Traktorer och processorer

New Holland TL70A, Valtra A75, Zetor 7441Proxima, Case JX 70

34 inlägg 31985 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7385
Åskar skrev:
Jag har själv byggt om nga till skogshytt och de enda nackdelarna är att man inte får ngn fungerande koppling till kraftuttaget


Kan du förklara detta närmare, vet inte riktigt vad du menar.


Jo så här är det. Innan man bygger om berörd Zetormodell så sitter det två spakar vid vänster sida av sitsen. Den ena är handbroms( efter om byggnad så sitter den på höger sida om stolen) och den andra är ett reglage till kraftuttagskopplingen. när man bygger om för att kunna svänga stolen så finns det inte längre plats för spaken till kraftuttagskopplingen utan denna spak tas bort. Följden blir att man inte kan göra mjukstarter med kraftuttaget. Om man bara ska ha traktorn i skogen så är troligen det enda man ska driva med kraftutaget en vinsch som inte är så tung att driva.Men om man ska ha traktorn framför en gödselspridare som är ganska tung att dra igång så blir det ganska stora påfrestningar på både traktor och redskap. många som köper en skogsutrustad Zetor tänker inte på detta utan drar sönder kraftuttaget.

Ha det gött gubbar!!!

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7388 MasseyFeruson skrev

Jo så här är det. Innan man bygger om berörd Zetormodell så sitter det två spakar vid vänster sida av sitsen. Den ena är handbroms( efter om byggnad så sitter den på höger sida om stolen) och den andra är ett reglage till kraftuttagskopplingen. när man bygger om för att kunna svänga stolen så finns det inte längre plats för spaken till kraftuttagskopplingen utan denna spak tas bort. Följden blir att man inte kan göra mjukstarter med kraftuttaget. Om man bara ska ha traktorn i skogen så är troligen det enda man ska driva med kraftutaget en vinsch som inte är så tung att driva.Men om man ska ha traktorn framför en gödselspridare som är ganska tung att dra igång så blir det ganska stora påfrestningar på både traktor och redskap. många som köper en skogsutrustad Zetor tänker inte på detta utan drar sönder kraftuttaget.

Jag har ingen Zetor men blir förvånad över det du beskriver.Många Zetor säljs med skogsutrusting tycker jag det verkar som.Det måste finnas en manuell frikoppling för kraftuttaget när du startar kraftuttaget tycker jag?Jag är inte helt uppdaterad vad gäller Zetor så ursäkta min fråga.
cpt.Kirk

Användarvisningsbild
janth  
#7391
Åskar skrev:Tack för svaren!

Jo, A75:an är en mycket fin maskin. kampanjpriset runt årsskiftet låg på 299 tusen, med en rejäl ÅLÖ-lastare.

Enda brasklappen var att jag upplevde hytten för trång för att kunna sitta bakvänd(dock så hade visningsexet ingen skogshytt).

janth,

Inte har du möjlighet att lägga upp en bild inifrån din skogshytt? Vad skiljer egentligen skogshytten från orginal förutom påbyggnad för snedställd bakruta? Är fotutrymmet detsamma?


Ska försöka ordna en bild.
Skogshytten är bredare invändigt så man kan svänga runt stolen.
Den har gaspedal bak så man kan jobba effektivare med hydrauliken.
Hyttgolvet har ju nivåskillnad/trappsteg under stolen vilket är anledningen till att jag sitter på ryggstödet för att slippa ändra höjd på stolen.
Orginalstolen har enkel lyft hela skiten och släpp funktion rätt drygt tycker jag. Jag kör en del entreprenad på tomter och då är storleken på A-serien utmärkt. Jag gillar att fronten inte sticker ut längre än placeringen av framhjulen, så kallad hög frigångsvinkel för de som gillar terrängkörning. Det går utmärkt att ställa upp fronten på meterhög mur om man måste lite svårare att komma ner utan att slå sönder grejorna.

Med lastare får man två stag till bakaxeln som begränsar klätterförmågan avsevärt. Så det gäller att tänka sig för när man klättrar över stubbarna så man inte kröker dem ( stagen alltså). De sitter i samma höjd som nedersta insteget och de kör man ju lätt bort. Med lastare följer två klossar som fungerar som pendelbegränsning av framaxeln så man inte ska kröka lyft cylindrarna på lastaren de är irreterande då det blir lite mycket hjullyft, någon gång har jag åkt ner samma väg som jag kom då två hjul vispade luft innan jag hann få i diffspärren. Fast då vet man också att stubben troligen inte får plats under steg och stag. Det finns ingen diffspärr i framaxeln vilket gör att du max får 3-hjulsdrift. De flesta småtraktorer har så, så det är bara att gilla läget. Tror att valtran har diffbroms fram men tycker inte den gör något vidare jobb.
Jag tycker att A-klassen gör ett riktigt bra jobb i storskogen med men där kan man gärna åka större typ 6350 vilken du kan hitta som skaplig begagnad och med twintrac vilket gör arbetet riktigt trivsamt.
Något att tänka på kan vara att få hydraul spak med lås så slipper man gummiband etc. Orginal är den återfjädrande.
Hytten är annars ganska liten men passar mig bra då jag tillhör gänget korta huggare.
/T

Avatar Fallback
Åskar  
#7392 Tack för informationen grabbar, lyfter på hatten..

   TS
Användarvisningsbild
Hypro  
#7401 Ett bra tillfälle att kolla in småtraktorer blir ju på Skogselmia "baltic" framåt sommarn..

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7405 Jag har ingen Zetor men blir förvånad över det du beskriver.Många Zetor säljs med skogsutrusting tycker jag det verkar som.Det måste finnas en manuell frikoppling för kraftuttaget när du startar kraftuttaget tycker jag?Jag är inte helt uppdaterad vad gäller Zetor så ursäkta min fråga.
cpt.Kirk

Jag kan säga att jag inte heller belv alldeles för lycklig när jag fick reda på det. Men det är som jag säger det finns ingen koppling på en skogsutrustad Zetor:evil:

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#7406 denna kanske kan vara nått ,,,

http://www.blocket.se/vi/11259020.htm?ca=6_s

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7416
MasseyFerguson skrev:

Jag kan säga att jag inte heller belv alldeles för lycklig när jag fick reda på det. Men det är som jag säger det finns ingen koppling på en skogsutrustad Zetor:evil:


Det låter ju otroligt dumt.Då får du ett helt kopplingsberoende kraftuttag.
Jag minns farsan MF "grålle" med kopplingsberoende uttag där hövändaren stannade när man växlade.Jag förstår inte hur du kör en konstgödselspridare utan ett oberoende uttag med separat till och frånslag.
Zetor var tidigare en bra kombination för skog och lantbruk.Jag minns bara att hastigheterna i lådan inte var helt perfekt valda samt bakåt fanns
bara en mycket sakta och en lite för snabb hastighet för vissa tillfällen.Detta gäller nu gamla 10-2 lådan.Även gamla 16-4 lådan var jag inte helt förtjust i.Ursäkta men det här blev en liten utvikning i tråden.

Jag skall fråga om kraftuttaget när jag går på skogselmia.
cpt.Kirk

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7418 Gör det! det kan vara så att de ändrat konstruktionen

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7420 Ang diffbroms så fungerar den så att om ett hjul spinner ska det bromsas automatiskt så att det börjar driva på det andra.
Man får ingen "riktig" 4wd men styrförmågan blir bättre och påfrestningarna.

En traktor med diffspärr fram vispar rejält då man svänger så spärren ska ju helst användas då man ska köra någorlunda rakt fram eller i lägre farter.

På äldre versioner som på min 3060 kopplas innerhjulet ur då man svänger.
Men rakt fram är det helt spärrat.

Avatar Fallback

Koppling och kraftuttag

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7422
cpt.Kirk skrev:
MasseyFerguson skrev:

Jag kan säga att jag inte heller belv alldeles för lycklig när jag fick reda på det. Men det är som jag säger det finns ingen koppling på en skogsutrustad Zetor:evil:


Det låter ju otroligt dumt.Då får du ett helt kopplingsberoende kraftuttag.
Jag minns farsan MF "grålle" med kopplingsberoende uttag där hövändaren stannade när man växlade.Jag förstår inte hur du kör en konstgödselspridare utan ett oberoende uttag med separat till och frånslag.
Zetor var tidigare en bra kombination för skog och lantbruk.Jag minns bara att hastigheterna i lådan inte var helt perfekt valda samt bakåt fanns
bara en mycket sakta och en lite för snabb hastighet för vissa tillfällen.Detta gäller nu gamla 10-2 lådan.Även gamla 16-4 lådan var jag inte helt förtjust i.Ursäkta men det här blev en liten utvikning i tråden.

Jag skall fråga om kraftuttaget när jag går på skogselmia.
cpt.Kirk


På vår gamla MF (från -70 vet ej modell) så frikopplas drivningen om kopplingen trycks ned till ca hälften. Trycker man ned den i botten så frikopplas även kraftuttaget. Jag trodde att det var så även på grållen?

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7424 Grållen har en enkelkoppling så kraftuttag och hydraulpump kopplas bort direkt.
Tidiga 35:or i billighetsvarianten hade också enkelkoppling..

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7431 Jag vet inte om ni missförstått mig eller om jag vart otydlig, men när denna spak får man ett kraftuttag som arbetar helt utan fungerande koppling. :?

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7435
MasseyFerguson skrev:Jag vet inte om ni missförstått mig eller om jag vart otydlig, men när denna spak får man ett kraftuttag som arbetar helt utan fungerande koppling. :?


Hej MasseyFerguson.Jag förstår inte riktigt hur du menar.Har du möjlighet att förtydliga beskrivningen ovan.
Hälsningar cpt.Kirk

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7453 Ok cpt.kirk. antar att jag får specifiera mig lite om hur man använder kopplingen till kraftuttaget.
Ivanliga fall så ligger spaken i sitt nedre läge där kraftuttaget om det är igång skulle driva. Men. om man tillexempel önskar mjukstart så ska man dra upp spaken i sitt övre läge( i detta läge så deaktiverar man även startspärren, gör så att man inte kan starta traktorn med kraftutaget), när man satt igång kraftutaget så släpper man spaken på samma särr som man släpper en handbroms fast lite långsammare.
det som händer när man bygger om till skogshytt är att startspärren sitter som en strömbrytare på instrumentpanelen och spaken är helt borta.
jag hoppas att du förstår mer denna gågnen cpt.kirk :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).