Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kranman Avesta eller XYZ

57 inlägg 29756 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kranman Avesta eller XYZ

Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70942 Eftersom jag i ett tidigare inlägg gnällde på driften på avesta vagnen så måste jag nu ändra på det, mejlade till verkaren och fick instruktioner av han hur hudraultrycket bör vara, efter lite tester och ganska kraftig uppställning av hydraultrycket till hans rekkomendationer så fattar jag nu vad folk menar när dom säger att man nästan upphäver naturlagar med en driven vagn bakom en 4hjuling.

Helt enkelt så var trycket helt feljusterat från fabrik på min....

Användarvisningsbild

Re: Kranman Avesta eller XYZ

henrik_1  
#71019
Braxsele skrev:Eftersom jag i ett tidigare inlägg gnällde på driften på avesta vagnen så måste jag nu ändra på det, mejlade till verkaren och fick instruktioner av han hur hudraultrycket bör vara, efter lite tester och ganska kraftig uppställning av hydraultrycket till hans rekkomendationer så fattar jag nu vad folk menar när dom säger att man nästan upphäver naturlagar med en driven vagn bakom en 4hjuling.

Helt enkelt så var trycket helt feljusterat från fabrik på min....


Vad kul att det löste sig, Har funderingar på att köpa en avesta vagn men är fortfarande lite skeptisk till om de är så bra som det sägs, nu fick jag iaf svaret på driften. Jag har funderat lite på det här med drift på vagnen, det måste väl minska slitaget ganska mycket på fyrhjulingen, om man har drift på vagnen där tyngden finns det måste ju ge ett perfekt fäste. Risken är väl att man kan råka ha sönder plast påfyrhjulingen om vagnen trycker på,tex små stubbar i 5 cm storlek som lätt hugger i o har sönder fotstegen.Eller har jag fel?

Ni som har erfarenhet av avesta vagnen (är den jag köper ifall det blir affär) hur är det med hydraliken, är den inte ganska ryckig och slänger hit o dit? Man får ju provköra hos handlarn men då är ju maskinen ny, men hur blir det när man kört några 100 meter massved? Roligt o få veta vardagen hos de som använder en avesta vagn.

Jag o farsan har en 2:a gallring på gång om några år och det är där jag tänkt använda fyrhjuling o griplastarvagn i samma vägar som när vi första gallrade för några år sen. Tror det kommer bli perfekt..

Avatar Fallback

Re: Kranman Avesta eller XYZ

Nolltax AB  
#74513 Vid plan mark behövs ej drift.
Jag har inte det så jag har haft användning av vagnsdrift.
Monterat band på fyrhjuling nu. Drog hem bilen häromdagen, 3 ton, utan problem.
Återstå se full skogsvagn i backe..

Användarvisningsbild

Re: Kranman Avesta eller XYZ

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74553 Det blir spännande, tänker du köra i skogsbacke utan drift på vagnen då?
Jag går fortfarande och funderar på band, kostar ungefär lika mycket som köp av drift till vagnen

Avatar Fallback

Re: Kranman Avesta eller XYZ

Solo  
#74554 Har en Avestavagn. Driften behövs vid all skogskörning vill jag påstå, det gör ju att man inte behöver "ta fart" och hålla 40 km för att klara "marginalen"
Ett annat plus är att man kan köra fulla lass även i nedförslut med full kontroll! Lasset väger ju mycket mer än fyrhjulingen. Jag har kedjor även på vagnen, så det går fint även nu när det är isigt!

Avatar Fallback

Re: Kranman Avesta eller XYZ

Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74611
Solo skrev:Har en Avestavagn. Driften behövs vid all skogskörning vill jag påstå, det gör ju att man inte behöver "ta fart" och hålla 40 km för att klara "marginalen"
Ett annat plus är att man kan köra fulla lass även i nedförslut med full kontroll! Lasset väger ju mycket mer än fyrhjulingen. Jag har kedjor även på vagnen, så det går fint även nu när det är isigt!


Kedjor på en driven vagn, hur funkar det. har du bilder på kedjorna?!?

Avatar Fallback

Re: Kranman Avesta eller XYZ

Solo  
#74650 Jag har aldrig provat lägga in bilder på forumet-vet inte hur det går till!
Inget problem att använda kedjor på min vagn, driften sitter i naven dvs ingen robsondrift.
Använder samma sorts piggkedjor som till fyrhjulingen!

Användarvisningsbild

Re: Kranman Avesta eller XYZ

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74652 Men, vad är det för en Avestavagn - med navdrift :surp: ! Eller har du kompletterat på egen hand? Berätta mer!

Avatar Fallback

Re: Kranman Avesta eller XYZ

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74704
Uvskogen skrev:Men, vad är det för en Avestavagn - med navdrift :surp: ! Eller har du kompletterat på egen hand? Berätta mer!

Han menar den driften som avesta hade på dom äldre vagnarna även kallad BREAK DRIVE.Den driften vart för dyr att tillverka,samt att en underleverantör gick i konkurs.Fördelen med den var bla att den var helt inkappslad samt att du har inbyggd broms,vilket gör att du kan ha kätting på hjulen för bättre driv och broms!

Användarvisningsbild

Re: Kranman Avesta eller XYZ

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74792 Aha, så synd, hade hoppats att det kanske fanns att köpa för eftermontering. Typ färdiga hjul bara att ansluta hydraulslangarna till. Verkar smartare med navdrift. Varför är det så ovanligt. är det bara en kostnadsfråga eller finns det något annat?

Avatar Fallback

Re: Kranman Avesta eller XYZ

Nolltax AB  
#74797 Navdrift. De jag sett drevs med kedja. Inte optimalt i skog. Trumma som driver på däcken är förvisso ej heller optimalt...

Avatar Fallback

Re: Kranman Avesta eller XYZ

Nolltax AB  
#74798 Som vanligt cyklat snett har jag....
Drivning vagn är givetvis bra.
Kör fast gör man. På med vagnsdriften å loss man är.
Kruxet är att vagnsdriften inställd på krypfart är.
En sköldpadda skenar vid jämförelse.....
Ponera en backe typ 50 meter lång. Den tar en halv dag att forcera....
Facit: doppar du buken i surhålet så räddar vagnsdriften situationen, är du pinknödig å längtar hem så är den ett drivankare....

Avatar Fallback

Re: Kranman Avesta eller XYZ

amcore  
#74942 har själv tänkt att köpa en griplastar vagn efter nyår och har fått ett bra pris på XYZ vagn .. nån demo historia för en bra peng..
MEN det är ingen drivning på den och det har jag som ett krav.. då helt plötsligt får jag inte betala denna summma som jag fick utan till ordinariepris 86500:- plus moms
det blir ju över 100000:- inkl moms o då utan drivning vilket det tillkommer 30000 plus moms samt 16500 för hydralvinch.. och extra banke 4000 plus moms
då kan jag lika gärna köpa mej en begagnad ösa 250 :cry:



KAN det vara rimligt att köpa en sån hiskeligt dyr vagn? Varför är XYZ vagnarna så himla dyra mot för avesta och kranmans vagnar?? är det importören som mjölkar så hiskeligt på priset?
vi har ju även http://www.moremaskiner.se med sin atv vagn.. vilket ser ut att vara likadan som XYZ vagnen och då till ett lägre pris

kranman har ju drive på sin T1700 4wd vagn för 77000:- plus moms och det låter mycket bättre i pris än XYZ o då är ju denna vagn gjord i Sverige.. o XYZ är väll nått lettiskt ihop plock?


sen har jag oxå tänkt på det att man får ju en 8 tons vagn för samma pris som en atv vagn... och då är det ju mer material på en traktor driven vagn!!!

skulle jag bygga en vagn själv så har en atv vagn blivit mycke billigare än en stor vagn... men köpa nytt så skiljer det knappt ett öre
antar att byggherrarna och konstruktörerna tar halva priset av grejjerna.



sen har vi BRP forest pro vagn som ser intressant ut.. men där ingen drift.. finns inte så mycke info om denna vagn på nätet men ni som har lite koll kanske vet vilken vagn jag menar..

http://www.blocket.se/alvsborg/Ovrigt_B ... m?ca=4&w=3


helst skulle man vilja köpa en avesta vagn.. fullsmockad med bigfoot kitet, största kranen , ramstyrning osv osv osv.. men där tar nog verkligheten över :shock: 8)

Användarvisningsbild

Re: Kranman Avesta eller XYZ

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74948 Det verkar som att möre maskins vagn är precis likadan som xyz'a. Men dessa ligger väl väldigt lika i pris. Har blivit ohyggligt väl bemött av XYZ vid ett garantiåtagande på min vagn så jag kan inget annat än varmt rekomendera XYZ som företag, till och med med en gulsstjärna i kanten. Bor man i västernorrland som du så har man ju nära vid eventuella probelm också.
Jag köpte en utan drivning men har inte riktigt provat den ännu. Men för att citera mig själv i ett tidigare inlägg. "För 30 tusen får jag ju nästan en polaris 6*6 som jag i så fall kan dedikera som miniskotare så friställer jag fyrhjulingen som lekfordon."
Men fick du bara nog bra pris på demovagnen kan du ju köpa till drivningen till den, det går ju att eftermontera.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranman Avesta eller XYZ

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74950 Det pris du fått verkar helt orimligt! Se här så får du allt för ca 108 tkr inklusive moms. Det är i samma klass som de andra med helautomatisk drift.

http://www.blocket.se/dalarna/Tillbehor ... m?ca=6&w=1

Kan också instämma i vad "Trilla" säger, XYZ är väldigt bra att ha och göra med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).