Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

VLS EL ALS

44 inlägg 20015 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

VLS EL ALS

Agge_84  
#73732 Hej på er alla. företaget jag jobbar i har vi 2st 1410 en ecoIII vls o en 1410 als vi diskutera ofta för o nackdelar Vad tycker ni??? själv tycker jag vls pga att vi kör 2.45 kubb als kan vi sällan ha fullt breddad pga att markägaren blir skräckslagen när man kommer med ett lass som är 4.20 brett eller om man ska i genom en plantering innan man kommer ut på hygget o den jävla kubben


men vad tycker ni??



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: VLS EL ALS

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73735 Kört 1500 timmar med ALS. Jag HATAR det!!
VLS eller Valmets Loaflex. skulle jag skaffa om något

Avatar Fallback

Re: VLS EL ALS

dexter  
#73741 har aldrig fått chansen att kör me varesig ALS, VLS eller loadflex.. men Loadflex och ALS är väl samma sak? bara att load är valmets svar på als..

Användarvisningsbild

Re: VLS EL ALS

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73745 VLS = Loadflex.

ALS = ett fjädrande och tilltbart Loadflex / VLS.

Användarvisningsbild

Re: VLS EL ALS

Timberjack74  
#73757
Henrik K skrev:Kört 1500 timmar med ALS. Jag HATAR det!!
VLS eller Valmets Loaflex. skulle jag skaffa om något


:?: :???: :???: :?: Varför hata? Lär dig nyttja den så kommer du att älska den...

Avatar Fallback

Re: VLS EL ALS

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73759 ALS alla dagar i veckan! Tråkigt att bara JD får sälja det, men de gör ju bra maskiner så det får ju funka! :D

Avatar Fallback

Re: VLS EL ALS

sumper  
#73811 har ingen erfarenhet av någon av dom men jd har väl ändra på ALS så den är som VLSen fast men hyd.. stöttor? eller var det bara en prototyp som jag såg :D.

Avatar Fallback

Re: VLS EL ALS

Agge_84  
#73813 jo det kan nog stämma men det är sällan vi kan ha als fullt utbreddad ca 3 gånger av 10 hyggen som vi kör o ska man ha det systemet så ska man kunna ha den fulla bredden på 4.20m mer än hälften tycker jag iallafall vi har varit på samma hyggen där vi haft kanske 3000m3 o jag har producerat lite mycket o tom mer med vls

   TS
Avatar Fallback

Re: VLS EL ALS

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73822 ALS gäller här :
Ger en sån skön,mjuk gång
Skulle va "mums" med en "light"-version till en 1010E med en Autolev-funktion.
Man får väl önska när det är så nära jul :lol:

Användarvisningsbild

Re: VLS EL ALS

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73848
Timberjack74 skrev:
Henrik K skrev:Kört 1500 timmar med ALS. Jag HATAR det!!
VLS eller Valmets Loaflex. skulle jag skaffa om något


:?: :???: :???: :?: Varför hata? Lär dig nyttja den så kommer du att älska den...



Hade då inga problem med att nyttja den. Tycker att det var för jobbigt bara med ALS pga att allt som var under 3.70 i längd det rammlade ner från bakersta banken och ner på hjulen. köra 3m massa var ju skit.
Å sen den där jäkla grinden och sen att det inte håller. skruvförband som lossna, bank låsningar som inte håller, kolvar som inte höll tätt mm.

Nä jag är inte något fan av als. Enda fördelen var att man kunde köra lite fortare i terrängen och det gick ändå mjukt men i övrigt så nej tack.

Avatar Fallback

Re: VLS EL ALS

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73850 Vi har kört 7000 timmar med vår als nu, 1 (ett) bultförband har gått åt skogen pga, gudrun-stubbe hakade i stöttan.
Bultarna byter vi i förebyggande syfte minst var 1000 timme, de kostar ju inget i princip.
En ventil gav upp för två veckor sedan pga rost. Men annars har den gått hur bra som helst.

När ni haft så mycket problem, har ni legat och kört emot hela tiden då?

Korta längder kan vara ett problem, dock en vanesak.

Avatar Fallback

Re: VLS EL ALS

Agge_84  
#73877 ja vi alla har olika smak o det är tur det detta med kortvirket är ju lite nackdel just 2.45 kubben 3.10 bitarna i timmret har pratat med en på jd som säger att als ska komma ev med en ev hydraliskt flyttbar banke som nämdes tidigare visst det blir ju mjukare gång med als men jag kör inte fortare för det

roligt att ni skriver o ni som kommer in på denna tråd skriv gärna vad ni tycker
ha en jävligt trevlig helg måndag morgon ska man äntligen börja köra lite virke efter att kört ris enda nackdelen är att det är 1000m3 o 1km mellan hygget o upplaget men men en bra ljudbok o lite kaffe mellan transporterna så går det fint fint

   TS
Avatar Fallback

Re: VLS EL ALS

Martin_h_83  
#73891 :surp: vi har en 1410a 05a
har gått nästan 14000h, å de vi har bytt är en slang till toppstaken, en fjädercylinder till banken, å ett bultförband till en banke pga av vi körde emot en högstubbe, så de måste man väl få säga är godkänt
visst man får väl lufta av systemet ibland men ja tycker då de är toppen, skulle aldrig vilja å sätta mig å köra en standard skotare
vi kör nog inte nå fortare heller men man kanske lastar lite mer, tror mer på att grejerna håller då

Avatar Fallback

Re: VLS EL ALS

ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74101 Måste säga att jag gillar grinden skarpt på ALSen!Är det bara någorlunda slätt så får den alltid stå ihopfälld i nedersta läget,blir ju kanonbra sikt över lasset!.Är bara om det luta så pass att man riskerar att någon stock börjar glida åt hytten som jag skickar upp den.Satte mig i en "vanlig"skotare häromdagen å när man vände sig om så såg man bara en stor svart vägg!Näe....gå tillbaka till gamlatider vill jag då inte göra!

Avatar Fallback

Re: VLS EL ALS

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74136 ni som kör me vajergrinden, lär man jämndra mot marken då eller hur funkar de igentligen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).