket innan det händer något.


Oki, känns tryggt att ni andra kör med sågarna på det viset, det är ju smidigt att ha den lättåtkomlig. Bara att dra och skjuta, precis som i vilda västern :P

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7459 Hör du Luke...

Jag har nån sån här grej som man ska montera på traktor/vagn eller skotare.
Har dock inte gjort det, men den håller dunk o såg på plats.

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7463 Hej Uffe.Det viktigaste är ju att få med sig utrustningen på ett bra och säkert sätt.Förvara bara inte såg,saxar,kedjor odyl inne i traktorhytten.Jag för min del har hemmasnickrade lådor som förvaring.Lådan/lådorna kan då snabbt sättas i skopan eller på lastplanet (eller vilket fordon du har) när du skall ut i skogen.
Jag tycker alternativet med såghållare är bra men du måste ju ha med mera saker än sågarna så jag tycker detta talar för lådmetoden.

MVH cpt.Kirk.

Avatar Fallback
Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7464
cpt.Kirk skrev:Hej Uffe.Det viktigaste är ju att få med sig utrustningen på ett bra och säkert sätt.Förvara bara inte såg,saxar,kedjor odyl inne i traktorhytten.Jag för min del har hemmasnickrade lådor som förvaring.Lådan/lådorna kan då snabbt sättas i skopan eller på lastplanet (eller vilket fordon du har) när du skall ut i skogen.
Jag tycker alternativet med såghållare är bra men du måste ju ha med mera saker än sågarna så jag tycker detta talar för lådmetoden.

MVH cpt.Kirk.


Japp visst måste man ha mer saker än sågen. Jag tänkte först på lådalternativet som du nämner därefter på hållar alternativet, men de senaste dagarna har jag klurat på om jag inte skall bygga en låda med sågfästet utanpå så att den blir lätt att komma åt. Det blir väl lite olika lösningar på traktorn och på fyrhjulingen.

   TS
Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7467 Jag gick in på Biltema och köpte en murbruksbalja, tog fram vinkelslipen och skar upp ett hål. Köpte en liten verktygslåda är jag slängt i extrakedjor, filmallar, filar och lite annat smått och gott som kan vara bra att ha till sågarna. Nu har jag en låda som jag lätt tar med mig på hjulingen.

Bild

Klicka för större bild

//.D

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7472 ser riktigt proffsigt ut Sundhult!

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7491
Sundhult skrev:Jag gick in på Biltema och köpte en murbruksbalja, tog fram vinkelslipen och skar upp ett hål. Köpte en liten verktygslåda är jag slängt i extrakedjor, filmallar, filar och lite annat smått och gott som kan vara bra att ha till sågarna. Nu har jag en låda som jag lätt tar med mig på hjulingen.

Hej Sundhult.Jag tycker du har en mycket bra lösning på transportproblemet.Du lastar allt snabbt på ATV'n och får med dig allt du behöver.Lika snabbt går ju avlastningen vilket inte är någon nackdel.Finns det något mera iriterande än att glömma något hemma ,tex kombinyckeln?.
cpt.Kirk

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7498 Deg får nog bli en sådan nästa gång man kommer till biltema! :)

Avatar Fallback
Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7501 Enkelt och smidigt med en back från biltema. Synd att man inte får utlopp för skaparglädjen då :D

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).