tis 08 dec 2009, 22:35#74234
David S skrev:Jag har bara kört 200:an av alla Sthil:ar så hur locken skiljer sig mellan modellerna har jag ingen aning om. Dock har jag för mig att konstruktionen är lite annorlunda mellan bensin och oljelock på 200:an (förutom att oljelocket är lite mindre då förstås) och att bensinlocket alltid går på perfekt. Kan du kolla om och isåfall hur bensin och oljelock skiljer sig också Nonkan?
Kollade idag och blev lite förvånad när det var helt olika lock, det hade jag inte tänkt på innan. Bensinlocket är fast och spänner åt när man viker ner flärpen medan oljelocket har som en kantring som är uppe eller nere beroende på hur det är vridet och sedan låser flärpen. Det är förmodligen därför rsken är ganska stor att spräcka ett oljelock om man överfyller kedjeoljan och det är i sin tur ganska lätt att göra på MS200 då tanken är så liten.
Att det är svårt att få dit ibland tror jag ofta har att göra med att locket är så att säga utlöst, att det är vridet men med flärpen uppfälld. Det händer mig ibland, tyvärr oftast när man ska visa en presumtiv kund hur bra Stihls verktygslösa lock är. Lite pinsamt när man inte får dit det fantastiska locket
Bensinlocket har även luftningshål längs kanten.
Vet dock inte varför de är olika, men oljan är ju bra mycket tjockare så jag skulle inte bli förvånad om det berodde på det. Stihls ingenjörer brukar aldrig hitta på något bara för skojs skull, allt har en funktion, även om den är svår att upptäcka.
Tänkte ta lite bilder, men jag har bara en jobbig mobilkamera och är för övrigt ganska lat
Och angående hur vanligt det är då. Sedan det nya oljelocket (vit innerhylsa) kom, 2006 typ, har vi inte alls sålt många. Det gick åt många fler med den svarta insatsen som hade ett annat plastmaterial. De med svart plast sprack helt enkelt, de delade sig rakt av. Vi hade en topp 2007 med 20 sålda lock på ett år, men av dom är 17 sålda jan/feb vilket var när folk började röja upp efter stormen Per. Hittills i år har vi sålt 3 st.
Bensinlock har vi sålt totalt 5 st sedan jan 2005, dvs både stormen Per och Gudrun.
Och som jämförelse har vi under samma period sålt över 200 oljelock till HVA/Jonsered, så att det är Stihl som har problem med tanklock tycker jag inte då vi säljer ungefär lika mycket sågar av HVA och Stihl.
Problematiken blir ändå ganska tydlig när Stihl kör samma lock till i stort sett alla sågar, men det är nästan bara på MS 200 som de går sönder (har ingen statistik på det, men det känns så..). MS200 är ganska ovanlig så en som har en sådan löper ju större risk att behöva byta oljelock än en som kör MS260, men inte i närheten så stor risk som för alla som kör HVA346...
Fixar med lite allt möjligt.