Sågtimmer

Tralltorkning!

7 inlägg 5492 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tralltorkning!

Dennistennis  
#61276 Hallå!
(Vet inte om jag är i rätt forumdel med denna tråd men flytta gärna rätt om det är fel.)

Jag skickade iväg 8m3 furutimmer till en gubbe som sågat upp det i 1x4", 2x5" och liknande dimensioner, detta ska jag sen lägga upp i en trall,i botten kommer jag ha några slipers som jag tog reda på för några år sedan och ovanpå ska jag ha några gamla takplåtar.
Vad skall man tänka på?
Bör man ha det tunnaste virket i botten så det inte slår sig?
Bör jag lägga nån enorm vikt ovanpå som press mot att det skulle slå sig?
Ska man lägga ströt något zickzak eller ska det ligga rakt ovanför den på lagret under?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Tralltorkning!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61340 Så här gör jag med mitt hemsågade virke:
Kör understa lagret med lite sämre virke, t.ex. lite vankantade brädor, markfukten tränger ofta upp och kan ge missfärgningar av olika slag. Börja sedan med de grövre dimensinerna och avsluta med 1-tumsbrädor. Om man har äldre virke över kan det vara bra att ha ett eller annat varv med dessa på toppen för att ge lite tryck på brädorna. Toppa med en plåt som regnskydd med ett tillräckligt överhäng (minst 15 cm) och förankra plåten väl så att den inte blåser bort. Brädor och reglar slår sig lika mycket men det är lättare att använda lite vridna brädor än lite vridna reglar, så mesta trycket på reglarna är en bra tumregel.

Ströt läggs normalt rakt ovanför föregående lager för att inte ge S-format virke. Ha inte mer än en meter mellan ströläkten och se till att utsticket i ändarna på brädorna helst ligger under 40 cm för att undvika vridning i ändstyckena. Jag har sett staplar med snygga raka framkanter och ojämn bakkant och föredrrar själv att lägga brädorna symmetriskt över ströt så att bakkant och framkant på stapeln ser likadan ut..

Avatar Fallback

Re: Tralltorkning!

orre  
#61474 Instämmer med ovanstående.
Höga staplar ger god vikt på de nedre varven (jag brukar trava 4 pkt a ca 1,2 meter på varandra)
Senast redigerad av orre tis 04 aug 2009, 06:39, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Tralltorkning!

skogarn  
#64472 Några sena tips för du har nog lavat redan.Kanske till nytta för någon annan.

1.Skräpbrädor underst och överst i lavan.De understa brukar bli rätt fula och de översta slår sig.
2.Använd 1x1´´strö och inte brädor som mellanlägg.Blir lavan liggande en tid murknar bräderna för kontaktytan blir för stor.
3.Dela upp lavan i sektioner med reglar för sig,klädselbrädor för sig osv.Skilj sektionerna åt med 2x3 eller 2x4´´ stående på högkant så kan du lyfta bort hela sektioner med pallgafflar för att åt det du vill ha.Hur du än tänker när du lavar så kan du ge dig f-n på att du behöver det understa först.Slår aldrig fel.
4.När virket är torrt så lägg in det om du har möjlighet.Om inte så täck det med en RIKTIG presenning nästan enda ner till marken på alla sidor annars blir det ganska fort kass.

Avatar Fallback

Re: Tralltorkning!

Dennistennis  
#67974 Jag tog och bytte det mot en jävla hög 45x95 torkat och hyvlat på grund av att jag greps av ett enormt snickarsug på semestern som jag ändå inte hann börja på, nåväl.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tralltorkning!

sködarförare  
#73653 Köp en tork i stället det har jag gort virket är snickartort på 14 dagar pris 11000 inkl

Avatar Fallback

Re: Tralltorkning!

Dennistennis  
#74265 Ok, men hur billigt går den rent elmässigt?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).