Skogsvagn (Huggarvagnar)

Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

77 inlägg 30003 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

Robertberg  
#74538
Slurfi skrev:Vad blev det nu för mobbing mot män?


Hur tänkte du nu?

FTG
Användarvisningsbild

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74550
obantteg skrev:Sen när har kvinnor sämre minne och är mindre rädda om dyra saker än män? :?:


Det handlar inte om minne eller försiktighet. Det handlar om att min fru inte har den tid o lust som jag har att lägga i skogen.
Kör man mindre så är det lättare att missa detaljer.

Det samma gällde även min svåger ( vilket jag skrev) o han är kille!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

halvproffs  
#74556 Lavett är MYCKET bättre anser jag! Har haft lavett med 4,3m kran och den längden är i kortaste laget. Var det grovt 5,5 meters timmer ställde jag mig med stödbenet mot stödan och det andra på marken, närmare kan man inte komma. Glömde väl benen nere ett otal gånger men man märkte det ganska omgående utan att dom gick sönder. Efter ca 15 år körde jag sönder ett, så det blev några timmar i verkstan sen var benet ok igen. Tiotonsvagnen jag har nu är MYCKET instabil med vanliga stödben och 6,5m kran med utskjut som flyttar ut tyngdpunkten rätt mycket från vagnen, så jag funderar på att svetsa dit lavett.

Avatar Fallback

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

Robertberg  
#74557
Vesslan skrev:Kör man mindre så är det lättare att missa detaljer.


Samtidigt så tar man det nog lugnare då och tänker mer på vad man gör, jag tror nog det är dött lopp, du ser ju på halvproffs här över som glömde stödbenen även fast han kört emd sin vagn i 15 år :wink:

Användarvisningsbild

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74558 Hur blir det med spakarna? :geek:

Användarvisningsbild

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74569
mmart skrev:Hur blir det med spakarna? :geek:


Ja det undrar jag också!

Min huvudfråga var huruvida elektriska on/off är tillförlitliga även efter många år?
Det är det som snurrar i mitt huvud nu. En hydraulspak blir ju inte så påverkad av ålder.

Vesslan

   TS
Avatar Fallback

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

MAFA  
#74573 Jag hade el on/off på min förra vagn. En Farma CT 6,5 - 12, 4wd. Funkade väldigt bra och jag tyckte nog inte att det var okänsligt. Kan lova att när du kört detta ett tag så vill du inte se ett flerspaksalternativ mer. Hade bara min vagn i 3 år men under denna tid höll elekroniken och jag kör förhållandevis många meter om året.

Användarvisningsbild

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74581
MAFA skrev:Jag hade el on/off på min förra vagn. En Farma CT 6,5 - 12, 4wd. Funkade väldigt bra och jag tyckte nog inte att det var okänsligt. Kan lova att när du kört detta ett tag så vill du inte se ett flerspaksalternativ mer. Hade bara min vagn i 3 år men under denna tid höll elekroniken och jag kör förhållandevis många meter om året.



Härligt MAFA det var ett sånt svar jag ville ha, positivt eller negativt!
Kärran som är mest aktuell är faktiskt en farma 6,0 9ton.

Tycker du inte att det är svårt med en grip som antingen är öppen eller stängd när man plockar i travar??
Lite oprecist eller funkar det ok?

Vesslan

   TS
Avatar Fallback

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

MAFA  
#74584 Gripen stängs inte helt eller öppnar helt när du trycker på knappen. Du kan "stanna" gripen när som, bara att släppa knappen. Hängde du med??? Genom små tryckningar kan du få in en ganska bra känsla ändå t.ex. om du klämmer en stock mitt på etc.

När det gäller stödben är jag ganska mycket för lavett. Ibland händer det att vagnen vill välta, då är det lätt att rädda situationen genom att fälla benet innan det välter, skulle det ändå välta är det lätt att få upp vagnen igen genom att bara fälla benet.

Användarvisningsbild

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74594
MAFA skrev:Gripen stängs inte helt eller öppnar helt när du trycker på knappen. Du kan "stanna" gripen när som, bara att släppa knappen. Hängde du med??? Genom små tryckningar kan du få in en ganska bra känsla ändå t.ex. om du klämmer en stock mitt på etc.

När det gäller stödben är jag ganska mycket för lavett. Ibland händer det att vagnen vill välta, då är det lätt att rädda situationen genom att fälla benet innan det välter, skulle det ändå välta är det lätt att få upp vagnen igen genom att bara fälla benet.


Aha!

Trodde att det var till eller från med on/off knappar (fullt ute eller inne och inga mellanting för utskjut och stödben).
Men då fattar jag.

Då är ju 2 spaks bättre :grin:

Tackar för hjälpen!

   TS
Avatar Fallback

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

Robertberg  
#74596 On/off innebär att ventilerna öppna lika mycket varje gång du trycker på knappen, antingen är ventilen helt öppen eller helt stängd. Du kan inte smyga genom att bara öppna ventilen halft, det är helt enkelt bara on eller off. Men du kan självklart nöja dig med att bara köra ut uskjutet halvvägs, men det blir lite svårare med millimeterprecisionen :wink:

Användarvisningsbild

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74599
obantteg skrev:On/off innebär att ventilerna öppna lika mycket varje gång du trycker på knappen, antingen är ventilen helt öppen eller helt stängd. Du kan inte smyga genom att bara öppna ventilen halft, det är helt enkelt bara on eller off. Men du kan självklart nöja dig med att bara köra ut uskjutet halvvägs, men det blir lite svårare med millimeterprecisionen :wink:


Ja såklart att det blir sämre precision MEN det går ju att stanna gripen halvöppen vilket jag inte trodde var möjligt!

Det måste ju bero lite på hur mycket flöde man kör (dvs hur stark pump och hur mycket gas man har) hur snabbt rörelsen sker?
Det blir ju lättare om det inte går så fort!

Men att ta upp ägg eller mobiltelefoner lär väl inte vara möjligt :lol:
Tänkte iofs köra virke så det går nog bra ändå!!!

Vesslan

   TS
Avatar Fallback

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

Robertberg  
#74602
Vesslan skrev:Det måste ju bero lite på hur mycket flöde man kör (dvs hur stark pump och hur mycket gas man har) hur snabbt rörelsen sker?
Det blir ju lättare om det inte går så fort!


Självklart blir det lättare med lägre flöde, det passerar då mindre olja igenom ventilen och man kan ha ventilen öppen längre innan det hänt alltför mycket - man hinner reagera och stänga ventilen.

Men att ta upp ägg eller mobiltelefoner lär väl inte vara möjligt :lol:
Tänkte iofs köra virke så det går nog bra ändå!!!

Vesslan


Det gäller att kunna knepen, med HÅRDkokta ägg och mobiler som man aldrig mer tänker använda är det inga problem :-bd

Avatar Fallback

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

MAFA  
#74606 Med små knapptryck blir precisionen bättre än vad man kan tro. Upplever inte detta som något problem och har kört de flesta ventilpaket-lösningar som finns på marknaden. Finns ju mekanisk 2-spak också, hade det på min gamla Patu-kärra men upplever el on/off som ett bättre alternativ.

Användarvisningsbild

Re: Flerspak eller tvåspak med el. on/off?

stegmaster  
#74625 Dette med el. ventiler och tryckknapper e samma sak som jag kjör stegmaster aggregatet med, och det e rätt så precist med lite trening. Jag öppnar och stänger kvistkniverna under kvistning på samma sätt som en grip fungerar, och at öppna/lukka nogra millimeter funkar helt ok. Så at kjöra en grip på detta sättet burde funka helt fint (ellers hadde dom vel inte blivit solgt, skulla jag tro?)
Om detta med lavett vs teleskop stödben, så funkar det jo med lavett om man har nåt att stöda imot( som f.eks en vedhög), men om man ska lasta på en vedrampa med ruller i fronten, kan man ju inte vila stödbenen på dom, och då förlorar man ganska mycket rackvidd med lavett(spesielt på Nokka vagner, var lavettbenen e oerhört lange). När jag laster upp på vedbäcken(stegmater`n), skulla jag behöva en kran med minst 1m längre utskyt för at få samma räckvidd som med teleskopstöd.
För at förebygga at vagnen ska tippa, så kjör jag nästan alltid med dom en bit utkjörd(ca 20cm), för då tipper inte vagnen över på sidan, utan stannar på stödbenet. Har tippat över en gång, men drog den då tilbaka med hydraulvinsjen på krana.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).