Motorsåg och handhållet

Problem med oljelocket på Stihl MS 200

20 inlägg 10939 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Problem med oljelocket på Stihl MS 200

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74025 Du är inte ensam om detta problem. Jag fyller inte på så mycket olja då går det något bättre.
Bensin locket är samma konstruktion och det fungerar ju. Jag har bytt lock och det var
något bättre när locket var nytt men nu har problemet kommit tillbaka 😡
Synd att en sådan skitartikel gör att man drar sig för att använda sågen.
Huskvarnan som jag har är betydligt klumpigare vid lättare arbeten.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Problem med oljelocket på Stihl MS 200

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74029 Det måste ju gå o fixa till på nåt sätt tycker man.
Jag har ingen av dessa nyare o exprimentera med heller...

Avatar Fallback

Re: Problem med oljelocket på Stihl MS 200

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74030 Detta har jag också upplevt, mycket störande. På vår nya MS 200 upplever jag det som att locket består av två stycken som antigen ligger emot varandra eller isär någon millimeter och att det bara går att stänga locket när styckena ligger emot varandra. Ibland när man lossar på locket lite för bryskt kan styckena glida isär och sen stänger det inte ordentligt när det ska på igen. När jag då vrider tillbaka styckena emot varandra kan jag få på locket utan problem igen.

Har inte sågen till hands nu men det kanske finns nån där ute som kan kolla så det verkligen stämmer att styckena kan glida isär.

Innan jag kom på detta hände det ibland att oljelocket bara hängde och slängde och all olja låg i ett spår bakom mig. Påtalade detta för ÅF så att han kunde visa mig hur man skulle göra med locket men jag fick bara till svars att locket inte var något problem med utan att det kunde vara svårt att få på locket om man toppfyller oljebehållaren.

Avatar Fallback

Re: Problem med oljelocket på Stihl MS 200

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74041 Jag använder endast veg.olja så packningar i locket borde tåla den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med oljelocket på Stihl MS 200

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74043 Jag tror David har en lösning som låter väldigt rimlig efter vad jag förstår.

Det går inte många 200 här nere. De fom jag sett är med få undantag av den äldre varianten med vanliga lock.
Om nån kommer hit med en ska jag ta en liten titt på detta. Men jag tror Davids lösning funkar fint för de flesta med detta problem.
Helt klart värt o prova.

Användarvisningsbild

Re: Problem med oljelocket på Stihl MS 200

Elias  
#74044 har inte riktigt reflekterat över det men har inte de flesta stihl sågarna exakt samma lock eller är de speciella för MS200?
På min 250 fungerar locken otroligt bra, läker ingenting och lätt att få på och av. Enda gången det krävs lite exra är om man toppfyllt oljebehållaren vilket hänt en och annan gång med svordomar som följd så får man trycka ner lite extra före man vrider för annars hamnar locket halvvägs till låsning och man får backa bak och försöka igen.

Avatar Fallback

Re: Problem med oljelocket på Stihl MS 200

Nonkan  
#74055 Jo, det är mä'rkligt att det endast gäller 200. Jag kan kolla på nåt lock på jobbet, men det är nog David som är närmast just nu, förmodligen i kombination med gjutningen av oljetanken. På 250 är tanken i plast och på 200 i magnesium. Trångt och jävligt är det också, lite extra trångt på 200.

För några år sedan var det mycket (nåja, när det är Stihl så är "mycket" ca 1-3% av sågarna) problem med att locken sprack när man överfyllde och vred till med våld, men det är nytt plastmaterial i locken sen dess.

Avatar Fallback

Re: Problem med oljelocket på Stihl MS 200

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74062 Jag har bara kört 200:an av alla Sthil:ar så hur locken skiljer sig mellan modellerna har jag ingen aning om. Dock har jag för mig att konstruktionen är lite annorlunda mellan bensin och oljelock på 200:an (förutom att oljelocket är lite mindre då förstås) och att bensinlocket alltid går på perfekt. Kan du kolla om och isåfall hur bensin och oljelock skiljer sig också Nonkan?

Avatar Fallback

Re: Problem med oljelocket på Stihl MS 200

drängafan  
#74068 Köp hva så slipper ni problemen:)

Avatar Fallback

Re: Problem med oljelocket på Stihl MS 200

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74069 Har pillat lite med mitt lock ikväll. Jag misstänker oringen som ska täta är för tjock, den är även mycket hård
i gummit.
Imorgon ska jag prova med en tunnare o-ring.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med oljelocket på Stihl MS 200

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74070 Nu har jag inte detta lock o kan titta på men misstänker att det är som de flesta HVA lock med tätning vid sidan o inte under lock.

Felet många gör är att de spänner sånder locken då tätning är sliten i tro att det tätar mer ju hårdare de spänner, så är inte fallet!

Dessa med snapp lock o bajonett fäste verkar eliminera detta!
Så så vitt jag förstår verkar detta bra!

Avatar Fallback

Re: Problem med oljelocket på Stihl MS 200

Nonkan  
#74087 Snäpplåset spänner fast locket bra, men det kan som sagt tidigare vara lite tjurigt att få dit det. Däremot är det väldigt lätt att få loss, locket släpper in lite luft när man fäller upp bygeln så det där med att locken sitter stenhårt är aldrig något problem på Stihl. På HVA/Jons kan oljelocket sitta såpass hårt att man måste använda kombinyckeln för att få bort det och det är ju inte heller bra.

Och Drängafan, jag kan ju tillägga att vi säljer 10ggr fler lock till HVA än Stihl, och det har inte med antal sågar vi säljer att göra då det är ungefär 50/50 mellan märkena. Oljelocken på HVA försvinner helt plötsligt utan anledning, det verkar som att de kan gänga upp sig, främst under kvistning. Motsäger iofs första stycket, men det är nästan som att antingen sitter det för bra eller för dåligt :)

Förr hade ju även HVA problem med att locken läckte, beroende på att de använde en o-ring som blev kass med tiden. De senaste åren är ju det problemet borta i och med radialtätningen som tätar bättre.

Avatar Fallback

Re: Problem med oljelocket på Stihl MS 200

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74232 Nu fungerar mitt oljelock. Nogrann rengöring är tydligen modellen.
Minsta lort mellan plastbitarna i locket gör att det blir svårstängt.
Hur undviker man nedsmutsning av en motorsåg :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med oljelocket på Stihl MS 200

Nonkan  
#74234
David S skrev:Jag har bara kört 200:an av alla Sthil:ar så hur locken skiljer sig mellan modellerna har jag ingen aning om. Dock har jag för mig att konstruktionen är lite annorlunda mellan bensin och oljelock på 200:an (förutom att oljelocket är lite mindre då förstås) och att bensinlocket alltid går på perfekt. Kan du kolla om och isåfall hur bensin och oljelock skiljer sig också Nonkan?


Kollade idag och blev lite förvånad när det var helt olika lock, det hade jag inte tänkt på innan. Bensinlocket är fast och spänner åt när man viker ner flärpen medan oljelocket har som en kantring som är uppe eller nere beroende på hur det är vridet och sedan låser flärpen. Det är förmodligen därför rsken är ganska stor att spräcka ett oljelock om man överfyller kedjeoljan och det är i sin tur ganska lätt att göra på MS200 då tanken är så liten.

Att det är svårt att få dit ibland tror jag ofta har att göra med att locket är så att säga utlöst, att det är vridet men med flärpen uppfälld. Det händer mig ibland, tyvärr oftast när man ska visa en presumtiv kund hur bra Stihls verktygslösa lock är. Lite pinsamt när man inte får dit det fantastiska locket :)

Bensinlocket har även luftningshål längs kanten.

Vet dock inte varför de är olika, men oljan är ju bra mycket tjockare så jag skulle inte bli förvånad om det berodde på det. Stihls ingenjörer brukar aldrig hitta på något bara för skojs skull, allt har en funktion, även om den är svår att upptäcka.

Tänkte ta lite bilder, men jag har bara en jobbig mobilkamera och är för övrigt ganska lat :)

Och angående hur vanligt det är då. Sedan det nya oljelocket (vit innerhylsa) kom, 2006 typ, har vi inte alls sålt många. Det gick åt många fler med den svarta insatsen som hade ett annat plastmaterial. De med svart plast sprack helt enkelt, de delade sig rakt av. Vi hade en topp 2007 med 20 sålda lock på ett år, men av dom är 17 sålda jan/feb vilket var när folk började röja upp efter stormen Per. Hittills i år har vi sålt 3 st.

Bensinlock har vi sålt totalt 5 st sedan jan 2005, dvs både stormen Per och Gudrun.

Och som jämförelse har vi under samma period sålt över 200 oljelock till HVA/Jonsered, så att det är Stihl som har problem med tanklock tycker jag inte då vi säljer ungefär lika mycket sågar av HVA och Stihl.

Problematiken blir ändå ganska tydlig när Stihl kör samma lock till i stort sett alla sågar, men det är nästan bara på MS 200 som de går sönder (har ingen statistik på det, men det känns så..). MS200 är ganska ovanlig så en som har en sådan löper ju större risk att behöva byta oljelock än en som kör MS260, men inte i närheten så stor risk som för alla som kör HVA346...

Avatar Fallback

Re: Problem med oljelocket på Stihl MS 200

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74243 Mitt lock har svart innerhylsa, ska se till att få det utbytt.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).