Skördare

John deere drivlina

44 inlägg 16656 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

John deere drivlina

mrme  
#73974 Hallåj alla deere förare ,hur ofta har ni problem med diffar boggilådor på era maskiner, timmar årsmodell.
En del säger att de går sönder hela tiden andra har aldrig bytt, vridhus å kranar har ja hört en massa tok om oxå.

Fram med sanningen nu, behöver lite fakta om min favorit maskin.

Är en kamp om rött å grönt å ponsse gult i företaget.



   TS
Användarvisningsbild

Re: John deere drivlina

skogsjan695xl  
#73986 vet en 1710D som har gått ca 2500-3000 tim som bommen smäll tvärt av på. En annan 1710D small kranstolpen av på efter knappt 500tim, vridhusen på de äldre 1470 var väll inte dom bästa som man hört, blev ju betydligt bättre med den nya kranen.

1470D 05 ca 9000tim som jag körde efter hade bytt bom en gång och parallellstag en gång. en annan 1470D har bytt 2bommar på ca 10000 tim.

Men sen finns det ju alltid de maskiner som bara går och går också, detta beror mycke på förare och vad för slags skog man har också.

Avatar Fallback

Re: John deere drivlina

sumper  
#74031 1070D - 06 har vi bytt 3-4 diffar, 1 boggilåda samt ett x antal ompackningar av hjulmotorerna på aggregat (H742) timmar på den pärlan var 6500t.

1070D - 03 2-3 diffar, 1 oljetråg, 1 vipp, 1 boggilåda samt x antal ompackningar av hjulmotorerna på aggregat (H742) har inga riktiga siffror på den men ca 7000t.

1070 - 00 1 diff på 11000t.

dom flesta 1070D förare kan hålla med mig om att diffar på den modellen är en förbruknings vara.


1110D -03 -07 har vi bytt en kedja till utskjutet på inga diffar eller så men å andra sidan så har vi inte als eller vls.

Avatar Fallback

Re: John deere drivlina

JD_1110  
#74034 Kan bara hålla med föregående om 1070...

Diffarna GÅR sönder regelbundet

Kardanen gick av på vår gamla 810D -05 men det ska ha berott på en felmonterad slang som slitit på kardanen.??

Avatar Fallback

Re: John deere drivlina

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74038 Vi körde 8500 tim med vår 1070D-03, bytte inget dyrt på den mer än aggregat, H742 till 745.
Vi måste haft tur. :)

Avatar Fallback

Re: John deere drivlina

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74064 På farbroderns 1270D -06a har de bytt bommen i våras efter runt 7000 tim. De har bytt eller repat valsmotorer 6 gånger i 752 aggregatet.
På 1710an som dom skotar med har de nytt bakkardan 2 gånger, tror den är på runt 6000 timmar nu. Kranen har hållit än på nya 1710an, de dom hade före gick både bom och pelare av på.

Avatar Fallback

Re: John deere drivlina

mrme  
#74119 Usch ingen kul läsning de där verkar vara en hel del problem på dom i drivlinan.

Min farbror kör en 1070 -05 som gått ca 11-12000 timmar aldrig bytt en diff aggregatet har gått bra oxå 742, kör väldigt mycke klen skog med de som de verkar. Dom har även en 970 som dom bytt en kardan på tror de var kring 3-4000 timmar.

Visar ja de här för chefen vette tusan om de inte blir tivoli körning i framtiden.

Nån som vet om dom blivit bättre??

Har problemen ökat på andra märken som gått till naf eller är de en john deere grej att de inte håller??

   TS
Användarvisningsbild

Re: John deere drivlina

Knegarn  
#74122 Måste va en deere grej va? ;) Om resten är skit kan inte ens naf få det stabilt? :D
Nä nu jävlas ja ju rakt ut, dom är ju faktist fina i färgen..

Avatar Fallback

Re: John deere drivlina

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74132 Apropå diffarna så är väl nog tendensen tyvärr att det blivit kraftigt sämre.Våran 1710 -02 fick nytt H bak vid 11000h,medan 1470-n (-07) fick nya delar i boggidiffen vid 1000h :surp:
Nu påstår dom vid NAF att dom har åtgärdat ALLA problem,bara det att jag hört samma visa förr...
Har ju tjatat förr men diffbekymmer va väldigt ovanligt på 260-tiden,vi har en med originaldiffar och 32000 timmar :lol:


Sen är det en annan sak att det sitter NAF-grejer i nästan samtliga märken,bara det att JD haft licens på boggibalanseringen,den tiden har nu löpt ut så alla kan få den som tillval.
Om det är den som orsakat att JD haft mera problem än andra vet jag inte,men det är klart,ju mera grejer man pular in dit desto mera kan gå sönder.
Däremot vill jag inte va utan balansering.

Avatar Fallback

Re: John deere drivlina

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74134 en grej man märker direkt om man byter från valmet .3 till jd D är att jd är klart starkare i transmissionen, den stannar ju aldrig på driften utan slirar i alla lägen, det lär ju känna på transmissionen en hel del, själv har jag mest kört skördare dom 10 åren ja jobbat å vad jag minns har jag varit med å bytt en bakdiff på en 1270B/C och en på 911.3 båda med samma fel- slut i piniong lagret med oljeläcka som följd, bara man inte kör på vanlig 80/90 hypoid så är de nog rätt lungt..
Förresten kör jag aldrig på högväxeln.

Avatar Fallback

Re: John deere drivlina

mrme  
#74143
Knegarn skrev:Måste va en deere grej va? ;) Om resten är skit kan inte ens naf få det stabilt? :D
Nä nu jävlas ja ju rakt ut, dom är ju faktist fina i färgen..


Man ska väl jävlas lite oxå tycker ja, är de inte de internet är till för 8) sen att di röe är bara rackel hör väl till saningen :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: John deere drivlina

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74188
ume skrev:en grej man märker direkt om man byter från valmet .3 till jd D är att jd är klart starkare i transmissionen, den stannar ju aldrig på driften utan slirar i alla lägen, det lär ju känna på transmissionen en hel del, själv har jag mest kört skördare dom 10 åren ja jobbat å vad jag minns har jag varit med å bytt en bakdiff på en 1270B/C och en på 911.3 båda med samma fel- slut i piniong lagret med oljeläcka som följd, bara man inte kör på vanlig 80/90 hypoid så är de nog rätt lungt..
Förresten kör jag aldrig på högväxeln.


PÅ våran gamla .3a ställde dom upp trycket lite högre än rekommenderar för när den var ny kunde den stanna och sluta dra om det blev riktigt brant. Sen slirade den i alla lägen och det höll iaf.

Avatar Fallback

Re: John deere drivlina

novis??  
#74274 😈 ja det är så jävla enkelt att det man kör är bässsst för när har man hört en entrepenör som köpt grejor för7-8mille säga att det här är skit ett ex jag vet av sa så här när dom körde hemek (nää inte ha de krångla nåe) bytte sen till valmet då hade hemeken krånglat varje da samma sen med valmeten nu sen dom kör deeer då är valmeten skiiit möter man dom med 5 slangar på axeln så innt går det slangför dom int sen är det så att man skall ej jämföra maskiner med vaxad bukplåt somdom med knölig hardox det är bara så mrme som man ropar på forumet får man svar sällan något konstruktivt mest koj tycke :?:

Avatar Fallback

Re: John deere drivlina

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74297 Alla märken går sönder, hur mycke hänger på förarna. Kan väl va en slutats man kan dra iallafall, dom 5 stora har nog väldigt marginell tu skillnad om dom körs av likvärdiga förare

Avatar Fallback

Re: John deere drivlina

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74318
ume skrev:Alla märken går sönder, hur mycke hänger på förarna. Kan väl va en slutats man kan dra iallafall, dom 5 stora har nog väldigt marginell tu skillnad om dom körs av likvärdiga förare


Precis ligger nog en mycket stor del i det du säger. En del har ju provat dom flesta märken och alla har racklat då får man ju fundera var felet ligger?

Men sen att JD har eller har haft stora problem med drivlinorna är väl ingen hemlighet och det är ju bara så att det verkar som om dom har haft mer problem med det än andra. Om det inte bara är här uppe det varit så? tveksamt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).